Tuulilasi

Onko nastaton nastarengas yhtä pitävä kuin kitkarengas?

Onko nastaton nastarengas yhtä pitävä kuin kitkarengas?

Tapio Ketonen

Kysymys:

Onko nasta- ja kitkarenkailla muuta eroa kuin se, että edellisissä on nastat? Jos muuten hyväkuntoisista nastarenkaista ottaa nastat pois, vastaako renkaan pito kitkarengasta? Entä saako sellaisilla renkailla ajaa talvella Suomessa? Kerran Keski-Eurooppaan talvella lähtiessäni poistin nastarenkaista nastat, koska siellähän ei saa tuhota maanteitä nastarenkailla.

Mielestäni nastarenkaat pilaavat paitsi auton ajettavuuden myös tienpinnat, jotka ovat jo valmiiksi Suomessa huonokuntoisia ja niin karkeita, että tarvitaan S-mersun hintainen auto, jos meinaa nauttia edes kohtuullisen hiljaisesta menosta. Tämä on jo toinen kysymys, mutta miksi ihmeessä Suomessa tehdään asfalttitiet niin karkeapintaisiksi? Esim. Venäjällä ja Virossa (Latviasta ja Liettuasta puhumattakaan), joissa on ihan samanlainen talvi kuin meillä, asfalttitiet ovat paljon sileämpiä, ja halvempikin auto kulkee siellä hiljaisesti kuin edustuslimusiini.

Näytä vastaus

Vastaus:

Mikähän se sellainen kitkarengas oikein on? Pohjoismainen nastaton talvirengas, keskieurooppalainen niin ikään nastaton talvirengas ja nastoitettu talvirengas ovat kaikki erilaisia. Pohjoismaisen nastattoman pito perustuu pehmeään pintakumiseokseen ja kulutuspinnan voimakkaaseen lamellointiin, nastallisen taas nastoihin. Keskieurooppalaisen talvirenkaan pito ei perustu oikein mihinkään, koska niissä ei pakkasolosuhteissa ole mainittavasti pitoa.

Nastojen poistaminen nastarenkaasta heikentää pidon selvästi heikommaksi kuin uusissa nastattomissa. Kuluneena nastaton rengas pitää heikosti, sillä ensinnäkin kulutuspinnan lamellointi kuluu vähäisemmäksi, ja kulutuspintakerroksen alla oleva kumikin on kovempaa.

Tiepäällysteiden karkeus johtuu ensinnäkin suomalaisen kiviaineksen kovuudesta ja karkeudesta. Asfalttimassassa käytetään karkeampaa sepeliä, koska se kestää paremmin kulutusta. Meillä myös pyritään käyttämään pinnassa vähemmän bitumia kahdesta syystä. Bitumi on kallista, joten säästeliäisyys on välttämätöntä. Pinnasta myös halutaan tehdä karkeampaa, koska tällöin pito on tuntuvasti parempi. Totuus myös on, että nastat kuluttavat bitumia ja hienompaa ainesta pois päällysteestä.

Meluongelmaan on yhtenä syynä myös monien autojen akustiikan kesken jätetty kehitystyö. Jotkut autot vahvistavat rengasmelua korissaan. Tämän poistaminen vaatisi valmistajalta paljon kehitystyötä, mutta koska ongelma kiusaa vain Suomessa ja Ruotsissa, tähän ei haluta tuhlata ylimääräistä rahaa. 

Julkaistu: 19.8.2014

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.