
Audi S6 Avant e-tron: Viimeisen päälle oleva sähköfarmari aikuiseen makuun – ja yksi selkeä miinus
Iso, tehokas sähköfarmari aikuiseen makuun. Se on tässä.
Audi on melkein jo vuosikymmenen ajan hämmentänyt auton ostajia malliensa oudolla nimeämispolitiikalla. Otataan esimerkiksi vaikkapa Audi A6 55 TFSI: mitä tuo numero 55 oikein tarkoittaa? Se symboloi teholukemia: 55-mallissa on jerkkua 245–275 kW (eli 333-374 hv). Audi A4 45 TFSI -mallissa lukemat ovat 169-186 kW (230-253 hv). Jostain taulukosta näitä voi kuulemma selvittää. Tätähän ei tajua ”erkkikään", mutta välikös sillä, kun bensakoneet ovat pikkuhiljaa siirtymässä historiaan.

Nykyään Audin uusien mallien nimissä on taas jotain logiikkaakin. Parilliset nimet on varattu sähköautoille (esimerkiksi A6), parittomat (kuten A5) polttomoottorimalleille. Ei tämä ihan helppoa silti ole vieläkään, sillä e-tron -merkinnästä ei ole raaskittu luopua. Sähköauton sähköisyyttä on ilmeisesti yhä tarvetta korostaa.
Saimme koeajoon uuden Audi S6 Avant e-tronin. S tarkoittaa Audin vakiintuneessa kielenkäytössä nelivetoista tehoversiota, ja sellainen tämä iso sähköfarmari todellakin oli. Nollasta sataseen 4,1 sekuntia, huippunopeus 240 km/h. Häijy laite muuten myös pikalaturilla: latausnopeus 270 kW, joten ei muuta kuin jänkhälle!

Lieneekö nimisekoilusta vai mistä kiinni, Audi on viime vuosina jäänyt kirkkaimpien valokeilojen ulkopuolelle. Autonrakennusosaaminen on silti edelleen huippuluokkaa. S6 Avant e-tron on matkustamosta lähtien viimeisen päälle tehty auto. Loistavat penkit ja ohjaamosuunnittelu muutenkin ovat jiirissä; ratti säätyy talon tapaan esimerkillisen anteliaasti, ajoasennosta saa suorastaan hunajaisen.

Nykypäivän tyyliin erilaisia näyttöruutuja piisaa, mutta ne on toteutettu niin fiksusti ja käyttäjäystävällisesti, että edes vanhan liiton vääntökytkimien ja -painikkeiden ystävä ei suuremmin jaksa jurnuttaa. Ainoa miinus – iso sellainen – tulee sivupeilit korvaavista kameroista. Ne ovat lisävaruste, mutta eivät todellakaan aerodynamiikassa säästytyn muutaman lisäkilometrin väärti. Perinteiset peilit olisivat paljon paremmat.

Audi S6 e-tron on iso, lähes viisimetrinen auto. Tilat ovat hyvät, mutta ennen kaikkea Audin ajettavuutta on syytä suitsuttaa. Ilmajousitus suodattaa kaikki tien epätasaisuudet suorastaan mahdottoman hienosti – tässä lisävaruste, joka kannattaa ottaa. Ohjaus ei ole kirurgintarkka, mutta hyvä se on. Perusasiat ovat mallillaan. Tällä autolla on nautinto ajaa.

Audi S6 Avant e-tron quattro
- Moottori 2 x sähkömoottori
- Teho/vääntö 405 kW(551 hv)/580 Nm
- Voimansiirto Automaatti, neliveto
- 0−100 km/h 4,1 s
- Huippunopeus 240 km/h
- Akkukapasiteetti 94,9 kWh (netto)
- Lataus ac/dc 11 kW/270 kW
- Yhd. EU-kulutus 16,8 kWh/100 km
- WLTP-toimintamatka 635 km
- Mitat Pituus 4928 mm, leveys 1923 mm, korkeus 1527 mm, akseliväli 2946 mm, tavaratila 502 l, peräkärry 750/2100 kg, omamassa 2 260 kg
- Hinta Koeajettu auto vakiovarustein: 101 990 €, A6-mallisto alkaen: 62 990 €
Kenelle?
Jos haaveilet autonomisesta autosta ja robottitakseista, unohda koko juttu. Audi S6 on tehty hänelle, joka haluaa ajaa itse – ja myös nauttia siitä.
Plussaa
Hieno ajettavuus
Laadun tuntu
Miinusta
Kamerat sivupeilien tilalla

