
Kia Sportage vs. Opel Grandland – Nelivetoisten lataushybridien parivertailussa voiton ratkaisivat ajo-ominaisuudet, tilat ja sähköajokantama
Nelivetoinen lataushybridi hintaluokassa 50 000 euroa. Tarjontaa on yllättävän vähän, mutta löysimme kaksi mainiota kokelasta.
Kia julkaisi talvella Sportagen 20-vuotista taivalta juhlistavan Edition-erikoispainoksen. Kyse on ennen muuta varusteversiosta, jonka saa vain etuvetoiseen itselataavaan hybridiin tai nelivetoiseen lataushybridiin, jollainen tämän jutun testiautomme on. Muihin varustepaketteihin vertailemalla voi todeta, että Editionissa on noin 5000 euron verran ylimääräistä tilkettä. 360-asteinen kamerajärjestelmä puuttuu, mutta kaikki muu löytyy.
Sportagen jatkuva neliveto tekee siitä suoranaisen harvinaisuuden; varsinkin kun puhutaan lataushybridistä. Auton peruskonstruktio on vuodelta 2021, mutta pienillä päivityksillä malli on saatu vaikuttamaan edelleen hyvin tuoreelta. Hintaa autolla on 45 990 euroa.
Opel Grandlandin juuret yltävät aina vuoteen 2017, jolloin Opel kuului vielä General Motorsin leiriin; toki yhteistyö PSA-konsernin kanssa oli jo tuolloin vahvaa. Sittemmin automaailman mannerlaatat ovat rytisseet oikein kunnolla, ja nykyään Opel on osa valtavaa Stellantis-konsernia, johon mm. Peugeot ja Citroënkin – monen muun automerkin lisäksi – kuuluvat. Uuden sukupolven Opel Grandland on jo ehditty esitellä, joten kuvissamme näkyvä auto edustaa väistyvää, toki edelleen myynnissä olevaa mallisukupolvea.
