
Audi A5 Avant – Kaupunkiajossa tämä lataushybridi lupaa 110 kilometriä nollapäästöillä – Koeajossa paljastui totuus
Jos kiikarissa on tyylikäs ja pätevä lataushybridi, niin tässäpä olisi juuri sellainen menopeli.
Artikkelin kuunneltava versio on tehty tekoälyn avulla. Anna palautetta audiosta sähköpostilla apu360@a-lehdet.fi tai artikkelin lopussa olevalla lomakkeella.
Kun kaikinpuolinen kikkailu alkaa kyllästyttää, on hyvä palata perusasioiden äärelle. Siihen tarjoutui mahdollisuus, kun saimme ajoon lataushybriditekniikalla toimivan Audi A5 Avantin. Audin slangissa lataushybridit tunnetaan koodilla e-hybrid. Ja kuten jo aiemminkin olemme kertoneet, Audien numerointilogiikka menee nykyään niin, että parilliset numerot on varattu sähköautoille ja parittomat polttomoottoriautoille, sekä niistä jalostetuille lataushybrideille. Tätä Audia saa myös pelkällä bensiinimoottorilla varustettuna. Tuollaisen version koeponnistimme viime keväänä.
Lataushybrideissä kaikkein kiinnostavin juttu on tietysti se sähköinen toimintamatka. Valmistaja lupaa, että tämä Audi kulkee kaupunkiajossa nollapäästöin 110 kilometriä. WLTP-normin mukainen yhdistetyn ajon kantama on 104 kilometriä. Nuo luvut ovat aika oikeansuuntaisia, sillä pääsimme sekalaisessa ajossa sähköllä yli 90 kilometriä. Avantin polttoainesäiliö on vain 46-litrainen. Tämä on verrattain vaatimaton lukema. Tässäkin mielessä akkua kannattaa ladata ahkerasti.


Kaksilitraisesta turbomoottorista irtoaa 252 hevosvoimaa, ja hybridijärjestelmän yhteisteho on 299 hevosvoimaa. Vääntöä bensiinistä ja sähköstä tahkotaan yhteensä mojovat 450 newtonmetriä. Tuo voima on käytössä jo kierrosluvulla 1 600 r/min. Näillä eväillä Audi liikkuu tosi liukkaasti, vaikka autolla on painoa reilusti yli kaksi tonnia. Kiihdytys satasen vauhtiin kestää ainoastaan 5,9 sekuntia.
Tässä onkin auto, jolla rekkojen ohittaminen sujuu kuin leikki. Ainoa ongelma tuossa hommassa on se, että pitkän rekan ohituksessa vauhti nousee hujauksessa laittomiin lukemiin. Lain mukaanhan ylinopeus ei ole sallittua edes ohituksissa, mutta satasta ajaen 60 metriä pitkän rekan ohitus vaatisi satojen metrien esteettömän suoran – ilman vastaantulijoita. Näin teoriassa. Käytäntö on toisella mallilla, kuten me kaikki tiedämme.
Ajettavuudeltaan A5 Avant on niin audimainen kuin olettaa saattaa. Alusta on mukava, mutta myös sopivan jämäkkä. Suuntavakaus maantiellä on erinomainen. Neliveto antaa mielenrauhaa talvikuukausina.


A5 tarjoaa hyvät tilat etu- ja takamatkustajille. Nykyään yhä useampi auto on korotettua SUV-mallia. Näiden vehkeiden kyytiin on helppo kavuta. Tämä Audi ui trendejä vastaan, sillä siinä istutaan aika matalalla. Ajoasentoa ja yleistunnelmaa ratin takana voisi luonnehtia jopa sporttiseksi. Vaikka A5 Avant on aika kookas auto, sen tavaratila on vain 361-litrainen. Tämä johtuu siitä, että ruuman pohjalle sijoitettu ajoakku vaatii oman tilansa. Kaikkea ei voi saada samassa paketissa – niin se vaan on.


Audi A5 Avant e-hybrid quattro S tronic
- Moottori R4, bensiini, turbo + sähköm.
- Iskutilavuus 1 984 cm3
- Yhteisteho 220 kW (299 hv)
- Yhteisvääntö 450 Nm
- Voimansiirto Neliveto, 7-v. automaatti
- 0−100 km/h 5,9 s
- Huippunopeus 250 km/h
- Yhd. EU-kulutus 2,2 l/100 km
- CO2-päästöt 49 g/km
- Mitat Pituus 4 835 mm, leveys 1 860 mm, korkeus 1 444 mm, akseliväli 2 896 mm, tavaratila 361 l, perävaunu 750/1700 kg, omamassa 2 160 kg
- Hinta Koeajettu auto vakiovarustein: 61 495 € Mallisto alkaen: 61 495 €
Kenelle?
Tämä muhkea Audi taipuu moneen menoon. Sopii sellaiselle ostajalle, joka arvostaa hillittyä tyyliä ja hyvää viimeistelyä.
Plussaa
Kulkee iloisesti
Reipas toimintamatka sähköllä
Miinusta
Pieni tavaratila
