Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Audi SQ8 Sportback e-tron – Iso mutta hyvätapainen sähkö-Audi hänelle, jolla on sata donaa taskussa

Tämä SQ8 on iso, painava ja kallis, mutta sinänsä ihan makea peli. Toimintamatka voisi olla pidempi. 26,9 kilowattitunnin WLTP-kulutus kannustaa lataamaan pörssisähköllä yön hiljaisina tunteinta.

22.3.2025 Tuulilasi

Nyt painitaan erittäin raskaassa sarjassa, sillä tämä Audi painaa peräti 2 725 kiloa. Kaikki sähköautot ovat tunnetusti tonnikeijuja, mutta tämä Audi on todellinen sumopainija. Koska massaa on rutkasti, niin myös voimaa pitää olla tuhdisti. Ja onhan sitä – peräti 503 hevosvoimaa. Vääntöä on käytössä järkyttävät 973 newtonmetriä. Tuon paukun tuottavat sähkömoottorit, joista kaksi sijaitsee taka-akselilla ja yksi edessä. Nelivedolla siis mennään, legendaaristen quattrojen hengessä.

Kolmen sähkömoottorin yhdistelmä tuo SQ8 e-troniin sähköisen Torque Vectoring -voimanjaon. Urheilullisesti mutkasta suoralle kiihdytettäessä voidaan ulkopuolen takapyörälle ohjata jopa 220 Nm enemmän vääntöä kuin sisäpuolen pyörälle. Tämä saa auton taittumaan sähäkämmin ulos kaarteesta. Vaikka painoa on reippaasti, Audi liikahtaa tarvittaessa todella liukkaasti. Satasen vauhtiin päästään 4,5 sekunnissa. Tuo on ihan urheiluautotason lukema.

Audi SQ8 Sportback e-tronin kuski istuu kuin laivan kapteeni komentosillallaan.
Kuski istuu kuin laivan kapteeni komentosillallaan.
Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt