
Kesällä kitkarenkaat – Laillista mutta vaarallista – Tässä isoin riski, jonka ne aiheuttavat
Yllättävän moni ajelee yhä vanhat kitkarenkaansa loppuun kesällä, vaikka erityisesti vesikelillä niiden ominaisuudet ovat suorastaan vaaralliset. Tämä on toki laillista, mutta ei millään tavalla järkevää.
Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri, miksi iso osa autoilijoista kuvittelee, että kitkarenkailla voi hyvin ajaa kesälläkin?
– Kyllä se laillista on, mutta itse en voi ymmärtää, että miksi niitä kesällä käytetään. Kun tehdään pohjoismainen nastaton talvirengas, se tehdään vähän joustavammasta kulutuspintaseoksesta, ja pintakuviointi on suunniteltu pienen kitkan alueelle, eli lumelle ja jäälle. Myös kulutuspintasekoitus on suunniteltu talvikäyttöä silmällä pitäen. Painotus on jää- ja lumipidossa, kun taas kesärenkaassa painotukset ovat märkäpidossa ja vakaassa ajettavuudessa.
Mitkä ovat suurimmat riskit, jos kesällä ajetaan kitkakumeilla?
– Ääritilannekäytös nastattomalla Pohjolan talvirenkaalla lämpimässä säässä ja pitävällä asfalttipinnalla ei ole lähelläkään kesärenkaan toimintaa vastaavissa oloissa, koska nastattoman talvirenkaan pinta on voimakkaasti lamelloitu ja kulutuspintasekoitus joustavampaa. Näistä johtuen ohjattavuus on hitaampi ja rengas ei toimikaan niin napakasti ja terävästi kuin kesärengas. Tosin merkitystä on silläkin, kuinka paljon urasyvyyttä on jäljellä. Ajokäytöksen erilaisuus verrattuna kesärenkaaseen saattaa väistötilanteissa aiheuttaa yllätyksellisen auton hallinnan menetyksen. Rengas reagoi ohjausliikkeisiin tavallaan hieman myöhässä, eikä ehdi mukaan.
Kestävätkö kitkat kuitenkin teoriassa ajamisen kesäkeleillä, vai sulavatko ne alle?
– Jos Pohjolan kitkarenkaalla ajetaan kevätkarkealla tai kesäkuumalla, renkaaseen saattaa tulla epänormaalia kulutusmuotoa, johtuen normaalia nopeammasta kulumisesta ja voimakkaasta lamelloinnista. Eikä siinä vielä kaikki. Kun ajetaan pitkiä pätkiä asfaltilla kuumalla ilmalla, niin nastattoman talvirenkaan kulutuspinta lämpenee liikaa. Lämpö on renkaan surma ja voi johtaa hyvinkin rakenteelliseen heikkenemiseen, jopa hajoamiseen. Kesärenkaalla näin ei tapahdu.
Miten paljon esimerkiksi jarrutusmatka pitenee, jos ajetaan kesärenkaiden sijaan kitkoilla?
– Se lähes tuplaantuu märällä asfaltilla. Vesiliirtoon joutumisen riski kasvaa. Nimenomaan märän kelin pidossa ero on todella iso. Kitkarenkailla ajaminen kesällä on ihan yhtä tyhmää touhua kuin nastojen nyppiminen irti vanhoista talvirenkaista, että niillä voisi ajaa kesällä. Onneksi se sentään on selvästi vähentynyt.