Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Autot ja liikenne

VAG-autojen jakopää

27.1.2014 Tuulilasi
Kysymys

Taannoin uutisoitiin oudosta jakohihnojen ja -hammaspyörien kulumisesta VAG-autoissa Oulun ja Kemin alueilla. Syyksi epäiltiin asfaltissa käytettävää lisäainetta. Onko asiasta nyttemmin enempää tietoa?

Vastaus
Vastaaja Tapio Ketonen

Asiaa tutkii edelleen useampikin autonvalmistaja. Kysymys ei ole vain VW-konsernin autoista, eniten ongelmia on ollut Toyotalla, VW-merkit ovat ilmeisesti vasta kakkosena. Muillakin merkeillä on havaittu samoja hankaluuksia.

Keskustelin asiasta Autokorjaamonäyttelyssä hihnavalmistaja Gatesin Suomen-edustajan kanssa. Hän kertoi, että kyseessä on ennen kaikkea hammashihnapyörien kuluminen, hihnojen kuluminen ei sinänsä ole epänormaalin nopeata. Kuitenkin kun hammashihnapyörä kuluu, tämä vaikuttaa myös hihnaan.

Hän kertoi, että vastaavaa kulumisongelmaa on havaittu maailmassa kahdessa paikassa, Suomessa Raahesta Kemiin ulottuvalla alueella sekä Chilessä niin ikään rajatulla alueella. Syytä on yritetty etsiä, mutta ilman tulosta. Hammashihnojen koteloiden pölyä on tutkittu, mutta sen joukosta ei ole löydetty mitään vieraita aineita, kumi ja noki ovat peräisin hihnasta, samoin hihnojen kudoksista peräisin oleva lasikuitu. Metalli taas on lähtöisin hammashihnapyöristä.

Yksi arvaus on, että kysymyksessä olisi jokin hapan tai kosteuden kanssa happoa muodostava yhdiste, joka nopeuttaa hammashihnapyörien kulumista. Hammashihna pitää pyörien hampaat jatkuvasti kirkkaina, joten tällaisella aineella olisi otolliset olosuhteet syövyttää metallia. Tämä on kuitenkin vain arvaus. Toivottavasti asiaan löytyy jokin selitys, vasta sitten on mahdollista saada siihen myös jonkinlainen korjaus.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt