
Mitä saat 40 000 eurolla? Audi A3 Allstreet – Uusi ”katumaasturi” kaupunkiliikenteeseen
Jos haluaa näppärän kokoisen, mutta silti näyttävän auton, niin tässäpä olisi. Ohjaamon tunnelma ja sisätilojen laatuvaikutelma ovat nyt aivan uudella tasolla.
Audi A3 -mallisto pantiin uuteen kuosiin viime keväänä. Uudistuksessa päivitettiin penkkejä ja sisutusta. Keskikonsoli on uudenlainen, samoin vaihdekeppi. Uudistuksessa perusmalli Sportbackin rinnalle tuotiin uusi versio, jolle annettiin nimi Allstreet.
Aiemmin Audin mallistossa on käytetty tämän tapaisista muunnoksista nimitystä Allroad. Näitä on esiintynyt sekä A4- että A6-sarjoissa. A3 Allstreetissä on hiukan normaalia isompi maavara ja kookkaammat renkaat. Näin syntyy 30 milliä perusmallia korkeammalla kulkeva versio.


Allstreetin olemukseen on haettu tiettyä jyhkeyttä kattokaiteilla ja pyöränkaarien mustilla muovipullistuksilla. Keulamaskikin on tavallista jyrkemmän näköinen. Jonkun muunvärisessä autossa nämä koristeet olisi helppo panna merkille, mutta ajamamme yksilö oli musta, jolloin nämä pienet lisäviritykset eivät pompanneet silmille.
Ainoa Audin hinnastosta löytyvä versio on A3 Allstreet 35 TFSI S-tronic. Koodi tarkoittaa 1,5-litraista turbokonetta ja automaattilaatikkoa. Allstreetin hintalapussa lukee 39 990, 78 euroa. Mitä neljällä kympillä sitten oikein saa? Ainakin katu-uskottavuutta, sillä Allstreet on muiden Audien tapaan hyvin viimeistelty ja kaikin puolin tyylikäs auto. Koriväreistä voi aina kiistellä, mutta kyllä ihmeen moni valitsee Audiinsa mustan hipiän. Allstreetiin tämä väri sopii oikein hienosti. Mustana auto näyttää ehkä vähän kookkaammalta kuin se todellisuudessa onkaan.


Audi kutsuu Allstreetiä rohkeasti katumaasturiksi, mutta tuo puhkikulunut termi ei tässä tapauksessa tarkoita oikeastaan yhtään mitään. Oli miten oli, Alltstreet on aivan yhtä pätevä ajettava kuin muutkin A3-mallit. Pieni maavaran korotus ja isommat renkaat eivät tuo menoon minkäänlaista huojakkuutta.
Allstreet kulkee maantiellä kuin juna, ja on taajamissa kompaktin kokonsa ansiosta hyvinkin näppärä peli. Jousitus on jämäkän mukava. 150-hevosvoimainen moottori on tähän autoon oikein passeli voimanlähde. Moottorin hyvä alavääntö tarkoittaa kepeää kulkua.
Sisätiloiltaan Allstreet on kaksijakoinen. Edessä istutaan herroiksi muhkeilla ja reippaasti reunoistaan topatuilla istuimilla. Taaksekin mahtuu, jos edessä ei istuu honkia kolistelevia koripalloilijoita. Kun etuistuimet vetää ääriasentoonsa, takapolvitilat kutistuvat niukoiksi.


Plussaa
Hyvä ajaa
Muhkeat etuistuimet
Miinusta
Taka- ja tavaratilaa voisi olla enemmän
