
Peugeot E-5008 – Seitsemän hengen sähköauto 50 000 eurolla 500 kilometrin toimintamatkalla – Tässähän voisi olla ideaa
Tässä olisi jokaisen lapsiperheen toiveauto, joka tarjoaa monia kivoja yllätyksiä. Monipuolisesti muunneltavien tilojen ansiosta kavereitakin on kiva kutsua kyytiin.
Sähköautojen maailmassa tapahtuu jatkuvasti isoja mullistuksia. Alkuun puhuria piti käynnissä Tesla, mutta sittemmin myrskytuuli on alkanut puhaltaa Kiinan suunnasta. Idän suurvallassa syntyy uusia sähköautomerkkejä jatkuvasti, ja näitä vehkeitä laivataan alati kiihtyvään tahtiin myös vientiin. Mainittakoon nyt vaikkapa sellaiset merkit kuin BYD, Maxus ja MG.
Perinteiset eurooppalaiset autonvalmistajat ovat olleet hiukan helisemässä tämän kiinalaisvyöryn päästyä kunnolla käyntiin. Nyt rivit alkavat kuitenkin suoristua. Tästä hyvänä esimerkkinä on uusi Peugeot E-5008. Se on hyvin monipuolinen auto. Hinnaltaan uutuus sijoittuu 50 00 euron hintaluokkaan. Summa on tietysti iso, mutta ei kuitenkaan törkeä, kuten monen sähköauton kohdalla valitettavasti on tilanne.
Kojelauta edustaa nykyistä UFO-tyyliä. Minikokoinen ohjauspyörä käy hyvin käteen.


E-5008 tarjoaa monia kivoja yllätyksiä, joista ehkä tärkein on noin 500 kilometrin toimintamatka. Pääsimme nollakelillä lataamatta kepeästi yli 450 kilometriä kulutuksen pyöriessä tasolla 17-18 kWh/100 km. Mallikas suoritus kerta kaikkiaan.
5008 ei ole pieni auto, sillä pituutta on 4,8 metriä. Koska akseliväli on venytetty 1,9 metriin ja korkeuttakin on mojovat 1,9 metriä, sisätiloihin kohdistuu kovia odotuksia. Ja nyt ei tarvitse pettyä. Kuljettajalla on erinomaiset oltavat. Istuma-asento on ryhdikäs ja korkea. Kankeaselkäiset kiittävät. Takapenkillä on myös erittäin hyvin tilaa. Ja kirsikka kakun päältä löytyy, kun saranoidun takaistuimen taittaa eteen. Näin päästään tavaratilan puolelle, jonka lattiasta taittuu esiin vielä kaksi istuinta lisää. Nyt puhutaan siis seitsemän hengen autosta. Taaimmaisilla istuimilla on enemmän tilaa kuin olettaa saattaisi. 180-senttiset henkilöt mahtuvat hyvin kyytiin.



Kevyitä sähköautoja ei ole vielä keksitty. E-5008 painaa 2,2 tonnia, mikä on ihan normilukema tässä kokoluokassa. Reilusta massasta huolimamatta 5008 ei tunnu miltään tankilta, vaan jopa aika näpsäkältä. Ohjaus on tarkka, ja tuntuma tienpintaan hyvä. Peugeotin tyyliin kuuluu ääripieni ohjauspyörä. Aluksi minirattia saattaa vähän vierastaa, mutta pienen totuttelun jälkeen se tuntuu oikein passelilta.
E-5008 ja muut ranskalaisperäiset sähköautot – Opelit mukaan luettuina – ovat etuvetoisia. Tervehdimme tätä ilolla, sillä monet kilpailijat työntävät takaa, jos kyseessä ei ole nelivetoversio. Takaveto on Suomen talvessa vähän turhan eksoottinen ratkaisu, vaikka toki ajonhallinta- ja luistonestojärjestelmät torjuvat peräluistoja ansiokkaasti. E-5008 on maantiellä erittäin vakaa ja mukava kulkija. Korkean istuma-asennon ansiosta kuljettajan paikalta on erinomainen näkyvyys liikenteeseen, joten myös kaupunkiajo sujuu.
Kommentti
Millainen on sympaattinen auto? No vaikkapa sellainen kuin tämä Peugeot. On tilaa ja toimintasädettä järkevään hintaan. Kaupan päälle tulevat vielä persoonalliset muodot.
– Lauri Larmela –
Plussaa
Tilaa seitsemälle hengelle
Pitkä toimintamatka
Miinusta
Ei mitään olennaista moitittavaa.

Peugeot E-5008 Allure Launch Edition 73 kWh 210
- Moottori Sähkömoottori
- Teho/vääntö 150 kW (210 hv)/345Nm Voimansiirto Etuveto
- 0−100 km/h 9,7 s
- Huippunopeus 170 km/h
- Akkukapasiteetti 73 kWh (netto)
- Lataus ac/dc 11 kW/160 kW
- Yhd. EU-kulutus 17,9 kWh/100 km
- WLTP-toimintamatka 481 km
- Mitat Pituus 4 791 mm, leveys 1 895 mm, korkeus 1 893 mm, akseliväli 2 901 mm, tavaratila 348–916 l
- Omamassa 2 218 kg
- Hinta: Koeajettu auto vakiovarustein 51 990 € – mallisto alkaen: 51 990 €
Kenelle?
Tässä olisi jokaisen lapsiperheen toiveauto. Monipuolisesti muunneltavien tilojen ansiosta kavereitakin on kiva kutsua kyytiin.
