
Volvon iso vuosi 2025 – luvassa iso katumaasturi EX90 ja linjakas iso sedan ES90, josta on tihkunut vain vahvistamatonta tietoa
Millaisia ajoelämyksiä tarjoavat Volvon seuraavat suuret lupaukset, EX90 ja ES90? Ainakin tilaa ruhtinaallisesti – mutta muutakin on luvassa.
Volvo elää isojen muutosten – ja myös päätösten äärellä. Merkki haluaa muuttua mahdollisimman pian sähköiseksi, mutta muutos on ottanut aikansa. EX30:n myynti on saatu vihdoin kunnolla käyntiin malliston alapäässä, ja yläpäähän on saapunut iso 7-paikkainen katumaasturi EX90. Niiden välissä on tilaa vielä sekä EX40:lle että EX60:lle. Näistä jälkimmäinen esiteltäneen vuoden 2026 aikana, ja Volvo laskee paljon sen tulevan myynnin varaan. XC60 on ollut Volvon mallistossa pitkään vahva syömähammas.
Kaikki eivät kuitenkaan halua katumaasturia, joten jo ensi vuoden maaliskuussa mallistoon esitellään Tukholmassa iso sedan, eli ES90. Sen ensimmäinen tiiserikuva on jo julkaistu. Kuvan perusteella luvassa on melko viistoperäinen, eli linjakas sedan.
ES90:n teknisiä tietoja ei olla vielä kerrottu, mutta sekä akuston että voimalinjojen voi olettaa olevan lähellä EX90:n vastaavia. Tarjolle lienee siis tulossa sekä takavetoinen yksimoottorinen 208 kW:n (279 hv) versio että myös kahden moottorin voimin 300 kW:n tai 380 kW:n (408/517 hv) turvin liikkuvat nelivetoiset versiot. Takavetoisessa on oletettavasti 104 kWh:n akusto, kun kaksimoottorissa akuston kapasiteetti on hieman suurempi eli 111 kWh.
Tämä kaikki tosin pienellä varauksella, sillä ES90:n pohjarakennetta ei vielä paljastettu. Se on todennäköisesti sama SPA2-pohjalevy kuin EX90:ssä, mutta kyseessä voi olla myös sen jatkokehitelmä – eli SPA3-perusrakenne. Moni tosin veikkaa tällä hetkellä, että tuo SPA3-pohja julkaistaan vasta EX60:n myötä.

Tämänhetkisten, vahvistamattomien tietojen mukaan ES90 on lähes viisi metriä pitkä, ja siinä on 3,1 metriä pitkä akseliväli. Tämä lupaa limusiinimaisia takajalkatiloja. Isokenkäisemmät johtajatkin mahtuvat siis istumaan taakse. Brändinsä puolesta Volvo kelvannee myös monelle yritykselle edustusautoksi.
Moni toivonee myös isoa farmaria, mutta Volvolla varmasti lasketaan tarkkaan, riittäisikö sille tarpeeksi kysyntää. Nyt jo sedanin tuotannon kanssa pähkäiltiin tiettävästi pitkään. SUVit ovat suuressa huudossa, eikä niiden kysynnälle näy heti loppua. Lisäksi farmari olisi pääsääntöisesti vain eurooppalaisten asiakkaiden toivelistalla. Sedanille riittää sen sijaan ostajia ympäri maailmaa – myös Volvon nykyisillä kotimarkkinoilla, eli Kiinassa. Tuskin farmaria on kuitenkaan vielä kokonaan kuopattu, Volvo on ainakin varannut itselleen sellaisen kirjainyhdistelmän kuin EV90.
ES90 saanee piakkoin toivottavasti seuraa myös hieman kompaktimmasta ES60:sta, jolle ainakin Pohjoismaissa luulisi riittävän yritysautomaailmassa kysyntää. ES40 on jollain asteella myös harkinnassa tulevan EX40:n rinnalle.
Sedaneiden sekä katumaastureiden lisäksi Volvolla on valmistuksessa ja myynnissä Kiinassa myöskin tila-auto EM90.