Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Audi SQ8 – Jos sähköauton hintalapussa lukee 111 990 euroa, odotukset ovat korkealla – Tässä tärkeässä kohdassa kompastuu

Nyt olisi maisteltavana iso ja todella tehokas Audi, jossa on peräti kolme sähkömoottoria. Mutta riittääkö toimintamatka?

2.1.2024 | Päivitetty 3.1.2024 | Tuulilasi

Kun auton hintalapussa lukee 111 990 euroa, odotukset ovat aika korkealla. Noin muhkealla summalla pitäisi saada käyttöönsä muutakin kuin komeita linjoja ja vetävää imagoa. Nämä perusvaatimukset Audi SQ8 kyllä täyttää helposti – varsinkin kun korin pinnassa on jännä sininen sävy. Erikoinen maalipinta hohteli matalalta paistaneessa syysauringossa melkeinpä maagisella tavalla. Jos haluaa itselleen huomiota liikenteessä ja kauppojen parkkipaikoilla, niin tällainen show-väri on juuri se oikea valinta – kaikki kyyläävät.

Audi SQ8:n kojelaudassa on käytetty viistoja muotoja.
Kojelaudassa on käytetty viistoja muotoja.
Audi SQ8:n keulapellin alla on kätevä paikka latauskaapeleille.
Keulapellin alla on kätevä paikka latauskaapeleille.

Koeajamamme yksilö oli mallia Sportback, eli jonkinlainen raskaan sarjan neliovinen coupe. Saksalaiset laatumerkit Audi, BMW ja Mercedes-Benz suosivat mallistossaan näitä möhkäleitä, joiden tyyli on lievästi ilmaistuna omaperäinen. Viistetty perä näyttää ehkä hauskalta, mutta toisaalta tällainen muotoilukikka verottaa takapenkkiläisten pääntiloja raskaalla kädellä. Auton takapenkki on muutenkin ahtaanpuoleinen, mikä on sinänsä omituista, sillä Audilla on mittaa lähes viisi metriä. Edessä on luonnollisesti tilaa vaikka muille jakaa, ja tavaratilakin on 528-litraisena ilahduttavan vetoisa.

Kenellekään ei varmaan tule yllätyksenä, että tämän kokoinen sähköauto on todella painava. Audi heilauttaa vaa’an viisarin miehekkääseen 2 725 kilon lukemaan. Suunnilleen tuon verran nämä kaikki monsterit painavat – ei mahda mitään. Paino ei ole kuitenkaan mikään varsinainen ongelma, sillä tarjolla on rutkasti tehoa ja vääntöä. Etuakselilla on yksi sähkömoottori, ja takana kaksi. Nämä tuottavat yhteensä 503 hevosvoiman tehon ja järkyttävän 973 newtonmetrin väännön. Kun paukkua on tämän verran, iso malmikasa liikkuu liukkaan näädän lailla – kiihdytys paikaltaan satasen vauhtiin kestää vain 4,5 sekuntia.

Audi SQ8:n etupenkillä on juhlavat oltavat.
Edessä on juhlavat oltavat.
Audi SQ8: takaistuin on auton kokoon nähden yllättävän ahdas.
Takaistuin on auton kokoon nähden yllättävän ahdas.

Ajettavuudeltaan Audi on todella miellyttävä. Tämä on ennen kaikkea ilmajousituksen ansiota. Alusta nielee kuopat eleettömän tyylikkäästi, ja reilu paino tuntuu oikeastaan vain voimakkaammissa jarrutuksissa.

Palataanpa alkuun, eli siihen yli 100 000 euron hintaan, ja sen nostattamiin odotuksiin. Kun tarkastelee kokonaisuutta, voisi sanoa, että tässä Audissa on kaikki ainekset paremman luokan maantieristeilijäksi.

Mutta valitettavasti yhdestä kohdasta kanittaa pahasti, ja nyt puhutaan tietysti toimintamatkasta yhdellä latauksella. Auton WLTP-normin mukainen kantama on 448 kilometriä. Me pääsimme leppeissä syyssäissä ja moottoriteitä vältellen tyypillisesti 350 kilometriä. Se on liian vähän – oli niitä pikalatureita vaikka kuinka paljon. Tietty huolettomuus on olennainen osa rentouttavaa matkantekoa. Jäljellä olevan toimintamatkan tuijottaminen verottaa ajamisen iloa huomattavan paljon.

Audi SQ8:n yli 500-litrainen tavaratila on riittävän iso ja selkeämuotoinen.
Yli 500-litrainen tavaratila on riittävän iso ja selkeämuotoinen.
Audi SQ8 | Kokemuksia sadalla tonnilla – ja suurin puute | Koeajo

Audi SQ8 e-tron quattro

  • Moottori Kolme sähkömoottoria
  • Akku/toimintamatka 106 kWh/448 km
  • Teho 370 kW (503 hv) Vääntö 973 Nm Voimansiirto Neliveto
  • 0−100 km/h 4,5 s
  • Huippunopeus 210 km/h
  • Yhd. EU-kulutus 28,2 kWh/100 km
  • Lataus AC/DC 11 kW/170 kW
  • Mitat Pituus 4 915 mm, leveys 1 976 mm, korkeus 1 631 mm, akseliväli 2 928 mm, tavaratila 528 l
  • Omamassa 2 725 kg
  • Plussaa Kulkee sikakovaa, mukava alusta
  • Miinusta Toimintamatka yhdellä latauksella
  • Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 111 990 €, mallisto alkaen: 111 990 €

Kenelle?

Jos haluaa itselleen näyttävän ja kovakulkuisen sähköauton, ja takataskusta löytyy reilut satatonnia ylimääräistä, niin tätä Audia on vaikea ohittaa.

Audi SQ8 | Kokemuksia sadalla tonnilla – ja suurin puute | Katso tästä koeajon tulokset

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt