Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Autouutisia

Volkswagen Golf GTI täyttää 50 vuotta – Muistatko nämä kolme legendaarista mallia?

Kompakti, kivasti pörisevä, ominaisuuksiltaan ja yksityiskohdiltaan sporttinen, mutta ei vielä liian kallis ovat termejä, joita ei oikein sähköautoilevaan maailmaan voi enää sovittaa.

15.3.2025 Tuulilasi

GTI. Kolme kirjainta, jotka ovat olleet päiväuni useammalle autoista innostuneelle sukupolvelle. Kun ensimmäinen VW Golf GTI esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä syksyllä 1975, alulle pantiin jotain, joka nyt lähes 50 vuotta myöhemmin on muuttunut instituutioksi – ja jonka automaailman sähköistäminen uhkaa lopettaa.

Kompakti, kivasti pörisevä, ominaisuuksiltaan ja yksityiskohdiltaan sporttinen, mutta ei vielä liian kallis ovat termejä, joita ei oikein sähköautoilevaan maailmaan voi enää sovittaa. Urheilullisia sähköautot kyllä ovat, sillä sähkömoottorin ominaisuudet ovat tehneet jopa isoista ja painavista katumaastureista naurettavan nopeita ominaisuuksiltaan. Enää ei ole temppu eikä mikään alittaa viiden sekunnin kiihtyvyysraja nollasta sataan. Yhä useampi "urheilullinen" sähköauto kiihtyy satasen vauhtiin jo alle kolmessa sekunnissa.

Parhaillaan työn alla olevassa huhtikuun Tuulilasissa on koeajettu uusin GTI-painos; kahdeksannen sukupolven Clubsport-versiona. GTI:hän on oma brändinsä, jonka uusimman sukupolven julkistaminen on aina ollut tapaus, ja Clubsportista on tullut siitäkin oma käsitteensä. Se myös alleviivaa sitä, miten nykyisessä sähköautojen maailmassa GTI on hieman eksyksissä.

GTI:n lähestyvien 50-vuotisjuhlien kunniaksi teimme valinnat legendaarisimmista versioista. Volkswagen on kyllä tekemässä Golfista vielä yhdeksännen sukupolven, mutta se tulee olemaan sähköinen ja perustuu yhteistyössä Rivianin kanssa kehitettyyn pohjalevyyn. Se esiteltäneen näillä näkymin vuonna 2028. Millainen tuon auton GTI-versio sitten on, tai tuleeko sitä enää lainkaan, se jää nähtäväksi.

1. Rallye

Kakkoskoppaisesta Golf GTI:stä sen tuotannon loppupuolella tehty 16-venttiilinen, G60-moottorinen ja 210-hevosvoimainen Rallye-versio on varmasti unohtunut jo monilta. Kyseessä oli nelivetoinen, Golf Syncrosta lainatulla tekniikalla valmistettu ralliohjus, joita valmistettiin vain 12 kappaletta. Tuosta autosta tehtiin myös viskokytkimellä varustettu katulaillinen Limited-versio, joita valmistettiin vain 71 kappaletta. Sen huippunopeus oli huimat 229 km/h.

2. Pikes Peak

Moottoriurheilua varten rakennetut GTI-versiot ovat oma tarinansa. Niistä hurjin on vuoden 1987 Pikes Peak -kisaa varten valmistettu kaksimoottorinen kakkoskoppainen GTI. Tehoa 652 heppaa, ja autoa voitiin ajaa joko etu-, taka- tai nelivetoisena.

3. Esi-isä

Alkuperäinen Golf I GTI on aina se versio, joka vaatimattomine olemuksineen ja 110 hevosvoiman suorituskykyineen jää elämään historiankirjoihin kokonaisen autosegmentin esi-isänä. Tuotannon loppupäässä 1,6-litrainen kone korvattiin 1,8-litraisella myllyllä.
Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt