
Volkswagen kehitti sähköautojen latausrobotin – susi vai kaikkien aikojen keksintö?
Volkswagenin kehittämät latausrobotit saattavat tulevaisuudessa korvata perinteiset sähköautojen latauspisteet esimerkiksi isoilla parkkipaikoilla.
VW esitteli juuri liikkuvan latausrobotin konseptin. Idea on ainakin teoriassa yksinkertainen; robotti vaeltelee itsekseen pitkin ja poikin parkkialuetta ja etsii autoja, joiden akkujen lataustaso on vähäinen. Kun se havaitsee sellaisen, robotti noutaa omasta ”kärrystään” energiavarastolaitteen, vie sen auton luo ja alkaa ladata sitä.
Robotissa on laserskannereita, kameroita ja ultraäänisensoreita, jotka estävät sitä törmäämästä mihinkään. Mekaaninen käsi avaa sähköauton latauspistokkeen kannen, valitsee oikean latauskaapelin ja aloittaa lataamisen.

Robotin energiavarastolaitteessa on sähköä 25 kWh, yksi robotti voi noutaa useitakin latauslaitteita ja kytkeä ne autoihin. 50 kW DC-pikalataus on samanlainen kuin nykyisten latausasemien pikalatauslaitteet.
Volkswagenin mukaan yhdellä parkkipaikalla voi operoida useitakin robotteja. Yhtiön mukaan robotit soveltuvat hyvin myös vanhemmille ja ahtaille parkkipaikoille, mihin on hankala asentaa kiinteitä latauspisteitä.
”Tämän keksinnön avulla voimme muuttaa lähes jokaisen parkkipaikan latausasemaksi ilman monimutkaista infrastruktuuria. Tämä on toki vielä visionäärinen prototyyppi, mutta uskomme, että nämä voitaisiin ottaa käyttöön verrattain piankin”, sanoo Volkswagenin komponenttien kehitysjohtaja Mark Möller.

Vuoteen 2025 mennessä Volkswagen tulee yhteistyöverkostojensa kanssa asentamaan 36 000 uutta latauspistettä eri puolille Eurooppaa. Lisäksi se kehittää oma kotilatauspistettään ID.Chargeria kotitalouksien käyttöön.