
Kun 17-vuotias ajaa kuolonkolarin, kuka on vastuussa? Ajokorttilaki on epäonnistunut – Se on johtanut lukuisiin nuorten ihmisten liikennekuolemiin
Ajokorttilakia pitää korjata. 17-vuotias ei ole kypsä ratin taakse. Ajoharjoittelua tarvitaan enemmän. Toimenpiteitä odotetaan nyt heiltä, joilla on valta ja vastuu, kirjoittaa päätoimittaja Olli Koivusalo.
Tuulilasi on kirjoittanut tästä ennenkin. Nykyinen ajokorttilaki, jonka eduskunta hyväksyi 2018, on viheliäistä sorttia. Se on johtanut lukuisiin nuorten ihmisten liikennekuolemiin, esimerkiksi tänä keväänä Nurmijärvellä. Katse kääntyy silloiseen Sipilän hallitukseen, mutta myös kaikkiin sittemmin lainsäädäntövastuussa olleisiin. 17-vuotiaiden kuolonkolareita on sattunut ihan jokaisen vahtivuorolla. Silti asiaan ei olla puututtu.
Ongelman ytimessä on ikäpoikkeuslupa. Käytännöksi on muodostunut, että hakemus hyväksytään, kunhan teini vain osaa vedota ”olennaiseen liikkumistarpeeseen”. Ja osaahan hän. Palloiluvalmentajat ja harrastusvastaavat raapustavat todistuksia 16–17 -vuotiaille, vaikka peli on kaikille selvä: usein treeneissä käyminen loppuu siihen päivään, kun ajolupa on saatu.
Perheitä ja valmentajia on silti kohtuutonta syyllistää. On inhimillistä ja itsestäänselvää, että jos laissa on porsaanreikä, sitä käytetään. Sitä paitsi ajokorttilaki on muutenkin epäonnistunut. Pakollisia ajotunteja on enää vain kymmenen. Simulaattorilla ajaminen on paljon halvempaa. Moni on joutunut maksamaan tästä säästöstä sen kaikkein kalleimman hinnan.
Ajokorttilakia pitää korjata. 17-vuotias ei ole kypsä ratin taakse. Ajoharjoittelua tarvitaan enemmän. Toimenpiteitä odotetaan nyt heiltä, joilla on valta ja vastuu. Tekemättä ei voi jättää.