
Uusi Audi A5 ja A5 Avant – Numeroa isommissa polttomoottorimalleissa meni uusiksi muukin kuin muotoilu
Audi A4 on kuollut, eläköön Audi A5! Audin uuden mallipolitiikan mukaan parilliset numerot on varattu sähköautoille, joten A4:n piti kasvaa numeron verran.
Audi ei laita kaikkia munia vielä sähkökoriin. Q6 e-tron sekä A6 e-tron Sportback ja Avant ovat Ingolstadtin syömähampaat sähköautoissa, kun taas polttomoottoristen autojen kohdalla on ladattu paukkuja uuteen PPC-pohjalevyyn (Premium Platform Combustion). Sen saavat käyttöönsä ensimmäisenä uudet Audi A5 ja A5 Avant.
Muotoilua on muutettu melkoisesti, A5:n sukunäkö sähköautoihin eli PPE-perheisiin on selvä. Tämä korostuu etenkin maskissa ja uusissa ajovaloissa. Myös takavaloissa on samaa modernia valoteknologiaa, eli valot ovat nykyään paljon enemmän kuin pelkät valot. Ne myös kommunikoivat, ja niiden ilmettä voidaan yksilöidä.
Muotojen ohella auton mittoja on rukattu uuteen uskoon. A5 sedan (oikeasti viistoperä) ja A5 Avant ovat täsmälleen saman mittaiset eli 4,83 metriä pitkiä. Kasvua A4:ään verrattuna on 6,7 senttiä. Tätä korostetaan vielä 2,9 metriä pitkällä akselivälillä. Se on venähtänyt 6,8 sentillä.
A5 on tunnistettavissa toki heti Audiksi – ainakin keulan osalta. Sivuprofiili on sitten tavallisempi. Toki tyylikäs sellainen, sporttinen. Perää hallitsevat leveät takavalot. Ja sedanin kohdalla kyseessä ei ole siis enää konttiperä, koska takaluukku aukeaa kattoon asti. Näin ollen Sedanin ja Avantin ero on tavaratilan osalta melko pieni. Farkun tavaratila vetää 476 litraa, mikä on vaivaiset 31 litraa enemmän kuin sedanissa.

Varusteita on tarjolla runsaasti, ja niiden valintaa on haluttu helpottaa. Tarjolla on kolme erilaista pakettia: Tech, Tech plus ja Tech pro, joita voi toki vielä yksilöidä. Palaamme niihin myöhemmin, kun Suomen varustetasot alkavat hahmottua.
Se tiedetään jo, että kaksilitraisen, etuvetoisen ja 110 kW (150 hv) bensaturbon hinnat alkavat Sedanina 49 996 eurosta ja Avantina 51 986 eurosta. Samasta TFSI-moottorista on myös tehokkaampi 150 kW (204 hv) versio, jonka saa myös nelivetona.
Malliston huipulla ovat alkuun kolmilitraisella 270 kW (367 hv) bensaturbolla varustetut S5-versiot, joiden hinnat ovat vastaavasti 97 992 ja 99 995 euroa. Ne ovat aina quattroja. S-malleissa polttomoottorin tukena on 48 voltin kevythybriditeknologiaa, joka tosin on ison 1,7 kWh akun ja tehokkaan jarrutusenergian talteenoton ansiosta jo lähellä perushybridiä. Samaa 48 V:n tekniikkaa hyödynnetään myös kaksilitraisessa 150 kW (204 hv) dieselissä, mutta se ei ainakaan näin alkuvaiheessa kuulu Suomen tuontiohjelmaan. Suomeen autoja on lupa odotella jo syksyn aikana.