
Audi A5 Avant on nelivetoinen, farmarimallinen, bensaturbolla varustettu perusauto ilman mitään hybridihärpäkkeitä – ja hyvä niin
Jos haluaa vetää pitkää siivua ykkösluokassa, niin tämä Audi on juuri se oikea autovalinta.
Erittäin kuluneen sanonnan mukaan paistaa se päivä joskus risukasaankin. Tuo lentävä lause juolahti mieleeni, kun sain ajoon tämän Audi A5 Avantin. Siinä kun ei ole voimlinjassa yhtään sähköä! Nykyään on tarjolla mitä erilaisempia täyssähköisiä tai hybriditekniikalla toteutettuja autoja, mutta pelkällä bensiinillä kulkevat autot alkavat kuulua katoavan kansanperinteen piiriin. Ilmastonmuutosta pitää tietysti torjua, ja sähkön avulla se varmastikin onnistuu. Mutta onhan joskus hauska muistella vanhoja hyviä aikoja, ja polttaa ihan rehdisti sitä kuuluisaa myrkkylientä, joka tunnetaan nimellä 95E.
Kun löin Audin käyntiin, hymy nousi heti huulille. Kojelaudan infotaulu nimittäin ilmoitti, että nyt pääsisi ilman tankkausta peräti 800 kilometriä – siis suunnilleen Helsingistä Rovaniemelle. Tässä on siis todellinen matkailuauto sanan varsinaisessa merkityksessä.


Audin keulalla on kaksilitrainen turbokone, josta on ruuvattu mukavat 204 hevosvoimaa. Tuo teho on käytössä jo kun mittarin neula on 4 300 minuuttikierroksen kohdalla. 340 newtonmetrin huippuvääntö löytyy 2 300 kierrosta alempaa. Tässäpä on siis moottori, jota ei todellakaan tarvitse huudattaa. Koneen jatkeena on seitsenpykäläinen DSG-vaihteisto. Audin kulkuhalut ovat hyvin kohdillaan, sillä loikka satasen vauhtiin sujuu 7,6 sekunnissa. Jos haluaa käväistä Audin kotikonnuilla vapaiden nopeuksien Saksassa, niin tällä Audilla voi runtata menemään nopeudella 242 km/h. Tuolla vauhdilla toimintasäde jää sitten kyllä selvästi 500 kilometrin alapuolelle.
Ja kun quattrosta on kyse, niin voimaa jaetaan joka nurkalle. Monet hybridit ovat niin sanotusti nelivetoisia, mutta usein kaikki pyörät alkavat vetää vasta, kun jossain ilmenee luistoa. Tämä Audi vetää koko ajan neljällä pyörällä. Valitettavasti talven lumet olivat ehtineet jo sulaa, kun nautimme tämän Avantin kyydistä. Olisihan se ollut kiva vähän testata nelivedon toimintaa liukkaalla pinnalla. Ihan kokemusperäisesti voin silti väittää, että quattro on kuitenkin aina quattro: pulinat pois ja naama näkkärille – näin se vaan on.


Avant on Audin perinteinen mallinimi, joka tarkoitta tietysti farmarikoria. Farkut ovat luisuneet vähän pois muodista, koska nyt pitää olla alla joku ihmeen SUV, jos haluaa näyttää naapurilleen, että seuraa aikaansa. Sulavalinjainen Avant on kuitenkin herrasmiehen peli jos mikä.
Koeajoyksilöön oli ruksittu lisävarusteeksi urheilullinen S-alusta. Sen ansiosta kallistelu pysyy hyvin kurissa, vaikka kaarteisiin syöttäisi vähän reippaammallakin vauhdilla. Itse tyytyisin kyllä vakioalustaan, sillä sporttialusta on turhankin tiukka Suomen kehitysmaatasoa edustaville röykkyisille teille.


Audi A5 Avant Land of quattro TFSI quattro
- Moottori Rivi-4, bensiini, turbo
- Iskutilavuus 1 984 cm3
- Teho 150 kW (204 hv) / 4 300 r/min
- Vääntö 340 Nm / 2 000 r/min
- Voimansiirto Neliveto, 7-v. autom.
- 0−100 km/h 7,6 s
- Huippunopeus 242 km/h
- Yhd. EU-kulutus 7,2 l/100 km
- CO2-päästöt 165 g/km
- Mitat Pituus 4 835 mm, leveys 1 860 mm, korkeus 1 444 mm, akseliväli 2 896 mm, tavaratila 448 l
- Omamassa 1 840 kg
- Hinta: Koeajettu auto vakiovarustein 57 989 €, Mallisto alkaen 51 986 €
Kenelle?
Tämä perhekokoluokan Audi sopii sellaiselle ostajalle, joka arvostaa autonsa ajatonta muotoilua ja hyviä kulkuhaluja.
Plussaa
Pitkä toimintamatka
Kulkee iloisesti
Miinusta
Sporttialusta on vähän liian kova.
