
Audi S3 – 333 hevosvoimaa pienessä autossa – nyt pidetään hauskaa
Audi S3 on erittäin napakka ja melko urheilullinen ajettava. Ei kuitenkaan mikään raaka sportti. Jousitus on varsin miellyttävää sorttia. Neliveto tuo kulkuun varmuutta.
Aina kun saan ajoon Audi quattron – sehän pitäisi kirjoittaa pienellä kirjaimella – mieleeni tulee kesä 1985. Pääsin silloin ikimuistoiseen kyytiin. Hannu Mikkola testasi tuolloin Keski-Suomen sorateillä uutta asettaan, jolla oli yksinkertainen nimi: Audi quattro S1. Tuo oli siis alkuperäisen ralli-quattron lyhennetty ja runsailla siivillä ynnä spoilereilla viritetty B-ryhmän kilpuri. Ai että se oli karsean näköinen varsinkin täysvalkoisena, mutta se vauhti! Tuntui kuin ruma ankanpoikanen olisi lähdössä lentoon jokaisen mäen päältä. Hannu totesikin, että ”Tässä on niin paljon downforcea, että ylämäkiä ei erota tasamaasta ja alamäistä!”

Audi S3 quattro ei ole tietenkään ihan yhtä jyrkkä peli, mutta yhtä kaikki mieleen jäävä tuttavuus. Ensinnäkin automme oli sedan. Tuo on nykyään yhä harvinaisemmaksi käyvä korimalli. Ymmärrän kyllä, että miksi. No tietty siksi, että sedan on paljon epäkäytännöllisempi koppa kuin farkku tai tämä nykytrendin mukainen SUV-tötterö. Sedanit ovat harvinaisia, ja siksi niissä on jotain magiaa.
S3-Audissa on tiettyä sleeper-henkeä. Onhan siinä viemäreitä muistuttava putkinelikko takapäässä ja näyttävät vanteet, mutta muuten koristelu ei ole mitenkään yliampuvaa. Kun tässä on nyt päästy lämmittelykierrokselle, niin paljastettakoon pari numerotietoa. Tehoa turbokoneesta lähtee 333 hevosvoimaa, ja satasen vauhtiin päästään 4,7 sekunnissa. Ei huono – vai mitä? Jos ei halua räppäillä, niin tämä Audi lipuu arkiliikenteessä kuin mikä tahansa, huomattavasti laimeampi A3. Jousitus ei ole ollenkaan paukkukova.


Mutta piiskattavaksi tällainen Ässä on tehty. S3 lähtee liikkeelle kuin se kuuluisa jänis makuulta. Äänimaailma kabiinissa ei ole niin kiehtova kuin toivoisi, koska moottorista puuttuu yksi sylinteri. Olen nimittäin sitä mieltä, että maailmassa ei ole mitään kauniimpaa laulua kuin se, jota viisipyttyinen Audin turbokone tuottaa. Ulkoa kuunneltuna suoritus on mehevämpi. Neljästä isosta tuubista tulvii ympäristöön vaikuttavaa pauhua.
Jos kohdalle osuu sopivan syheröinen mutkapätkä, Ässällä on nautinto sivaltaa menemään. Kun muistaa jarruttaa ajoissa mutkaan, kaasua voi alkaa lisätä jo kaarteen keskivaiheessa. Tällöin Audi liimautuu tiehen ja lähtee kiihtymään raivokkaasti. Täysin lapsellista – mutta ah niin hauskaa.
Plussaa
Järkyttavä kiihtyvyys
Täsmällinen ajettavuus
Miinusta
Ahdas takaistuin (jolla ei sinänsä ole mitään merkitystä)


