Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Autot ja liikenne

Tienpinnan ja kosteuden vaikutus kulutukseen?

23.9.2014 Tuulilasi
Kysymys

Onko Tuulilasissa mitattu sileän ja karkean asfaltin eron vaikutusta polttoaineen kulutukseen?

Oma kokemus kevään karkean asfaltin ja näin syksyn tullen sileän asfaltin, saatikka sitten uuden asfaltin hyöty polttoaineen säästössä on ajotietokoneen mukaan samalla ajoreitillä jopa puoli litraa sataselle, sateen kasteleman tien kulutuslisä on taasen n. 0.2 – 0.3 l/100km. Toki mukana voi olla hiukan tuulisempaa ilmaa noiden sateiden aikana mutta kyllähän se tuo märkä tie lisää vierintävastusta mutta onko sitä lehdessä testattu, en ainakaan muista näin äkkiseltään.

Joskus vaan noissa eri autolehtien vertailuissa missä samanlainen auto kuin itsellä nuo maantiekulutukset vaikuttavat oudon suurilta ja joskus toki pienemmiltä mitä itse olen maantiellä autollani päässyt.

Vastaus
Vastaaja Tapio Ketonen

Edes ääni ei synny tyhjästä, ja karkealla tiellä rengasmelu sekä auton sisään mutta myös ulos on paljon suurempi, joten eiköhän liene selvää, että kulutuskin on suurempi. Emme ole mitanneet noita kulutuseroja, kuten emme myöskään märän tien vaikutusta. Kun rengas kuitenkin pumppaa vettä pois renkaan ja tien kosketuskohdasta, tässäkin tehdään työtä, ja työn tekeminen vaatii energiaa.

Eri olosuhteissa ajettujen testien kulutuslukemat antavat lähinnä vain suuntaa. Lämpötila, tuuliolosuhteet, tienpinnan kosteus ja karkeus – niin moni tekijä vaikuttaa kulutukseen. Vertailu on kulutusmittauksen osalta paljon tarkempi, kun osallistuvat autot ajavat samaan aikaan saman matkan, ja kuljettajiakin vaihdetaan määrävälein. Tällöin osallistuvien autojen keskinäiset kulutuserot saadaan selville hyvinkin tarkkaan.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt