Tuulilasi

Autojen kulutuksista...

Autojen kulutuksista...

Tapio Ketonen

Kysymys:

Nykyisen talodellisen tilanteen vallitessa on mieltäni alkanut askarruttamaan uusille ja joillekin vanhemmille autoille ilmoitetutut kulutuslukemat. Nuo kaupunki, maantie- ja EU- yhdistettyjen kulutusten lukemat suhteessa auton kokoon ja moottorin tilavuuteen ovat niin päätä huimaavia, mielestäni jopa fysiikan lakeja uhmaavia, joten haluaisinkin tietää, onko kyseisillä lukemilla mitään tekemistä todellisuuden kanssa ja miten autojen kulutus valmistajilla testataan? Ajetaanko autolla oikeasti maantie, kaupunki- ja sekalaista ajoa se mainittu 100 kilometriä, jolloin autoon kohdistuu ne rasitukset, jotka normaalistikin siihen kohdistuvat, eli ylä- ja alamäet, liikenteen rytmi, vaihtelevat nopeudet, muuttuva ilmanvastus jne. mitkä nyt normaalisti vaikuttavat? Vai tehdäänkö testi siten, että moottori ei ole kiinnitetty alkuunkaan autoon, saati häviöitä tuottavaan voimansiirtoon, vaan se on kiinni jossain testipenkissä/dynamometrissä ja kaikki olosuhteet ovat simuloituja… Vai onko kyseessä vain suuri kuluttajien huijaus ja harhaanjohtaminen, , eli kulutuslukemat ovat täysin laskennallisia, tai jopa tuulesta temmattuja?

Näytä vastaus

Vastaus:

EU vaatii, että kaikista EU:ssa uutena myytävistä autoista on mitattava kulutus ja päästöt erittäin tarkkojen säännösten mukaisesti. Mittaukset tehdään laboratoriossa dynamometrillä, ja mittaus tehdään ko. mallin autoilla. Eri moottorit ja voimansiirrot mitataan erikseen. Laboratoriomittaus on välttämätön, koska muuten ei olosuhteita ole mahdollista pitää täsmälleen samoina, kuten tasapuolisuus vaatii. Dynamometriin voidaan kyllä ohjelmoida aivan luonnolliset ajovastukset, joten tulokset ovat oikeita.

Ongelma kuitenkin on, että normissa määritellyt ajo-ohjelmat eli syklit ovat liian lepsuja ja yksinkertaisia. Kun ajo-ohjelma tunnetaan tarkasti, voimansiirron välitykset ja moottorin ohjaus voidaan sovittaa sellaisiksi, että mittauksessa saadaan todella pieniä lukemia.

Missään ei vaadita, että näillä mittaustuloksilla pitäisi olla mitään tekemistä käytännön ajon kanssa. Niinpä niillä ei yleensä olekaan. Varsinkin nyt, kun yhä useammissa maissa CO2-päästöt vaikuttavat verotukseen, ja lisäksi autoille on EU:n taholta asetettu päästörajoja, lukemien manipulointi kuvatulla tavalla on yleistynyt. Lähivuosina on tulossa koko maailman kattava yhtenäinen mittaustapa, ja samalla ajo-ohjelmasta on tulossa vaativampi, joten manipuloinnista pitäisi tlla vaikeampaa. Saa sitten nähdä…

Julkaistu: 16.12.2014

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.