Tuulilasi

Todellinen ekoauto on biokaasu auto

Todellinen ekoauto on biokaasu auto

Tapio Ketonen

Kysymys:

Miksi vuoden ekoauto valintaan ei ole otettu mukaan bio/maakaasu autoja. Etenkin Biokaasulla ne voittaisivat helposti teidän “ekoautonne”

Näytä vastaus

Vastaus:

Kaasuautojt eivät tällä kertaa kuuluneet ohjelmaan, mutta ehkä niidenkin vuoro tulee tulevaisuudessa. Nyt ja jo pitkään käytössä olleilla kriteereillä kaasuauto ei olisi pärjännyt sähköautoja vastaan. Niiden viralliset CO2-päästöarvot määritellään direktiivin määräämällä tavalla, ja riippuu täysin bensiinisäiliön koosta, käytetäänkö virallisessa määrityksessä polttoaineena maakaasua vai bensiiniä. Jos bensiinisäiliön tilavuus on enintään 14 litraa, mittaus tehdään maakaasulla, jos se on tätä suurempi, mittaus tehdään bensiinillä.

Direktiivin mukaiset määritykset ovat aika yksioikoisia. Esimerkiksi etanoliseosta käyttävien autojen päästöt mitataan bensiinillä, eikä liioin huomioida sitäkään, miten etanoli on valmistettu. St1-yhtiön tuottama RE85 on valmistettu jätteestä tehdystä etanolista, joka ei tuota lainkaan fossiilisia hiilidioksidipäästöjä. Tätä ei oteta huomioon, ja onhan se tietenkin tavallaan oikein, sillä flexifuel-autolla voidaan ajaa myös sataprosenttisella bensiinillä.

Sama koskee kaasuautoja. Gasum syöttää jonkin verran biokaasua kaasuverkkoonsa, mutta tankkausletkusta tulee sama tavaraa riippumatta siitä, ostaako asiakas maa- vai biokaasua. Ei sähkössäkään käyttäjä huomaa mitään eroa, onko sähkö tuotettu ydin-, vesi- tuuli- tai hiilivoimalla. Erikoistuotteiden myynnillä sähköyhtiö kerää tukea kalliimman sähkön ostoon.

Ainoa paikka Suomessa, josta on saatavana sataprosenttista biokaasua on Metener Oy:n tankkausasema Leppävedellä.

Julkaistu: 2.3.2014

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.