Tuulilasi

moottorin merkkivalo kojelaudassa

moottorin merkkivalo kojelaudassa

Tapio Ketonen

Kysymys:

Minulla on ford mustang, v6, 3,8 litralla vm. 95. Siinä on semmoinen vika että moottorin merkkivalo syttyyjoka toisella startilla. kahdessa pakoputkessa on neljä anturia yhteensä,( kaksi niistä vaihdettu uusiin) pitäisikö loputkin loputkin kaksi vaihtaa vai lieneekö vika jossain muualla?huom, joka toisella starttaamisella vikavalo syttyy! muuten moottori tuntuu toimivan.

Näytä vastaus

Vastaus:

Periaatteessa vikavalon syttymiselle on aina jokin syy. En tunne Mustangia, joten surffailin hieman Jenkkilän keskustelupalstoilla. Mussessa on OBD I -diagnoosiliitäntä, sitä ei voi lukea Euroopassa yleisillä OBD II -lukijoilla. Joissakin autoissa on myös OBD II -liitäntä, mutta se ei ole kytketty toimivaksi. Autossa on myös Fordin EEC-IV-diagnoosiliitäntä.

Auton diagnoositietoihin pitäisi päästä käsiksi, jotta syy varoitusvalon syttymiseen selviäisi. Varmaankin sopivia diagnoosilaitteita löytyy joko Ford-korjamoilta tai sitten jenkkiautoja korjaavilta korjaamoilta. Anturien vaihtaminen summamutikassa on hieman hölmöä, diagnoositieto auttaa yleensä kohdistamaan korjaukset oikeaan paikkaan.

Julkaistu: 15.9.2014

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.