
Audi A3 Allstreet - Lataushybridillä on komea toimintamatka sähköllä
Audi A3 Allstreet ei ole mikään maasturi, mutta näyttävä peli kuitenkin. Sitä paitsi lataushybridi, joka kulkee yli 100 kilometriä sähköllä.
Allstreet tarkoittaa Audin maailmassa vähän korotettua versiosta perusmallista. Nämä ”Jokakadun” mallit on helppo tunnistaa lokasuojien mustista muovikaarista. Koeajoautomme oli raikuvan keltainen, ja tämän värin rinnalla nuo muovit osuivat silmään todella hyvin.
Audin mallistossa on liuta quattroja, siis nelivetoisia malleja. Vaikka toisin voisi kuvitella, tämä Allstreet on etuvetoinen. Auton voimalinja on nerokas. Peruskone on 1,5-litrainen turbonelikko. Sen apuna on sähkömoottori, ja yhteensä tästä paketista irtoaa mojovat 204 hevosvoimaa.


Tämä A3 on ladattava hybridi. Tämä on mielestäni aivan optimaalinen tekninen ratkaisu, tyyliin lataa ja unohda! Kun akku on tyhjä, bensamoottori murahtaa käyntiin, ja matka jatkuu kohti seuraavaa latauspistettä. Lataushybridien sähköiset toimintamatkat ovat jatkuvassa kasvusuunnassa. Tälle Audille luvataan WLTP-normin mukaista sähköajoa peräti 131 kilometriä. Ihan tuohon lukemaan emme yltäneet, mutta reilusti yli 100 kilometriä Allstreet sähköllä kuitenkin kulkee. Ihan mainio suoritus, vai mitä?
Täyssähköautot painavat järjestään kaksi tonnia tai vielä paljon enemmän. Tämä A3 painaa 1 685 kiloa, eli ei tässä mistään keijukaisesta puhuta, mutta auton paino on kuitenkin saatu pidettyä kohtalaisesti kurissa. Hybridivoimalinjasta irtoaa sen verran paukkua, että A3 Allstreet liikkuu aika sähäkästi. Kiihdytys satasen vauhtiin sujuu 7,4 sekunnissa.
Ajettavuudeltaan Allstreet on niin Audi kuin olla ja voi. Jousitus on tukeva mutta mukava. Suuntavakaus maantiellä on erinomainen. A3 on sen verran kompaktin kokoinen, että myös kiivas kaupunkiajo sujuu kuin leikki. Hyvin toimiva automaattivaihteisto sujuvoittaa puikkelehtimista kaupunkien kujilla.



Tiloiltaan Allstreet on vähän kaksijakoinen. Kenellekään ei voi tulla yllätyksenä, että edessä on tilaa vaikka muille jakaa. Etuistuimet ovat tavallista muhkeammat, ja ne tarjoavat erityisen hyvän sivuttaistuen. Takana onkin sitten vähän ahtaampaa – varsinkin jos etupenkit on asemoitu lähelle taka-asentoaan.
Tavaratilasta puhuttaessa on pakko sanoa, että se mikä sähköisessä toimintamatkassa voitetaan, niin tavaratilan vetoisuudessa hävitään. Kontti vetää vain 280 litraa. Niukka litramäärä johtuu tietenkin ajoakusta, joka on sijoitettu tavaratilan alle.

Plussaa
Kulkee rapsakasti
Pitkä sähköinen toimintamatka
Miinusta
Liian pieni tavaratila
Kommentti
Jos minulla olisi sopivasti rahaa päällä, ostaisin oikopäätä A3 Allstreetin, ja pysäköisin sen saman tien lämpimään talliin. Kaivaisin auton sitten esiin sinä kauniina päivänä, jolloin uusien bensa-autojen myynti kielletään.