
Volkswagen Golf GTI täyttää 50 vuotta – Muistatko nämä kolme legendaarista mallia?
Kompakti, kivasti pörisevä, ominaisuuksiltaan ja yksityiskohdiltaan sporttinen, mutta ei vielä liian kallis ovat termejä, joita ei oikein sähköautoilevaan maailmaan voi enää sovittaa.
GTI. Kolme kirjainta, jotka ovat olleet päiväuni useammalle autoista innostuneelle sukupolvelle. Kun ensimmäinen VW Golf GTI esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä syksyllä 1975, alulle pantiin jotain, joka nyt lähes 50 vuotta myöhemmin on muuttunut instituutioksi – ja jonka automaailman sähköistäminen uhkaa lopettaa.
Kompakti, kivasti pörisevä, ominaisuuksiltaan ja yksityiskohdiltaan sporttinen, mutta ei vielä liian kallis ovat termejä, joita ei oikein sähköautoilevaan maailmaan voi enää sovittaa. Urheilullisia sähköautot kyllä ovat, sillä sähkömoottorin ominaisuudet ovat tehneet jopa isoista ja painavista katumaastureista naurettavan nopeita ominaisuuksiltaan. Enää ei ole temppu eikä mikään alittaa viiden sekunnin kiihtyvyysraja nollasta sataan. Yhä useampi "urheilullinen" sähköauto kiihtyy satasen vauhtiin jo alle kolmessa sekunnissa.
Parhaillaan työn alla olevassa huhtikuun Tuulilasissa on koeajettu uusin GTI-painos; kahdeksannen sukupolven Clubsport-versiona. GTI:hän on oma brändinsä, jonka uusimman sukupolven julkistaminen on aina ollut tapaus, ja Clubsportista on tullut siitäkin oma käsitteensä. Se myös alleviivaa sitä, miten nykyisessä sähköautojen maailmassa GTI on hieman eksyksissä.
GTI:n lähestyvien 50-vuotisjuhlien kunniaksi teimme valinnat legendaarisimmista versioista. Volkswagen on kyllä tekemässä Golfista vielä yhdeksännen sukupolven, mutta se tulee olemaan sähköinen ja perustuu yhteistyössä Rivianin kanssa kehitettyyn pohjalevyyn. Se esiteltäneen näillä näkymin vuonna 2028. Millainen tuon auton GTI-versio sitten on, tai tuleeko sitä enää lainkaan, se jää nähtäväksi.
1. Rallye

2. Pikes Peak

3. Esi-isä
