
Audi A5 Sedan TFSI – Kaksilitrainen bensaturbo, eikä yhtään sähköä – Nyt ollaan perusasioiden äärellä
Onneksi tällaisiakin autoja vielä valmistetaan. Kaikki kun eivät sähköautoilusta niin välitä. Ei mitään turhaa kikkailua tai krumeluureja, vaan ihan vaan sitä parasta saksalaista A-ryhmää.
Audi A4 on kuollut – kauan eläköön Audi A5! Näin huudeltiin viime kesänä, kun A4-mallisto saavutti kunnioitettavan 30 vuoden iän. Uusi A5 on käytännössä ihan samankokoinen kuin manan majoille saatettu A4. Miksi A4 ei sitten saanut jatkaa? Taustalla on ainakin se, että Audi halusi rakentaa mallistoonsa uuden nimeämislogiikan. Polttomoottoriautoille annetaan pariton numero, ja sähköautoille sitten taas parillinen. Niinpä Nelosesta piti tehdä Viitonen. A5-mallistossa on tarjolla kaksi versiota: Sedan ja Avant.
Me saimme ajoon ensin mainitun mallin. Sen sivu-profiili on kyllä kuin sedanissa, mutta joku etiäinen sai minut epäilemään, että takaluukku ei olisikaan perinteistä postilaatikkomallia. Perä kun on niin töpö ja lyhyt, että jos siihen olisi lähdetty nävertämään luukkua, se olisi jäänyt kooltaan piinallisen pieneksi.
Niinpä repäisin heti koeajon alkajaisiksi takaluukun auki. Ja oikeilla jäljillähän minä olin ollut. Luukku oli iso kuin mikä, ja se aukesi takapuskurista kattoon asti. Ratkaisu on tarkalleen samanlainen kuin vaikkapa konserniserkku Skoda Superbissa. Tällaisesta luukusta tavaroiden heittely kyytiin on äärimmäisen helppoa. Normin mukaan mitattua tavaratilaa on käytössä 455 litraa – ihan sopivasti, muttei mitenkään valtavasti.
