
Alpine A290 GTS 52 kWh – Uutta tulemista tekevä Alpine saapuu Suomeen täyssähköisen A290:n myötä
Alpinella on nähty Renault 5:n herättämä mielenkiinto mahdollisuutena avata sporttibrändin tulevaisuus uuteen nousuun. Yritystä ei ole puuttunut, mutta pikkuauton hinta taitaa ikävä kyllä karata aikamoisen korkeaksi.
Alpine on meikäläisittäin ollut marginaalimerkki, joka tunnetaan Keski-Euroopan syheröillä paremmin. Viime vuodet Alpinen mallistossa on ollut vain A110, mutta sähköajan myötä Alpine syntyy uuteen kukoistukseen kolmen uuden sähköauton voimin. Tuulilasin toimitus sai kutsun tulla tutustumaan niistä ensimmäiseen, sillä ranskalaismerkki tekee virallisesti paluun Suomen markkinoille.
Ensi kesäksi malleista maahamme ehtii keihäänkärki A290. Se perustuu vahvasti uuteen Renault 5:een. Alpinelta on tulossa myös legendaarisen A110:n korvaaja sekä fastback-malli A390. Potentiaalisiksi asiakkaiksi mainitaan tyylitietoiset ja suorituskykyä hakevat uuden sukupolven autoilijat. Merkin muotoilujohtaja on Raphael Linari, joka on aiemmin ollut suunnittelemassa muun muassa Renault Zoen konseptiautoa.
A290 on näppärä pikkuautoluokan hot hatch, viisiovinen ja -paikkainen, mutta Renaultista poiketen siinä on käytetty suorituskykyyn tähtääviä komponentteja. Sporttisuus näkyy esimerkiksi profiilin kelluvassa C-pilarissa ja mustassa katossa, takaa katsoen mustassa diffuusorissa. Ajovaloilme on klassisista Alpine-malleista nykypäivään johdettu.

Alusta on suunniteltu uudelleen Renault 5:stä eriäväksi, ja taka-apurunko on kevyttä alumiinia. Lisäksi raideväli on leveämpi kuin 5:ssä. Painojakauma on 57/43 prosenttia etuakselin hyväksi. Saataville tulevat 180:n ja 220:n hevosvoiman versiot, ja 310 kiloa painavan NMC-akun kapasiteetti on 52 kWh.
Kuljettajakeskeisessä ohjaamossa keskikonsolin nappipainikkeet ovat A110:stä tuttu muotoiluteema. Ohjaamossa on säilytetty sopiva määrä fyysisiä painikkeita. Verhoilussa on käytetty aitoa nappanahkaa, joka on ekologisesti värjättyä ja vastuullisesti tuotettua. Tukevissa etuistuimissa on hyvä istua. Autossa on kylmiä olosuhteita ajatellen lämpöpumppu vakiona ja akun esilämmitys perustuu navigaatiotietoihin. Lähtöhinta kivunnee Suomessa yli 40 000 euroon.

Alpine A290 GTS 52 kWh
- Moottori Sähkömoottori edessä
- Teho/vääntö 160 kW(220 hv)/300Nm
- Voimansiirto Etuveto, automaatti
- 0−100 km/h 6,4 s
- Huippunopeus 170 km/h
- Akkukapasiteetti 52,0 kWh (netto)
- Lataus ac/dc 11 kW/100 kW
- Yhd. EU-kulutus 16,5 kWh/100 km
- WlTP-toimintamatka 364 km
- Mitat Pituus 3 997 mm, leveys 1 823 mm, korkeus 1 512 mm, akseliväli 2 534 mm, tavaratila 326 l
- Omamassa 1 554 kg
Kenelle?
Jos urheilullinen ja elegantti sähkökauppakassi on hakusessa, täyttää Alpine A290 sellaiselta edellytettävät tarpeet mainiosti.
