Tuulilasi

Miksi tyyppivikoihin otetaan erilainen asenne eri maissa?

Miksi tyyppivikoihin otetaan erilainen asenne eri maissa?

Tapio Ketonen

Kysymys:

Olen tässä huomannut autoni taka- ja etuakselin ruostuvan läpi hyvää kyytiä (ikää <7v.). Samaisen merkin amerikan maan toverit (tietty vuosimalli) on otettu tarkkailun alle. Siellä näiden osien takuuta on venytetty 10 vuoteen. Näitä läpiruostumisia on jo siellä vaihdettu uusiin, ilmeisesti turvallisuuteen vedoten. Kysyin asiaa ARO:n edustajalta, joka vastasi seuraavaa:

“Pääsääntöisesti Eurooppaan tarkoitetut autot ovat erilaisia kun muissa maanosissa myytävät autot jo erilaisen lainsäädännönkin osalta.Myös Pohjois-Amerikassa on osavaltiota, joissa käytetään suolaa vielä Suomeakin enemmän, joten uskon, että valmistajan toimenpiteet ovat riittäviä.”

Ei autoissa ole erilaisia alustan osia, johon tässä viitataan ja suola kuin suola. Aikahan se tekee tehtävänsä tuon suolan kanssa. Samassa viestissä pyydettiin ystävällisesti kääntymään lähimmän merkkihuoltoliikkeen puoleen asiassa, josta ei ole kuulunut nyt sitten mitään.

Eli miksi näin isoja eroja eri maiden välillä?

Näytä vastaus

Vastaus:

Tärkein ero on lainsäädännössä ja oikeuslaitoksen tuomitsemissa korvauksissa. Jos Amerikassa todetaan, että valmistaja ei ole kutsunut takaisin viallista tuotetta, ja siitä on aiheutunut kuluttajille vaaraa tai jopa onnettomuuksia, silloin on erittäin suuri vaara sille, että valmistaja tuomitaan korvauksiin, joissa saatetaan puhua sadoista miljoonista. Kyseessä ovat ns. rnkaisevat korvaukset, joita määrätään yhtiöille varoitukseksi siitä, ettei kuluttajien oikeuksia saa polkea. Euroopassa ei tällaista käytäntöä ole. On ymmärrettävää, että valmistajat eivät uskalla Jenkkilässä ottaa riskiä tuollaisista korvauksista. Ne ovat myös erittäin huonoa mainosta.

Meillä suhtautuminen takaisinkutsuihin on vielä eurooppalaista tasoa lepsumpaa. Saksassa sikäläinen Trafi eli KBA, Kraftfahrt-Bundesamt, valvoo paljon tiukemmin, että havaitut viat korjataan autoista. Yksi esimerkki ovat Mercedes-Benz E-luokan sähköhydrauliset jarrut, joista julistettiin Saksassa kaksikin täydellistä takaisinkutsua, mutta Suomessa ne eivät päässeet lainkaan silloisen AKE:n takaisinkutsulistalle.

Toinen esimerkki ovat Peugeot Partnerin ja sisarmalli Citroen Berlingon etujouset. Jouset joutuivat muualla Euroopassa takaisinkutsulistalle, koska niiden pintakäsittey oli huono, ja tämän takia suola pääsi ruostuttamaan jousia niin, että ne saattoivat katketa. Vaaralliseksi tämän teki se, että katkenneen jousen pää saattoi puhkaista eturenkaan ajon aikana. Suomessa eräs kollega teki asiasta valituksen Kuluttajariitalautakuntaan, jonka päätös oli, että kyseessä oli asiakkaan maksettava luonnollinen kuluminen!

-

Tämä oli sitten viimeinen vastaukseni tällä Kysy Ketoselta -palstalla. Laskin juuri hiljattain, että näitä vastauksia on tullut kirjoitetuksi jonkin verran yli 5000 kappaletta. Kun nyt vuoden vaihtuessa siirryn eläkkeelle, joudun samalla myös lopettamaan tänne kirjoittamisen ylläpitojärjestelmän kautta. Toki jatkan edelleen tuulilasi.fi:n lukijana, ja saatanpa kommentoimalla osallistua keskusteluihin.

Näihin kysymyksiin vastaaminen on ollut mieluista työtä, jota olen hyvin paljon, ehkä jopa enimmäkseen, harjoittanut myös vapaa-aikanani. Vastauksia etsiessäni olen joutunut oppimaan paljon uusia asioita, mikä on tehnyt tästä erityisen mielenkiintoista. Esitän parhaat kiitokseni kaikille kysymysten esittäjille ja ennen kaikkea lukuisille fiksuille kommentoijille, jotka ovat täydentäneet ja korjanneet aina silloin tällöin vastauksissani esiintyneitä virheitä ja puutteita.

Toivotan kaikille  hyvää jatkoa ja oikein hyvää uutta vuotta 2015!

Tapio Ketonen

Julkaistu: 31.12.2014

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.