
Volvon turvallisuusjärjestelmät jo nyt tulevien EU-vaatimuksien tasolla
EU:ssa valmistellaan uutta autojen turvallisuusasetusta, joka parantaa tulevina vuosina merkittävästi uusien autojen liikenneturvallisuutta. Lakimuutos lisää erityisesti jalankulkijoiden liikenneturvallisuutta. Se etenee maaliskuussa Eurooppa-neuvoston käsiteltäväksi. Asetus astuu voimaan vaiheittain vuosina 2020–2025.
Uudistus tuo automaattisen hätäjärrutusjärjestelmän pakolliseksi uusiin henkilö- ja pakettiautoihin. Hätäjarrutusjärjestelmän on arvioitu vähentävän jalankulkija- ja peräänajo-onnettomuuksia yli 40 prosentilla. Automaattinen hätäjarrutus on merkittävin turvallisuusinnovaatio autoissa sitten ajovakauden hallintajärjestelmän (ESC) ja turvavyön. Myös kuljettajaa avustava kaistanpitojärjestelmä on tulossa pakolliseksi varusteeksi uusiin henkilö- ja pakettiautoihin.
"Kaikissa vuoden 2014 jälkeen esitellyissä uusissa Volvo-malleissa on vakiona Volvon City Safety -järjestelmä, törmäysvaroittimella automaattisella hätäjarrutuksella ja kaistallapitoavustimella", sanoo Volvo Car Finlandin myynti- ja markkinointijohtaja Tom von Bonsdorff.
Järjestelmä esiteltiin jo yli 10 vuotta sitten Volvo XC60 -mallissa ja sitä on kehitelty edelleen. Nykyinen järjestelmä tunnistaa myös jalankulkijan ja polkupyöräilijän. Lisäksi Volvoissa on myös ainutlaatuinen isojen eläinten havaitsemistoiminto.
Henkilö-, paketti-, kuorma- ja linja-autoihin on lisäksi tulossa vakiovarusteiksi mm. alkolukkovalmius, kuljettajan vireystilaa tarkkaileva järjestelmä, peruutustutka, hätäjarrutuksen merkkivalo ja onnettomuustilanteiden tiedot tallettava järjestelmä. Myös nämä toiminnot löytyvät vakiovarusteena uuden sukupolven Volvoissa.