Tuulilasi

Volvo esittelee lataushybridin XC40-mallistoon


Volvo XC40:n menestys on ylittänyt kaikki yhtiön odotukset ja nyt mallin menestystarina saa jatkoa, kun mallistoon tulee odotettu lataushybridiversio. Tästä eteenpäin kaikkiin Volvo -malleihin on saatavilla lataushybridi.
Kuvat Volvo Cars

Uusi voimanlähde luo Volvolle hyvän pohjan jatkaa Suomen ladattavien autojen ylivoimaisena markkinajohtajana.

"Volvo on ladattavien autojen ylivoimainen markkinajohtaja Suomessa. XC40 T5 lataushybridi lisää malliston kilpailukykyä entisestään", iloitsee Tom von Bonsdorff, Volvo Car Finlandin myynti- ja markkinointijohtaja.

Pienet SUV-autot on alan nopeimmin kasvava segmentti tällä hetkellä. XC40-malli on maailmanlaajuisesti Volvon toiseksi myydyin malli XC60:n jälkeen ja sitä myytiin ensimmäisen 12 kuukauden aikana yhteensä 75 828 kappaletta. Mallin menestymisen edellytyksiä vahvistaa se, ettei premium-segmentissä ole uudelle XC40 lataushybridille suoraa kilpailijaa. Alkuvuoden rekisteröintitilastojen mukaan Volvo XC40 pärjäsi kilpailijoihinsa nähden erinomaisesti. Tammi-toukokuussa mallia on rekisteröity Suomessa 578 kappaletta. Sen lähimmät kilpailijat jäivät rekisteröinneissä selkeästi jälkeen (Audi Q2 157 kpl, BMW X2 133 kpl).

Volvo hallitsee lataushybridimarkkinoita edelleen ylivoimaisesti. Suomessa on maalis-toukokuussa rekisteröity yhteensä 1 256 lataushybridiä, joista Volvoja on 534. Volvon markkinaosuus lataushybrideistä on huikea 43 prosenttia.

Uuden Volvo XC40 T5 Twin Enginen voimanlähteenä toimii kolmesylinterinen 1,5-litrainen bensiinimoottori, joka tuottaa 180 hevosvoiman tehon ja 256 Nm:n vääntömomentin arvon. Vaihteistona toimii 7-vaihteinen DCTH-kaksoiskytkinautomaattivaihteisto. Auto on etuvetoinen ja myös sen sähkömoottori sijaitsee etuakselilla. Sähkömoottori tuottaa 82 hevosvoiman tehon ja 160 Nm:n väännön. Hybridivoimanlähteen kokonaisteho on 262 hevosvoimaa ja kokonaisvääntömomentin arvo 425 Nm. WLTP –mittaustavan laskennallinen hiilidioksidipäästöarvo on 46g /km ja sähköajokantama 46 km. Auton kiihtyvyys 0-100 km/h on 7,3 sekuntia. Huippunopeus on 205 km/h ja sähköajolla 125 km/h. Auton suurin sallittu vetopaino on 1800 kg.

Autossa on 10,7 kilowattin Litium-Ion ajoakku, joka on sijoitettu auton kardaaniakselille. 48 litran polttoainesäiliö on näin voitu sijoittaa auton taka-akselille, jolloin tavaratila säilyy vastaavan kokoisena kuin polttomoottoriversioissa. Ajoakun latausajat vaihtelevat 3-5 tunnin välillä riippuen latauslähteen sulakekoosta (16-8 A).

Vuoden Auto Euroopassa 2018 -palkinnon voittanut Volvo XC40 saavutti vuoden 2018 Euro NCAP -turvallisuustesteistä huippupisteet. Tämä tarkoittaa, että XC40 on 60- ja 90-sarjan isosisarustensa tapaan yksi maanteiden turvallisimmista autoista.

Vuoden 2018 Euro NCAP -testit olivat kaikkien aikojen tiukimmat. Mukana oli uusia ja vaativampia haasteita, joilla tutkittiin moninaista turvallisuustekniikkaa, kuten pyöräilijöiden havaitsemistoimintoa automaattijarrutuksella ja kaistalla pysymisen tukijärjestelmiä. Kokonaisuutena XC40 sai korkeimmat turvallisuuspisteet kaikista uuden ohjelman alaisuudessa testatuista autoista ja siinä on kompaktien katumaasturien laajin vakiovarusteinen turvallisuustekniikka.

Auton alkaen hinta Business-varusteltuna on 47 765 € (C02 46g/km) Muut saatavilla olevat varustelutasot ovat Business Inscription 51 753 € ja Business R-Design 51 753 €, joiden hiilidioksidipäästöarvot ovat 48 g/km.

Autot valmistetaan Volvo Gentin tehtaalla Belgiassa. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen alkuvuodesta 2020.

Julkaistu: 5.6.2019