Tuulilasi

Nykydiesel, kaupunkiajo ja hiukkassuodatin?

Nykydiesel, kaupunkiajo ja hiukkassuodatin?

Tapio Ketonen

Kysymys:

Hankin viime vuonna modernin uuden dieselauton, perinteisellä momentinmuunnin-automaattivaihteistolla. Suuri osa ajoista on taajamaruuhkassa pks:lla, työmatka 12 km/suunta. Autossa on polttoainetoiminen lisälämmitin, joka on pakkasilla päällä siten että se käynnistyy kun auton käynnistää (säästää akkua ettei ajasta etukäteen toimimaan).

Onko nykydieselauto hiukkassuodattimineen arka peli taajamatyyppisessä työmatka-ajossa? On puhuttu tukkeutuvista hiukkassuodattimista ja egr-takaisinkierrätysjärjestelmistä. Sanotaan, että hiukkaspoltto estyy tai että polton aikana suihkutettava lisäpolttoaine laimentaisi samalla moottoriöljyä. Myös egr-venttiilin sanotaan tukkeutuvan matalilla kierroksilla ajaessa ja tyhjäkäynnillä.

Ovatko uusimmat hiukkassuodattimet toiminnnaltaan kehittyneempiä, eli tapahtuuko poltto tiheämmin tai hitaassa kaupunkiajossa, vai vaatisiko se edelleen vaikkapa viikottaisen ajomatkan maantiellä? Entä tilanne, kun hiukkaspoltto on käynnissä; voiko ajon keskeyttää saavuttaessa haluttuun määränpäähän vai pitäisikö ajoa jatkaa niin kauan että polttotapahtuma on ohi? Aikoinaan Vehon korjaamoesimies sanoin että common rail-koneisella Mersulla pitäisi ajaa viikottain kovilla kierroksilla moottoritiellä ettei egr-systeemi tukkeudu.

Nämä jutut askarruttavat modernissa dieselpelissä, joten jos saa neuvoja niin kiitokset!

Näytä vastaus

Vastaus:

Hiukkassuodattimen toiminta perustuu siihen, että määräajoin suodattimeen kerääntyneet hiukkaset poltetaan pois. Tämä edellyttää, että moottori joutuu tekemään kunnolla töitä, jolloin pakokaasut kuumentavat suodattimen niin lämpimäksi, että palaminen saadaan alkuun. Tähän tarvitaan myös ylimääräisen polttonesteen ruiskuttamista pakokaasujen sekaan joko moottorin ruiskutusjärjestelmän tai erillisten pakoputkistoon sijoitettujen suuttimien kautta.

Pelkässä kaupunkiajossa ongelmaksi muodostuu se, että moottori ja ennen kaikkea hiukkassuodatin ei saavuta riittävää lämpötilaa. Saksassa ongelmat alkoivat tulla esiin jo vuosia sitten, kun pelkästään kaupunkikeskustoissa käytettyjen dieselautojen hiukkassuodattimet alkoivat tukkeutua. Pahin ongelma on, että tukkeutunutta suodatinta ei tahdo saada millään avattua, ja ainoaksi keinoksi jää kalliin suodattimen uusiminen.

Näitä tapauksia on tapahtunut muutama Suomessakin, mutta meillä ne ovat olleet harvinaisempia. Osin tästä on kiittäminen Suomen ajoneuvoverotsta, joka edelleenkin pitää huolen siitä, että kovin vähäiseen käyttöön ei kannata ostaa dieseliä. Toisaalta meillä yhdyskuntarakenne on yleensä sellainen, että pelkkää taajama-ajoa ei kovin moni aja. Pääkaupunkiseudullakin kehätiet ja sisääntulotiet vetävät yleensä niin hyvin, että nopeuden saa nousemaan noin kahdeksaankymppiin.

Pelkkä varovainen ajelu kaupunkialueella saattaa todellakin johtaa hiukkassuodattimen tukkeutumiseen. Ajatus kerran viikossa tapahtuvasta reippaammasta ajolenkistä ei ole kovin huono. Jos ajomäärät jäävät kovin vähäisiksi, dieselin hankkiminen ei kannata.

Hiukkassuodattimen hyvinvointi lyhyessä ajossa on yksi syy, toinen on kokonaistaloudellisuus. Käyttövoimaveron ja hankintahintaeron kerääminen kokoon 10 senttiä halvemmalla polttonestehinnalla ja hieman pienemmällä kulutuksella ei kovin vähällä ajolla onnistu.

Julkaistu: 27.3.2013

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.