Tuulilasi

Toyota Avensis 2008-2013 D4D 2,0 vm 2011 ongelmat

Toyota Avensis 2008-2013 D4D 2,0 vm 2011 ongelmat

Tapio Ketonen

Kysymys:

Haluan tuoda julki ko kansanautossa olevat tyyppiviat eli vuosi ja kahdeksan kuukautta vanhassa autossa 208 tkm taksissa mittarissa .

  • Vauhtipyörä ja kytkinpaketti takuuseen 120 000 km, täristi + jarrulevyt kierot
  • Lambda ? anturi ja moottoriohjelma uusiksi , savutti ihan hirveästi välillä regenerointivaiheessa 125 000 km
  • 208 tkm (1v ja 9 kk vanha auto) kannentiiviste rikki, merkkiliikkeen kustannusarvio 5000 ( kannnentiivisteen vaihto ) – 12 000 e (moottorinvaihto), vaihdoin itse kannentiivisteen, n 40 h työaika, todella isotöinen.
  • Remontissa paljastui Egr-järjestelmä vialliseksi, karsta oli sotkenut kanavat kannessa ja järjestelmässä ja mm imusarjassa n. puoli !!!! litraa karstamömmöä, jonka puhdistaminen ei kuulu mihinkään huolto-ohjelmaan, vaikka mielestäni tulisi puhdistaa max 150 tkm välein.
  • Oven stopparit särkeneet ovipellin ja tulossa läpi etuovista!!!  
  • Viat yleisiä, käyttö pääasiassa matka ajoa ja huollot tehty ajallaan

Kysymys kuuluu: Onko viat mielestäsi tuotevastuulain piirissä?

Maahantuojan mielestä ei ole .

Näytä vastaus

Vastaus:

Vastaus kysymykseen on lyhyt ja yksinkertainen: Eivät kuulu.

Tuotevastuulain (17.8.1990/694) ensimmäinen pykälä sanoo näin:

Tämä laki koskee tuotteesta henkilölle taikka yksityiseen käyttöön tai kulutukseen tarkoitetulle ja vahinkoa kärsineen pääasiassa sellaiseen tarkoitukseen käyttämälle omaisuudelle aiheutuneen vahingon korvaamista.

Taksiyrittäjän auto on ammattikäytössä, joten se ei kuulu tämän yksityishenkilöitä suojaamaan tarkoitetun lain piiriin, ei liioin kuluttajansuojalain (20.1.1978/38). Lainsäätäjä on ilmeisesti tuumannut, että yrittäjällä tai yrityksellä, on sitten kyseessä räätäli tai Nokia, on varaa hakea itse oikeutta normaalin kauppalain säännösten perusteella.

Tästä huolimatta ei ole nykyisen käsityksen mukaan oikein, että auton moottori hajoaa noin nopeasti. Jotakin vikaa siinä on. Aivan selvästi myös huolto-ohjelmassa on vikaa, jos noin merkittävään ongelmaan ei huolloissa puututa. Onhan huolto-ohjelmiin merkitty myös jakohihnan tai -ketjun vaihto, vaikka sekin tapahtuu usein yli 100 000 km välein.

Vaikka taksiauton ovia käytetäänkin normaalia enemmän, eivät ovistopparit silti saisi tulla pellistä läpi vielä noilla kilometreillä.

Kytkimestä olen kuullut sellaista, että Toyota on jo uutena vaihtanut taksikäytössä oleviin autoihin kaksimassavauhtipyörän tilalle perinteisen. Tähän sitä ei ilmeisesti ollut tehty jo uutena?

Julkaistu: 5.4.2013

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.