Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Mitä saat 40 000 eurolla? Audi A3 Allstreet – Uusi ”katumaasturi” kaupunkiliikenteeseen

Jos haluaa näppärän kokoisen, mutta silti näyttävän auton, niin tässäpä olisi. Ohjaamon tunnelma ja sisätilojen laatuvaikutelma ovat nyt aivan uudella tasolla.

31.8.2024 | Päivitetty 17.9.2024 | Tuulilasi

Audi A3 -mallisto pantiin uuteen kuosiin viime keväänä. Uudistuksessa päivitettiin penkkejä ja sisutusta. Keskikonsoli on uudenlainen, samoin vaihdekeppi. Uudistuksessa perusmalli Sportbackin rinnalle tuotiin uusi versio, jolle annettiin nimi Allstreet.

Aiemmin Audin mallistossa on käytetty tämän tapaisista muunnoksista nimitystä Allroad. Näitä on esiintynyt sekä A4- että A6-sarjoissa. A3 Allstreetissä on hiukan normaalia isompi maavara ja kookkaammat renkaat. Näin syntyy 30 milliä perusmallia korkeammalla kulkeva versio.

Audi A3 Allstreetin kookkaat etupenkit kutsuvat istumaan.
Kookkaat etupenkit kutsuvat istumaan.
Audi A3 Allstreetin takaistuin on aika ahdas.
Takaistuin on aika ahdas.

Allstreetin olemukseen on haettu tiettyä jyhkeyttä kattokaiteilla ja pyöränkaarien mustilla muovipullistuksilla. Keulamaskikin on tavallista jyrkemmän näköinen. Jonkun muunvärisessä autossa nämä koristeet olisi helppo panna merkille, mutta ajamamme yksilö oli musta, jolloin nämä pienet lisäviritykset eivät pompanneet silmille.

Ainoa Audin hinnastosta löytyvä versio on A3 Allstreet 35 TFSI S-tronic. Koodi tarkoittaa 1,5-litraista turbokonetta ja automaattilaatikkoa. Allstreetin hintalapussa lukee 39 990, 78 euroa. Mitä neljällä kympillä sitten oikein saa? Ainakin katu-uskottavuutta, sillä Allstreet on muiden Audien tapaan hyvin viimeistelty ja kaikin puolin tyylikäs auto. Koriväreistä voi aina kiistellä, mutta kyllä ihmeen moni valitsee Audiinsa mustan hipiän. Allstreetiin tämä väri sopii oikein hienosti. Mustana auto näyttää ehkä vähän kookkaammalta kuin se todellisuudessa onkaan.

Audi A3 Allstreetin uudistunut kojelauta on selkeä. Lämmityslaitteen säätimet ovat perinteistä mallia.
Uudistunut kojelauta on selkeä. Lämmityslaitteen säätimet ovat perinteistä mallia.
Audi A3 Allstreetin takapenkkiläisiä hemmotellaan omilla ilmastointisuulakkeilla ja laturipaikoilla.
Takapenkkiläisiä hemmotellaan omilla ilmastointisuulakkeilla ja laturipaikoilla.

Audi kutsuu Allstreetiä rohkeasti katumaasturiksi, mutta tuo puhkikulunut termi ei tässä tapauksessa tarkoita oikeastaan yhtään mitään. Oli miten oli, Alltstreet on aivan yhtä pätevä ajettava kuin muutkin A3-mallit. Pieni maavaran korotus ja isommat renkaat eivät tuo menoon minkäänlaista huojakkuutta.

Allstreet kulkee maantiellä kuin juna, ja on taajamissa kompaktin kokonsa ansiosta hyvinkin näppärä peli. Jousitus on jämäkän mukava. 150-hevosvoimainen moottori on tähän autoon oikein passeli voimanlähde. Moottorin hyvä alavääntö tarkoittaa kepeää kulkua.

Sisätiloiltaan Allstreet on kaksijakoinen. Edessä istutaan herroiksi muhkeilla ja reippaasti reunoistaan topatuilla istuimilla. Taaksekin mahtuu, jos edessä ei istuu honkia kolistelevia koripalloilijoita. Kun etuistuimet vetää ääriasentoonsa, takapolvitilat kutistuvat niukoiksi.

Audi A3 Allstreetin tavaratila saisi kernaasti olla hiukan isompi.
Tavaratila saisi kernaasti olla hiukan isompi.
Audi A3 Allstreet on ensimmäinen A3:n "katumaasturiversio", mutta eihän tässä mitään maasturimaista ole.
Allstreet on ensimmäinen A3:n ”katumaasturiversio”, mutta eihän tässä mitään maasturimaista ole.

Plussaa

  • Hyvä ajaa

  • Muhkeat etuistuimet

Miinusta

  • Taka- ja tavaratilaa voisi olla enemmän

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt