Tuulilasi

Runsas öljynkulutus voi johtaa lopulta ongelmiin

Runsas öljynkulutus voi johtaa lopulta ongelmiin

Tapio Ketonen

Kysymys:

Olen kuullut, että toyota avensiksen 1,8 ja 1,6 vvt-i kone kuluttaa reippaasti öljyä vuosimalleissa 2001.(vialliset männänrenkaat?) Onko tämä sama “vika” myös -02 ja -03 toyotissa? Kuluuko sellainen öljysyöppö-moottori sitten nopeammin kuin “tavallinen kone” (karstan kertyminen) ja onko siitä muuta haittaa tekniikalle, esim. katalysaattorille? Näin kyselee eräs auton vaihtoa harkitseva!

Näytä vastaus

Vastaus:

Tuon vaivan esiintymisestä myöhemmissä malleissa ei meille ole tullut mitään tietoa. Luulisi kuitenkin, että ilmiö olisi saatu kuriin.

Yleensä öljynkulutuksella ei ole tapana vähentyä, poikkeuksena joidenkin koneiden pieni kulutus aivan uutena. Karstaahan se öljyn palaminen saa aikaan, ja jos öljyä palaa kovin paljon, se kuormittaa myös katalysaattoria. Tosin lambdasäätö vähentää vastaavasti bensiinin syöttöä, joten sinänsä vauriota tuskin tulee.

Ongelmana vain on öljymäärän jatkuvan vahtimisen ja lisäämisen lisäksi se, että kun öljynkulutus lisääntyy riittävästi, OBD-järjestelmä saa lopulta tarpeekseen ja sytyttää moottorin häiriömerkkivalon. Sen palaessa auto ei mene katsastuksesta läpi. Tällöin moottori pitää korjata eli männänrenkaat vaihtaa, muuten ei valo sammu ja OBD-testi mene läpi.

Julkaistu: 4.4.2007

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.