
Käytetty sähköauto: Volkswagen e-up! vm. 2014–2019 – Ketterä ja kätevä, mutta 19 kWh akulla ei pitkälle pötkitä
Kaupunkiautona e-Up on kätevä. Autosta näkee hyvin ulos joka suuntaan ja ulottuvuudet on helppo hahmottaa, ja pienikokoisena auto mahtuu taskuparkkiin hankalampaankin paikkaan.
Syksyllä 2014 Suomessa myyntiin tullut kaupunkiauto Volkswagen e-up ei ollut suoranainen myyntimenestys, vaikka 29 000 euron hinta oli kymmenen vuotta sitten sähköautoksi todella edullinen, ja jopa nykymittapuulla sangen kohtuullinen. Vastaavan polttomoottori-Upin automaattivaihteilla sai toki tästä puoleen hintaan.
Vuoden 2014 e-Upissa oli 19 kWh:n ajoakku, jolla maantietoimintamatka jäi vajaaseen sataan kilometriin. Varsinkin kylmillä talvikeleillä yhtään kauppareissua pidempi matkanteko oli luonnollisesti huomattavan tuskallista. Vaihtosähkölataaminen onnistui aikalaisensa e-Golfin tapaan ainoastaan yksivaiheisena. Pikalataaminen tapahtui CCS-liittimen kautta vajaan 40 kW:n teholla, jolla pieni akku latautuikin puolessa tunnissa, jos ei viimeisiä pisaroita jäänyt odottelemaan.
Akseliväli on lähes yhtä pitkä kuin autokin, mikä tekee autosta näppärän käsiteltävän.
Laatikkomaisesta ulkoasusta tuttu auto tuntuu sisältä ulkonäköään tilavammalta. Kaupunkiautona e-Up onkin kätevä: autosta näkee hyvin ulos joka suuntaan ja ulottuvuudet on helppo hahmottaa, ja pienikokoisena auto mahtuu taskuparkkiin hankalampaankin paikkaan. Akseliväli on lähes yhtä pitkä kuin autokin, mikä tekee autosta näppärän käsiteltävän.
Ajo-ominaisuuksiensa puolesta e-Upin voisi kuvitella olevan isompikin auto. Sen verran tasapainoisesta ja ajotuntumaltaan miellyttävästä ajokista on kyse.
Käytettyjen pikkuakkuisten e-Upien pyyntihinnat pyörivät 10 000 euron tuntumassa ja ajokilometrimäärät muutamassa kymmenessä tuhannessa. E-upit eivät ole vikaherkän auton maineessa – tosin maineeseen vaikuttaa myös autojen harvinaisuus. Yleisten autojen kalliista vioista leviää tarinoitakin enemmän.
Nelipaikkainen e-up on näppärä kaupunkiauto etenkin paikoissa, joissa parkkitila on kortilla.
Vuonna 2019 e-Up koki kasvojenkohotuksen, jossa olennaisin muutos oli akun koon kasvattaminen 37 kilowattituntiin. Käytännössä täysin samaa autoa myytiin parin kolmen vuoden ajan myös Skoda Citigo iV ja Seat Mii Electric -nimillä – ja hulppealla alennuksella, kun VAG-konsernilla oli paineita välttää EU:n sakot myytyjen autojen keskimääräisistä pakoputkipäästöistä. 15 400 euron sähköautot tilattiin nopeasti loppuun.
Nelipaikkainen e-up on näppärä kaupunkiauto etenkin paikoissa, joissa parkkitila on kortilla. Viisarimittaristo ja hillitty ulkoasu sopivat käyttäjälle, joka ei halua tehdä sähköautoilustaan numeroa. Pohjoiseen pihaparkkiin tätä ei kuitenkaan kannata ostaa: aikalaisensa e-Golfin tapaan, jos akun lämpötila laskee alle -28 asteen, auto ei käynnisty.