Tuulilasi

Yllättävä japanilaistutkimus: Vanhan polttomoottoriauton loppuunajaminen on ympäristöteko

Yllättävä japanilaistutkimus: Vanhan polttomoottoriauton loppuunajaminen on ympäristöteko
Vanhoja autoja pidetään yleisesti varsinaisina bensasyöppöinä ja sellaisten omistajia ilmastotalkoiden belsebuubeina. Japanilaistutkimuksen mukaan ajaminen riittävän pitkään vanhalla polttomoottoriautolla voi olla jopa isompi ilmastoteko kuin uuden sähköauton hankkiminen.
Julkaistu: 30.9.2021

Kyushun yliopiston tutkijoiden mukaan keskustelu käy tällä hetkellä liiaksi sen ympärillä, kuinka paljon CO2-päästöjä mikäkin auto tuottaa. Tietenkin sähkö ja vety ovat puhtaampia energiamuotoja, mutta näillä käyttövoimilla kulkevien autojen valmistaminen syö valtavasti energiaa. Tutkijat tulivatkin lopputulokseen, että kokonaisuuden kannalta olisi järkevämpää ajaa omalla polttomoottoriautollaan niin pitkään kuin mahdollista sen sijaan, että rynnistää autokaupoille hankkimaan uuden sähköauton, vaikka autonvaihdolle ei sinänsä olisi tarvetta.

”Mitä useammin vaihdat autoa, sitä enemmän päästöjä syntyy. Sähköautot eivät tee tässä suhteessa minkäänlaista eroa; fakta on, että kun uusien autojen kysyntä kasvaa rajusti, se kasvattaa todella paljon myös autonvalmistusprosessin päästöjä”, sanoo yliopiston professori Shigemi Kagawa.

Tutkijoiden mukaan auton keskimääräinen elinkaari on noin 13 vuotta tehtaalta romuttamolle. Uuden auton ostaja myy sen keskimäärin noin seitsemän vuoden jälkeen.

Tämä johtaa siihen, että autoja tuotetaan koko ajan enemmän ja tuotantoprosessin päästöt kasvavat huimasti.

”Auton hiilijalanjälki yltää paljon kauemmas kuin siihen, miten paljon päästöjä se tuottaa ajon aikana. Tuotanto- ja toimitusketjuissa päästöjä aiheuttavat lukuisat eri asiat, esimerkiksi kaikkien auton komponenttien valmistus ja niiden kuljetus paikasta toiseen, tehtaiden päästöt sekä autojen laivaaminen maailmalle. Meidän hypoteesimme on, että olemassa olevalla polttomoottoriautolla kannatta ajaa niin pitkään kuin vain mahdollista matkalla kohti siirtymää vihreämpiin autoihin. Tämä auttaisi ympäristöä merkittävästi enemmän kuin syöksyminen päätä pahkaa hankkimaan uusi sähköauto”, Kagawa sanoo.

Tutkijoiden mukaan auton elinkaaripäästöistä 24 % syntyy autonvalmistuksen aikana. Tutkimuksessa analysoitiin jokainen uusi tai käytetty japanilaisauto vuosien 1990-2016 välisenä aikana. Jos vanhalla polttomoottoriautolla pystyttäisiin ajamaan 10 % pidempään kuin keskimäärin nyt, se alentaisi autojen hiilijalanjälkeä 30,7 miljoonaa tonnia. Lukema on sama, mikä syntyy yhden prosentin pienemmistä auton käytön aikaisista CO2-päästöistä. Päätelmänä on, että autojenvalmistus tuottaa enemmän kasvihuonepäästöjä kuin vanhalla autolla ajaminen, vaikka autossa olisi perinteinen polttomoottori.

”Tämä tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että voimme vähentää hiilidioksidipäästöjä ajamalla nykyautoillamme hieman entistä kauemmin. Vielä suurempi vaikutus toki syntyy, jos auto on melko uusi ja vähäpäästöinen. Kun seuraavan kerran pohdit uuden auton ostoa, olisi ehkä syytä miettiä, jos ajaisikin nykyisen autonsa niin sanotusti loppuun asti”, Kagawa sanoo.

Tutkimus on julkaistu Journal of Industrial Economy -lehdessä.

12 kommenttia