Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Audi Q8 – Tarjolla 2,6 tonnin verran sähköistä tunnelmaa eli massiivinen kahdella sähkömoottorilla varustettu katumaasturi

Pikkuasioista ei tietenkään saisi valittaa, mutta miten voi olla mahdollista, että näin kalliissa ja hienossa autossa ei ole vakiovarusteena mukautuvaa vakionopeudensäädintä?

3.8.2023 Tuulilasi

Audi Q8 50 e-tron quattro Progress. Onpa siinä mallimerkintää kerrakseen. Kun koodin purkaa, käy ilmi, että kyseessä on kahdella sähkömoottorilla varustettu massiivinen katumaasturi.

Kahden moottorin yhteisteho on 340 hevosvoimaa, ja vääntöä on käytössä 664 newtonmetriä. Ihan vaikuttavia lukemia, mutta kyllä paukkua pitää ollakin, koska tämä lähes viisimetrinen Audi painii kilpakumppaniensa lailla siellä raskaassa sarjassa – massaa on 2 585 kg. Viime keväänä Suomessa esitellyn mallin keulahymyä on kohennettu hiukan. Uudistetun mallin tunnistaa sen viirumaisista ajovaloista.

Sähköllä kun mennään, niin pitää ensin katsoa ne tärkeimmät faktat, jotka liittyvät toimintamatkaan ja lataukseen. Normin mukaista kantamaa luvataan 486 kilometriä, ja kyllä ainakin 400 kilometriä pitäisi olla saavutettavissa, jos ei puhalleta pelkästään moottoritienopeuksilla. Pikalaturilla 10 prosentin varaustilaan vajonnut akku saadaan 80 prosentin latinkiin 28 minuutissa.

Istuimet ovat todella tukevat. Kangasverhoilusta iso kiitos.
Takana istutaan ryhdikkäässä asennossa.

Maahantuojien esittelyautot on pääsääntöisesti ladattu täyteen mitä erilaisimpia lisävarusteita. Nyt ajettu Audi oli toista maata, minkä panimme ilolla merkille. Ainoa lisäherkku oli metalliväri.

Monien mielestä 75 000 euron autossa pitää ehdottomasti olla nahkaverhoillut istuimet. Olen asiasta täysin eri mieltä. Nahkapenkit ovat talvella ikävän kylmät ja kesällä tuskaisan kuumat. Tämän Audin istuimissa oli onneksi ihan perinteinen kangasverhoilu.

Etuistuimien säädöt pitää tehdä käsipelillä. Sähkösäätöjen puute voi tuntua työläältä, mutta kyllä homma hoituu näinkin. Takapenkillä on oikein hyvät tilat – kolmekin ihmistä mahtuu mukavasti kyytiin.

Tavaratila on kiitettävän kookas.

Tavaratilaa on 569 litraa, mikä on ihan hyvä suoritus. Joissakin sähköautoissa akut ja latauselektroniikka haukkaavat tavaratilan piinallisen pieneksi, mutta Q8:n kohdalla tätä ongelmaa ei onneksi ole.

Ajettavuudeltaan Q8 on juuri niin majesteetillinen kuin auton olemus antaa ymmärtää. Maantie on Q8:n oikea elementti. Ilmajousitus toimii hienosti, ja kyyti on sulavaa. Parkkihalleissa voi tulla äitiä ikävä, sillä korin ulkomittoja on vähän vaikea arvioida. Kamerat ja etäisyyssensorit tietysti auttavat, mutta eivät nekään sentään pysty autoa kutistamaan. Audilla on leveyttä lähes kaksi metriä, joten ihan joka rakoon sitä ei tee mieli tunkea.

Pikkuasioista ei tietenkään saisi valittaa, mutta miten voi olla mahdollista, että näin kalliissa ja hienossa autossa ei ole vakiovarusteena mukautuvaa vakionopeudensäädintä? Kokeilin vakkaria useampaankin kertaan, ja joka kerta tulos oli sama, kun on jo tottunut parempaan: meinasin paukauttaa edellä kulkevan auton takalistoon.

Kojelautaan on luotu paljon särmikkäitä muotoja.
Tämä kahva on niin sanottu vaihdekeppi.

Audi Q8 50 e-tron quattro Progress

  • Moottori Kaksi sähkömoottoria
  • Teho/Vääntö 340 hv /664 Nm
  • Voimansiirto Neliveto
  • 0−100 km/h 6,0 s
  • Huippunopeus 200 km/h
  • Akkukapasiteetti 95 kWh
  • Lataus AC/DC 11 kW/170 kW
  • Yhd. EU-kulutus 18 kWh/100 km
  • Wltp-toimintamatka 486 km
  • Mitat Pituus 4 915 mm, 1 937 mm, korkeus 1 633 mm, akseliväli 2 928 mm, tavaratila 569 l
  • Omamassa 2 585 kg
  • Plussaa Mukava jousitus, hyvät tilat
  • Miinusta Massiiviset ulkomitat
  • Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 74 990 €, Mallisto alkaen 74 990 €

Kenelle?

Jos tarvitsee tilavan ja pätevän sähköauton, ja takataskussa on muutama kymppi ylimääräistä, niin uudistunut Audi Q8 on varteen­otettava vaihtoehto.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt