Tuulilasi

Automaattilaatikossa ei ole kytkintä vaan vaihtamista ohjataan jarruilla

Automaattilaatikossa ei ole kytkintä vaan vaihtamista ohjataan jarruilla

Tapio Ketonen

Kysymys:

Autoni mondeo -96 2L automaatti nostaa tasasella ajettaessa, tasasella kaasulla 3:lla (ylivaihde pois päältä) ja 4:lla kesken ajon kierrokset noin 500-1000 rpm yli “normaalin”, alkaen ikäänkuin luistaa ja hetken päästä palautuu normaaliksi. Autolla ajettu 170 tkm.

Onko kytkin hajoamassa? Onko akun irroituksella vaikutusta, voiko laatikkoa päivittää?

Näytä vastaus

Vastaus:

Paremminkin jarruista siellä saattaisi olla kysymys. Automaatissa ei ole perinteistä kytkintä kuten tavallisessa käsin vaihdettavassa ja kolmella polkimella varustetussa autossa. Vaihteet kytketään siten, että planeettavaihteistojen toimintaa ohjataan jarrujen avulla, niillä kytketään tai vapautetaan eri osia, jolloin välityssuhde muuttuu.

Mitään elektroniikkaa tuon ikäisessä automaatissa ei muistaakseni vielä ole, toimintaa ohjataan täysin hydraulisesti. Akun irrotus siis vaikuttaa lähinnä käynnistymiseen. Jos akku on irti, auto ei käynnisty!

Vaihteisto ilmeisestikin kaipaisi korjausta, ilmeisesti nuo jarrut luistavat. Ensiksi kannattaa kuitenkin kokeilla vaihteiston öljyjen vaihtamista. Se ei ole kovin kallis operaatio. Joskus nuo lipsahtelut ovat silläkin parantuneet.

Henkilöautojen vaihteistoöljyjen luvataan kestävän koko auton käyttöiän, ja valitettavasti tilanne näin onkin. Jos vaihteisto hajoaa, sitä ei ainakaan merkkikorjaamolla kannata ryhtyä korjaamaan tai uusimaan, vaan ainoa järkevä ratkaisu on käytetyn vaihteiston hankkiminen. Pienemmät erikoiskorjaamot kyllä usein korjaavatkin automaatteja kohtuuhintaan.

Julkaistu: 4.7.2007

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.