Tuulilasi

VAG-autojen jakopää

VAG-autojen jakopää

Tapio Ketonen

Kysymys:

Taannoin uutisoitiin oudosta jakohihnojen ja -hammaspyörien kulumisesta VAG-autoissa Oulun ja Kemin alueilla. Syyksi epäiltiin asfaltissa käytettävää lisäainetta. Onko asiasta nyttemmin enempää tietoa?

Näytä vastaus

Vastaus:

Asiaa tutkii edelleen useampikin autonvalmistaja. Kysymys ei ole vain VW-konsernin autoista, eniten ongelmia on ollut Toyotalla, VW-merkit ovat ilmeisesti vasta kakkosena. Muillakin merkeillä on havaittu samoja hankaluuksia.

Keskustelin asiasta Autokorjaamonäyttelyssä hihnavalmistaja Gatesin Suomen-edustajan kanssa. Hän kertoi, että kyseessä on ennen kaikkea hammashihnapyörien kuluminen, hihnojen kuluminen ei sinänsä ole epänormaalin nopeata. Kuitenkin kun hammashihnapyörä kuluu, tämä vaikuttaa myös hihnaan.

Hän kertoi, että vastaavaa kulumisongelmaa on havaittu maailmassa kahdessa paikassa, Suomessa Raahesta Kemiin ulottuvalla alueella sekä Chilessä niin ikään rajatulla alueella. Syytä on yritetty etsiä, mutta ilman tulosta. Hammashihnojen koteloiden pölyä on tutkittu, mutta sen joukosta ei ole löydetty mitään vieraita aineita, kumi ja noki ovat peräisin hihnasta, samoin hihnojen kudoksista peräisin oleva lasikuitu. Metalli taas on lähtöisin hammashihnapyöristä.

Yksi arvaus on, että kysymyksessä olisi jokin hapan tai kosteuden kanssa happoa muodostava yhdiste, joka nopeuttaa hammashihnapyörien kulumista. Hammashihna pitää pyörien hampaat jatkuvasti kirkkaina, joten tällaisella aineella olisi otolliset olosuhteet syövyttää metallia. Tämä on kuitenkin vain arvaus. Toivottavasti asiaan löytyy jokin selitys, vasta sitten on mahdollista saada siihen myös jonkinlainen korjaus.

Julkaistu: 27.1.2014

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.