
Audi SQ8 Sportback e-tron – Iso mutta hyvätapainen sähkö-Audi hänelle, jolla on sata donaa taskussa
Tämä SQ8 on iso, painava ja kallis, mutta sinänsä ihan makea peli. Toimintamatka voisi olla pidempi. 26,9 kilowattitunnin WLTP-kulutus kannustaa lataamaan pörssisähköllä yön hiljaisina tunteinta.
Nyt painitaan erittäin raskaassa sarjassa, sillä tämä Audi painaa peräti 2 725 kiloa. Kaikki sähköautot ovat tunnetusti tonnikeijuja, mutta tämä Audi on todellinen sumopainija. Koska massaa on rutkasti, niin myös voimaa pitää olla tuhdisti. Ja onhan sitä – peräti 503 hevosvoimaa. Vääntöä on käytössä järkyttävät 973 newtonmetriä. Tuon paukun tuottavat sähkömoottorit, joista kaksi sijaitsee taka-akselilla ja yksi edessä. Nelivedolla siis mennään, legendaaristen quattrojen hengessä.
Kolmen sähkömoottorin yhdistelmä tuo SQ8 e-troniin sähköisen Torque Vectoring -voimanjaon. Urheilullisesti mutkasta suoralle kiihdytettäessä voidaan ulkopuolen takapyörälle ohjata jopa 220 Nm enemmän vääntöä kuin sisäpuolen pyörälle. Tämä saa auton taittumaan sähäkämmin ulos kaarteesta. Vaikka painoa on reippaasti, Audi liikahtaa tarvittaessa todella liukkaasti. Satasen vauhtiin päästään 4,5 sekunnissa. Tuo on ihan urheiluautotason lukema.


Jos on Audilla painoa, niin myös kokoa piisaa – pituutta on himpun vajaat viisi metriä. Sportback-kori on viistoperäinen. Joidenkin asianharrastajien mielestä tällainen auto on neliovinen coupé - mene ja tiedä. Koeajoautoon oli valittu rapasakka punainen värisävy. Yleensä tämäntapaiset autot ovat tummia tai hopeanharmaita, joten punaisena tämä Audi erottuu massasta hyvin radikaalilla tavalla. Sisällä vallitsee tummanpuhuva yökerhotunnelma. Tiloiltaan SQ8 on aika avara, mutta voimakkaasti viistottu kattolinja verottaa takana istuvien pääntiloja.
Ajettavuudeltaan tämä Audi on odotetun jyhkeä. Kolmea tonnia lähestyvää painoa ei voi olla huomaamatta. Kun lähestytään risteystä tai liikenneympyrää, jarrua saa painaa aika määrätietietoisesti. Kasissa on vakiona ilmajousitus, joka takaa mukavan pehmeät kyydit. Suuntavakaudeltaan SQ8 on erinomainen, joten maantieajo maistuu. WLTP-normin mukainen toimintamatka on 447 kilometriä. Kuten me kaikki tiedämme, nuo normilukemat jäävät käytännön ajossa vain haaveiksi. Me pääsimme nollakelillä sekalaisessa ajossa tyypillisesti reilut 350 kilometriä.
Kenellekään ei voi tulla yllätyksenä, että SQ8 on aika tyyris peli. Mallin listahinta on 108 900 euroa, ja lievästi lisävarustellun koeajoyksilömme hintalapussa luki 116 300 euroa. Ja näissä hinnoissahan ei ole mukana senttiäkään autoveroa, koska päästöt ovat nollassa.



Audi SQ8 Sportback e-tron
- Moottori Kolme sähkömoottoria
- Teho/vääntö 470 kW (503 hv) / 973 Nm Voimansiirto Neliveto
- 0−100 km/h 4,5 s
- Huippunopeus 210 km/h
- Akkukapasiteetti 106 kWh (netto)
- Lataus ac/dc 11 kW/170 kW
- Yhd. EU-kulutus 26,9 kWh/100 km
- WlTP-toimintamatka 445 km
- Mitat Pituus 4 915 mm, leveys 1 995 mm, korkeus 1 749mm, akseliväli 2 998 mm, tavaratila 528 l
- Omamassa 2 725 kg
- Hinta: Koeajettu auto vakiovarustein 108 990 €, Mallisto alkaen: 108 990 €
Kenelle?
Jos haluaa todella jyhkeän ja persoonallisen näköisen sähköauton, niin tässäpä olisi sellainen.
Plussaa
Mahtavasti tehoa ja vääntöä
Neliveto
Miinusta
Liikaa painoa
Lyhyehkö toimintamatka