Apu

Pitääkö juokseminen lopettaa, kun se aiheuttaa polvikipua? Apu-klinikka vastaa

KuvatAll Over Press, EPA-EFE / All Over Press
Julkaistu: 4.10.2022

Kysymys:

Polviin sattuu, kun juoksen. Milloin kipu kertoo siitä, että treeni pitää lopettaa?

Näytä vastaus

Vastaus:

Aivan ensiksi haluan rauhoitella, että polvikipu merkitsee ani harvoin sitä, että juokseminen pitäisi lopettaa kokonaan. Polvikipu on hyvin tavallinen vaiva juoksijalla, ja kivun syitä on monia. On myös olemassa vaiva, jota kutsutaan juoksijan polveksi. Se on rasitusvamma, jossa polven ulkosyrjälle lihasten kiinnitysalueelle syntyy yksitoikkoisen askelluksen seurauksena kivulias rasitusvamma. Itse ­rasitusvamma ei ole polvinivelessä, vaikka kipu paikantuukin polven ulkosyrjälle.

Juoksua harrastavan polvikivut eivät kuitenkaan aina johdu juoksijan polvesta. Yleisimpiä syitä polven kipeytymiseen juostessa ovat kudosten tottumattomuus juoksurasitukseen, vääränlainen tekniikka tai juoksuun epäsopivat kengät. Jos polvi alkaa kipuilla juoksun aikana, syynä voi yksinkertaisesti olla se, että ­liikunta on ollut omalle keholle liian kuormittavaa.

Kipeällä polvella ei kannata yrittää juosta väkisin. Treeni kannattaa lopettaa, jos kipu lisääntyy rasituksen aikana tai jää päälle vielä lenkin jälkeen. Jatkuvampi leposärky, polvinivelen liikerajoitus ja ­turvotus polvessa tai sen ympäristössä vaativat jatkotutkimuksia. Hyvä yleisohje on, että vähemmällä sairastamisella pääsee, kun hoitaa vaivat ajoissa kuntoon. Liikkuessa syntyvien kipujen pitkittäminen johtaa usein juoksutekniikan hajoamiseen ja vaivojen kroonistumiseen.

Hoidoksi tarvitaan taukoa juoksusta. Täysi lepo on harvoin tarpeen, sillä myös oikeanlainen liike hoitaa kipeää polvea. Juoksijalle tämä usein tarkoittaa sitä, että juoksu laitetaan tilapäisesti tauolle. Korvaavaksi lajiksi suositellaan liikuntaa, joka ei sisällä iskuja, esimerkiksi pyöräilyä tai vesiliikuntaa. Ikävä polvikipu lievittyy levolla, juoksun korvaavilla harjoitteilla, kuten kuntopyöräilyllä tai vesijuoksulla, ja tulehdusärsytystä vähentävillä lääkkeillä. Myös lihasten käsittely hieronnalla tai fysioterapeutin vastaanotolla saattaa ­helpottaa oireita.

Istumatyön ja paikallaanolon vuoksi on hyvin yleistä, että monet ovat tietämättään istuneet takareidet jumiin ja pakarat uneen. Näillä liikuntalääketieteen puhekielisillä termeillä tarkoitetaan sitä, että pakaran ja takareiden muodostavat ­lihakset eivät toimi kunnolla ja takareiden lihakset ovat jatkuvassa kireystilassa. Oikeanlaisen juoksutekniikan edellytys on, että saa polvet suoraksi. Jokaisen juoksusta haaveilevan kannattaakin ensiksi testata, saako ylipäätään jalat ongelmitta suoraksi. Jos tämä ei onnistu, on syytä katsoa liikkeitä esimerkiksi fysioterapeutin kanssa, ennen kuin vetää lenkkarit ­jalkaan ja suuntaa pururadalle.

Kysy terveydestä, Avun asiantuntijat vastaavat

  • Reijo Laatikainen, ravitsemus
  • Pippa Laukka, hyvinvointi
  • Tapani Kiminkinen, yleislääketiede
  • Voit kysyä nettiosoitteessa apu.fi/teemat/apu-klinikka
  • Voit myös lähettää kysymyksesi: aputerveys@a-lehdet.fi tai postitse ”Apu-klinikka”, Apu, 00081 A-lehdet

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.