Apu

Kysy Kiminkiseltä: vatsan turvotus

Kysy Kiminkiseltä: vatsan turvotus

Tapani Kiminkinen

KuvatAnna Huovinen

Kysymys:

Olen yli 60-vuotias eläkeläinen. Minulla on ollut jo noin 15-vuotiaasta asti vaiva, ja epäilen, onko muilla Suomessa tällaista vaivaa lainkaan.

Jos innostun jostain, vatsani kramppaa – imen kai ilmaa? Vatsaa turvottaa ja koskee. Väsyttää. Vaiva paranee reilussa viikossa, Somacilla tai ilman. Kun minulla on höntti olo, en muista asioita ja olen vaarana liikenteessä. Tämä rajoittaa elämääni, koska en voi silloin esimerkiksi käydä kylässä – en muista asioita, ja puhe takeltelee.

Akupunktio on joskus auttanut, mutta miten sitäkään aina käyttäisi? Vaivani uusiutuu noin parin kuukauden välein ja on erittäin kiusallinen. Vatsani on tähystetty.

Näytä vastaus

Vastaus:

Vatsan turvottaminen ja siihen liittyvä kipu ovat yleisiä. Tällainen tila voi syntyä, jos putki tukkeutuu.

Ummetus – suolen tuppeutuminen, tukkivat kasvaimet ja suoranainen hirttäytyminen ovat ääriesimerkkejä, jolloin vatsakivut yltyvät yleensä sietämättömiksi, ja sisällön on purkauduttava oksennuksina. Puukkoon turvautuminen on lähellä.

Yleisimpiä syitä turvotukseen ovat laktoosi-intoleranssi, yltiöpäinen kuidun syönti ja erilaiset toiminnalliset vatsavaivat. Myös kuvaamasi ilman nieleminen lisää suolen painetta.

Ruoansulatuskanava reagoi herkästi kipuun nimenomaan laajetessa. Minun on vaikea käsittää, miksi tällainen kipu kestäisi reilun viikon. Yleensä vaiva helpottaa piereskelemällä, tarkentamalla ruokavaliota, juomalla nesteitä riittävästi ja liikkumalla. Somac on happosalpaaja, jota käytetään närästys-, vatsakatarri- ja vatsahaavavaivoissa. Se vähentää vatsan haponeritystä. Vielä 1970-luvulla vatsahaava oli usein kirurgisesti hoidettava tauti, mutta nyt se (helikobakteeri) hoidetaan antibiooteilla.

Sitä en pysty yhtäkkiä ymmärtämään, miksi Sinulla höntin olon yhteydessä puhe takeltelee etkä muista asioita? Onko tätä ollut jo murrosiästä saakka? Tilan selittäisi alkoholin tai rauhoittavien lääkkeiden (etupäässä bentsodiatsepiinit ja muut psyykenlääkkeet) liika-annostus, mistä tässä ei sentään liene kyse. Toinen mahdollisuus olisi liian matala verensokeri yleisimmin tyypin I sokeritaudin insuliinihoidon yhteydessä. Myös temporaalinen epilepsia täytyy ottaa huomioon.

Aivoverenkiertohäiriö tuskin tulee kyseeseen nuoresta alkaen. Touretten oireyhtymään taas liittyy nykimis- ja ääntämishäiriöitä. Myös psykiatriset syyt on otettava huomioon.

Sinut lienee tähän ikään mennessä jo muutamat kerrat tutkittu ja suljettu pois yllä olevat tilat. Ellei jostain syystä ole, olisiko syytä?

 

Julkaistu: 17.11.2013

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.