
Volkswagen Sharan vm. 2011 – Iso tila-auto reilulla kymppitonnilla – Tähän on pakko tarttua
Seitsemänpaikkainen Sharan sopii suurperheelle tai futisvanhemmalle, joka kuskaa kylän juniorit treeneihin. Ei todellakaan mikään uudenveroinen auto, mutta kuitenkin ikäisekseen hyvin säilynyt yksilö. Avarien tilojen ja kohtuullisen hintapyynnön yhdistelmä on hyvin houkutteleva.
Onhan se aika iäkäs, ja paljon ajettu. Sharan kun on vuosikertaa 2011, ja sen mittarissa on 240 000 kilometriä. Mutta kuten todettua, auto on hinnaltaan peräti edullinen. Mitä sitten 12 490 eurolla saa?
Ensinnäkin tilaa on vaikka muille jakaa. Perusmuodossaan matkustamossa on viisi paikkaa, mutta tavaratilan pohjasta voi tarvittaessa taittaa esiin kaksi lisäistuinta. Tuolit eivät ole ihan oikeaa aikuisten kokoa, mutta tilapäiseen käyttöön ne soveltuvat mainiosti. Lapset viihtyvät näillä istuimilla pidemmänkin tovin.
Varsinainen takapenkki on todella tilava, ja siinä matkataan ryhdikkäässä asennossa. Jos tavaratilan lisäistuimia ei tarvita, käytössä on valtava ruuma.


Sharanin keulalla nakuttaa kaksilitrainen diesel, josta irtoaa 140 hevosvoimaa. Jo matalilta kierroksilta lähtien vahvasti vetävä moottori liikuttaa isoa kaappia vaivattomasti. Vaihdot hoitaa DSG-automaatti. Dieselit eivät ole nykyään erityisen kovassa huudossa, mutta viimeistään huoltoaseman pumpulla on aihetta hymyyn. Iso Sharan kulkee nimittäin sen kummemmin yrittämättä sata kilometriä alle kuudella litralla. Ajettavuudeltaan Sharan on tyypillinen Volkswagen – jämäkkä, mutta mukava.
Entä tuntuvatko ajetut kilometrit jollain erityisellä tavalla. Eivät varsinaisesti. Esimerkiksi maalipinta on hyvin siisti, mikä on huomionarvoista, sillä Sharan on musta. Tällainen tumma pinta menee helposti himmeään kuntoon, mutta Sharanin musta pelti kiiltelee kuin hyvävointisen kissan turkki.


Myös istuinverhoilut ja kojelaudan muovit ovat asiallisessa kunnossa. Vaikka mittarissa on kilometrejä lähes neljännesmiljoonan verran, auto ei tunnu kokonaisuutena mitenkään rämppääntyneeltä. Alustasta ei kuulu kolinoita, ja ovet sulkeutuvat täsmällisesti.
Varusteiltaan Sharan ei ole mikään erityinen runsaudensarvi, mutta pari maininnan arvoista erikoisherkkua siitä kyllä löytyy. Tärkein niistä on polttoainekäyttöinen lisälämmitin. Se on varustettu kaukosäätimellä ja ajastimella. Nythän on taas talvi, joka voi jatkua vappuun asti – ja talviaamu lähtee aina mukavammin käyntiin, kun pääsee istumaan lämpimään autoon. Myös vetokoukusta tulee iso plussa.

Volkswagen Sharan Comfortline 2.0 TDI DSG
- Moottori Rivi-4, diesel, turbo
- Iskutilavuus 1 968 cm3
- Teho 103 kW (140 hv) in
- Voimansiirto Etuveto, automaattivaihteisto
- 0−100 km/h 10,9 s
- Huippunopeus 191 km/h
- Yhd. EU-kulutus 5,7 l/100 km
- CO2-päästöt 149 g/km
- Mitat Pituus 4 850 mm, leveys 1 904 mm, korkeus 1 720 mm, tavaratila 300–2297 l
- Omamassa 1 851 kg
- Hinta 2023 lokakuussa 12 490 €, SAKA, Espoo
Kenelle?
Seitsenpaikkainen Sharan sopii suurperheelle tai futisvanhemmalle, joka kuskaa kylän junnuja treeneihin.
