Volvo Car Groupin uuden sähköautomerkin, Polestarin, kehittämä optimointiohjelmisto lisää takapyörille välitettävän väännön määrää ja tiheyttä, mikä parantaa ohjattavuutta ja hallittavuutta kaarteissa ja vetopitoa liikkeelle lähdöissä.
”Volvo-autojen ajettavuutta hienosäädetään jatkuvasti, ja tämä päivitys tekee nelivedosta entistä sulavamman ja dynaamisemman”, kertoo Volvon tutkimus- ja kehitystyöjohtaja Henrik Green.
AWD-optimointi kytketään yksinkertaisesti valitsemalla autossa Dynamic-ajotila. Se otetaan käyttöön myös, kun elektroninen ajonvakautusjärjestelmä kytketään pois käytöstä.
Takapyörien vääntömomenttia parantava ominaisuus on Polestarin uusi optimointialue. Viisi muuta osa-aluetta ovat terävämpi kaasun vaste, nopeampi kaasulta poistumisen vaste, nopeammat vaihteenvaihdot, optimoidut vaihtopisteet ja vaihteen pito kaarteissa sekä suurempi moottorin teho.
Polestarin AWD-optimointi on saatavilla Volvon 90-sarjan ja 60-sarjan autojen sekä XC40:n bensiini- ja dieselversioihin elokuusta 2018 alkaen.
Euroopassa Polestarin optimointiohjelmisto on WLTP:n ja vaatimustentäyttämistodistuksen mukainen. Polestarin optimoinneilla ei ole vaikutusta Volvon tehdastakuuseen, ja ne ovat valmistajan hyväksymiä.