
Tuulilasi 1974: Inflaation kurittamassa Suomessa autoja tuunattiin teippaamalla – ”Tällainen raidoitus maksaa noin 120 markkaa”
"Seuraavilla sivuilla esiteltiin teippisarjoja, joilla mm. Volkswagen Kuplan ilme muuttui entistäkin iloisemmaksi," kirjoitti Tuulilasi toukokuussa 1974.
Kova vuosittainen, jopa yli kymmenen prosentin inflaatio heikensi kuluttajien ostovoimaa 1970-luvulla, mikä totta kai heijastui uusien autojen kauppaan. Tuulilasissakin annettiin lukijoille ohjeita, jolla omasta, vanhasta autorassista voisi tehdä uudenveroisen, vaikkapa itse maalaamalla tai vaihtoehtoisesti koristeteippaamalla. Jopa maahantuojat olivat ottaneet teipit ja maalaukset noina vuosina omaan repertuaariinsa.
”Renault 17 (kuvassa vasen yläkulma) on saanut rohkeasti katon yli heitetyn raidan kylkeensä – keltainen ja musta on tehokas yhdistelmä. Tämän raidan maalaaminen maksaa noin 210 mk.”
”Autorex Oy on tehnyt koristeraitoja Renaulteihin (punainen auto) jo pitkään ranskalaisten mallien mukaisesti. Tämä Renault 15:n yksinkertainen musta raita sopii autoon kuin nenä päähän. Tosin koristelukohde on jo muodoiltaankin edullinen. Tällainen raidoitus maksaa noin 120 markkaa ja myöskin muilta Renault-edustajilta voi maalauksia pyytää.”
”Renault 12:n raidoituksia (iso kuva, kelta-valkoinen auto) on monenlaisia. Gordini-mallista tutut vauhtiraidat ovat tavallisimpia, mutta voidaanpa 12 maalata vaikka näin rajuin kuvioin. Tällainen maalaus ei kuitenkaan synny enää pikkurahalla, vaan siihen uppoaa tasan tonni.”
”Datsun 100 A:n ja Datsun 160 J:n (kuvassa kaksi autoa) linjat muuttuvat melkoisesti vauhdikkaampaan suuntaan jo näinkin hillityillä kylkiviivoilla. Nämä raidoitukset ovat auton valmistajan suunnittelemia – toteutus on Aro-Yhtymä Oy:n Autokeskuksen maalaamosta. Väri on luonnollisesti asiakkaan maun mukainen. Näiden viivojen maalaus maksaa 200 mk. Datsunin piirimyyjiltä voi myöskin tiedustella maalauksia.”
Lehden seuraavilla sivuilla esiteltiin teippisarjoja, joilla mm. Volkswagen Kuplan ilme muuttui entistäkin iloisemmaksi. Teippejä oli myynnissä kaikilla VW:n piirimyyjillä hintaan 100 mk.
Tuulilasi 5/1974

Toukokuun 1974 iso autovertailu hintaluokassa 12 000 markkaa päätettiin YYA-hengessä tehdä koeajomatkalla Viipuriin ja Leningradiin. Neuvostoliitto oli tuolloin –jos mahdollista – vielä ankeampi paikka kuin nykyinen Venäjä, mutta tulisivatpahan autojen jouset ja iskunvaimentimet ainakin testatuiksi itänaapurimme kuoppaisilla teillä.
Mukaan valikoitui neljä jo pitkään valmistuksessa ollutta automallia: Simca 100 LS, Skoda 110 L, Mini 1000 Super de Luxe ja Renault 4 L. Simcan vahvuudeksi osoittautui moottorin kaunis käyntiääni, Skodaa taas kehuttiin mukavista istuimista. Mini oli pienten ulkomittojensa ansiosta ketterä, ja Renaultissa oli hyvin tilaa neljälle. Kokonaisuutena Renault 4, eli legendaarinen Tippa-Rellu, miellytti testaajia eniten.