
Ford Capri tekee paluun sähköautona – Audi A6 e-tron Sportbackille yli 750 km toimintamatka
Ladattavien hybridien CO2-päästöihin on tulossa jatkossa muutos, kun niiden WLTP-mittaustapaa päivitetään. Se aiheuttanee taas pientä hämmennystä autonostajien keskuudessa.
Capri tekee paluun
Taas on Fordin vuoro käydä nostalgiakorilla, kun on mietitty sopivaa mallinimeä uudelle sähköautolle. Mikäs siinä, Mustang on toiminut ihan kivasti. Ja kyllähän historia tukee myös ratkaisua‚ olihan alkuperäinen 70-luvun Capri jollain tapaa muskeliauto Euroopan tarpeisiin.
Uudella Caprilla on tosin hieman erikoisempi sukupuu. Autotehtaat ovat aina tehneet yhteistyötä, joten Capri on itse asiassa omaa sukuaan Volkswagen ID.5. Ne eivät ole käyneet kaupaksi toivotulla tavalla, ja Ford tarvitsi lisää sähköä, joten miksipäs ei.
Vaikka Capri – ja siis myös uusi Explorer – pohjautuvat VW-konsernin MEB-pohjaan, on Capriin laitettu myös jotain Fordin omaa – kuten auton muodot. Etenkin perä on erittäin särmikäs. Keulassa on puolestaan yritetty rakentaa maskin ja ajovalojen avulla yhteyttä alkuperäiseen Capriin, eikä toteutus ole lainkaan hassumpi.
Suomeen Capri rantautuu viitenä eri malliversiona ja hinnat alkavat 49 890 eurosta.

Audilla vauhti päällä
Uuden A5:n ja A5 Avantin lisäksi Audilla on tarjota uutta myös sähköautorintamalla. Q6 e-tron saa pian seuraa samalle tekniikalle kasattujen A6 e-tron Sportbackin ja Avantin muodossa. Näistä etenkin jälkimmäinen houkuttelee tiettyä kohderyhmää, sillä sähköisiä farkkuja ei ole tarjolla liikaa.
Autoille on luvassa kolme hieman erilaista ilmettä: perusversio, S-line ja oikeat S-versiot. Kaikkien olemus on hyvin virtaviivainen – ja näin etenkin Sportbackin kohdalla, jonka ilmanvastus on uusien toisen sukupolven digitaalisten sivupeilien kanssa vain 0,21. Tällä saadaan tietysti lisää toimintamatkaa, jota luvataan enimmillään yli 750 kilometriä. Farkun kohdalla ilmanvastuskerroin on 0,24.
Ohjaamossa jatketaan Q6 e-tronista alkaneella tyylillä, eli kojelaudan edessä kelluu iso kaareva näyttö, joka koostuu 11,9-tuumaisesta digitaalisesta mittaristosta ja 14,5 tuuman kosketusnäytöstä. Apukuskille tarjotaan hänellekin omaa 10,9 tuuman kosketusnäyttöä.

Verokarhu valppaana
Ladattavien hybridien CO2-päästöihin on tulossa jatkossa muutos, kun niiden WLTP-mittaustapaa päivitetään. Se aiheuttanee taas pientä hämmennystä autonostajien keskuudessa, plugareiden suosio kun on ollut taas viime aikoina kasvussa. Täyssähköautojen myynti on sen sijaan hieman hiipunut.
Suomessa plugari pitää verotuksestamme johtuen auton hinnan toistaiseksi kohtuullisena. Siksi tiettyä kohderyhmää kutkuttaa, kun uusia tehokkaita plugareita onkin tullut myyntiin juuri parikin kappaletta.
BMW:n uuden lataushybridi-M5:n voimalinja koostuu 585-hevosvoimaisesta tuplaturboveekasista ja 197-heppaisesta sähkömoottorista. Niiden yhteisteho on 727 hv. Peto siis. Satasen vauhtiin ennätetään 3,5 sekunnissa. Hinnat alkavat 155 338 eurosta.

Stuttgartin vastaava ratkaisu on parivaljakko Mercedes-AMG E 53 (oikealla alhaalla) ja GLE 53. Me pidämme etenkin sedanista, jossa on 449 hv suora kuutonen ja 163 hv sähkömoottori. Niiden yhteisteho on sekin komeat 585 heppaa. AMG 53 Eemelin hinnat alkavat (ainakin toistaiseksi) sedanina 119 897 eurosta ja farmarina 122 161 eurosta.

Numeroiden valossa
48 V – Kevythybridien määrä on nopeassa kasvussa; pienellä määrällä sähkötekniikkaa voidaan saavuttaa jo iso säästö päästöissä. Esimerkistä käyvät Peugeot 308, 308 SW ja 408, joiden mallisto on laajentunut 136 e-DCS -voimalinjalla. Automaattivaihteiston yhteydessä sijaitseva 21 hv:n sähkömoottori auttaa liikkeellelähdöissä ja tukee polttomoottoria voimakkaissa kuormitustilanteissa. Auto liikkuu lyhyitä matkoja myös pelkällä sähköllä.
56 % – Lähitapiola on kysellyt uuden sähköauton ostoa harkitsevilta sitä, mikä heitä mietityttää eniten auton ostossa. Ja ei, se ei ole arvon aleneminen vaan akun kesto. Sähköauto ei tosin edelleenkään ole prioriteetti. 42 prosenttia voisi harkita ladattavaa hybridiä ja vain 27 prosenttia täyssähköautoa. Myös polttomoottoriin uskotaan yhä. Bensiiniautoa voisi harkita 49 prosenttia vastaajista, dieselautoa 19 prosenttia.
39 157 uutta henkilöautoa rekisteröitiin tämän vuoden ensimmäisen puolikkaan aikana. Se on 16,5 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden ensimmäisen kuuden kuukauden aikana. Erityisesti kesäkuussa kauppa oli hiljaista, silloin rekisteröitiin vain 6 764 uutta henkilöautoa, mikä on 26,2 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden kesäkuussa.

