
Audi A5 Sedan TFSI – Kaksilitrainen bensaturbo, eikä yhtään sähköä – Nyt ollaan perusasioiden äärellä
Onneksi tällaisiakin autoja vielä valmistetaan. Kaikki kun eivät sähköautoilusta niin välitä. Ei mitään turhaa kikkailua tai krumeluureja, vaan ihan vaan sitä parasta saksalaista A-ryhmää.
Audi A4 on kuollut – kauan eläköön Audi A5! Näin huudeltiin viime kesänä, kun A4-mallisto saavutti kunnioitettavan 30 vuoden iän. Uusi A5 on käytännössä ihan samankokoinen kuin manan majoille saatettu A4. Miksi A4 ei sitten saanut jatkaa? Taustalla on ainakin se, että Audi halusi rakentaa mallistoonsa uuden nimeämislogiikan. Polttomoottoriautoille annetaan pariton numero, ja sähköautoille sitten taas parillinen. Niinpä Nelosesta piti tehdä Viitonen. A5-mallistossa on tarjolla kaksi versiota: Sedan ja Avant.
Me saimme ajoon ensin mainitun mallin. Sen sivu-profiili on kyllä kuin sedanissa, mutta joku etiäinen sai minut epäilemään, että takaluukku ei olisikaan perinteistä postilaatikkomallia. Perä kun on niin töpö ja lyhyt, että jos siihen olisi lähdetty nävertämään luukkua, se olisi jäänyt kooltaan piinallisen pieneksi.
Niinpä repäisin heti koeajon alkajaisiksi takaluukun auki. Ja oikeilla jäljillähän minä olin ollut. Luukku oli iso kuin mikä, ja se aukesi takapuskurista kattoon asti. Ratkaisu on tarkalleen samanlainen kuin vaikkapa konserniserkku Skoda Superbissa. Tällaisesta luukusta tavaroiden heittely kyytiin on äärimmäisen helppoa. Normin mukaan mitattua tavaratilaa on käytössä 455 litraa – ihan sopivasti, muttei mitenkään valtavasti.


Kuten arvata saattaa, etupenkkiläisillä on oikein mukavat oltavat – tilaa ja avaruutta on joka suuntaan. Taaksekin mahtuu, jos edessä ei istu koripalloilijoita. Kojelautaa hallitsee Audin uusi MMI-panoraamanäyttö. Se koostuu 11,9-tuumaisesta mittaristosta ja 14,5 tuuman kosketusnäytöstä. Lisävarusteena on tarjolla etumatkustajalle oma 10,9 tuuman näyttö.
Hipaisunäytöt ovat tätä päivää, eikä niistä oikein pääse eroon, vaikka niin haluaisi. Sähkömoottoreita voi näköjään vielä vältellä, ja tämä Audi on siitä hyvä esimerkki. A5-Audin voimanlähde on kaksilitrainen TFSI, eli turbokone. Sen tukena ei ole minkäänlaista sähköapua. Räväkämmän S5-version voimalinjassa on kyllä sitten starttigeneraattori.
Vähän perverssiä kai myöntää, mutta jotenkin minulla oli erittäin vapautunut olo, kun ajelin viikon tällä Audilla. Ei tarvinnut miettiä latauspisteitä eikä toimintamatkaa. Tankillisella pääsi yli 800 kilometriä. Että repikää siitä! 150-heppainen moottori on luonteeltaan nöyrä työmyyrä. 280 newtonmetrin huippuvääntö on käytössä jo kierrosluvulla 1 400 r/min.



Audi A5 Sedan TFSI 110 kW S Tronic
- Moottori Rivi-4, bensiini, turbo
- Iskutilavuus 1 984 cm3
- Teho 110 kW (150 hv) / 3 900 r/min
- Vääntö 280 Nm / 1 400 r/min
- Voimansiirto Etuveto, 7-v. automaatti
- 0−100 km/h 9,8 s
- Huippunopeus 216 km/h
- Yhd. EU-kulutus 6,9 l/100 km
- CO2-päästöt 156 g/km
- Mitat Pituus 4 829 mm, leveys 1 860 mm, korkeus 1 444 mm, akseliväli 2 892 mm, tavaratila 445 l
- Omamassa 1 770 kg
- Hinta Koeajettu auto vakiovarustein: 49 996 € Mallisto alkaen: 49 996 €
Kenelle?
Jos haluaa eleettömän tyylikkään ja melko ison auton, niin tässä olisi. A5 taipuu moneen käyttöön. Tankki täyteen ja menoksi!
Plussaa
- Hyvä ajettavuus
- Pitkä toimintamatka
Miinusta
- Ei mitään olennaista moitittavaa
