
Kia Sportage vs. Opel Grandland – Nelivetoisten lataushybridien parivertailussa voiton ratkaisivat ajo-ominaisuudet, tilat ja sähköajokantama
Nelivetoinen lataushybridi hintaluokassa 50 000 euroa. Tarjontaa on yllättävän vähän, mutta löysimme kaksi mainiota kokelasta.
Kia julkaisi talvella Sportagen 20-vuotista taivalta juhlistavan Edition-erikoispainoksen. Kyse on ennen muuta varusteversiosta, jonka saa vain etuvetoiseen itselataavaan hybridiin tai nelivetoiseen lataushybridiin, jollainen tämän jutun testiautomme on. Muihin varustepaketteihin vertailemalla voi todeta, että Editionissa on noin 5000 euron verran ylimääräistä tilkettä. 360-asteinen kamerajärjestelmä puuttuu, mutta kaikki muu löytyy.
Sportagen jatkuva neliveto tekee siitä suoranaisen harvinaisuuden; varsinkin kun puhutaan lataushybridistä. Auton peruskonstruktio on vuodelta 2021, mutta pienillä päivityksillä malli on saatu vaikuttamaan edelleen hyvin tuoreelta. Hintaa autolla on 45 990 euroa.
Opel Grandlandin juuret yltävät aina vuoteen 2017, jolloin Opel kuului vielä General Motorsin leiriin; toki yhteistyö PSA-konsernin kanssa oli jo tuolloin vahvaa. Sittemmin automaailman mannerlaatat ovat rytisseet oikein kunnolla, ja nykyään Opel on osa valtavaa Stellantis-konsernia, johon mm. Peugeot ja Citroënkin – monen muun automerkin lisäksi – kuuluvat. Uuden sukupolven Opel Grandland on jo ehditty esitellä, joten kuvissamme näkyvä auto edustaa väistyvää, toki edelleen myynnissä olevaa mallisukupolvea.
Grandland GSe on nykymalliston kruununjalokivi, mikä näkyy hintalapussa: 49 539 euroa on tämän päivän noteeraus. GSe tarkoittaa Opelin tapauksessa suurin piirtein samaa kuin GTI Volkswagenille: luvassa on siis urheilullisempaa menoa. Konin selektiiviset iskunvaimentimet, hivenen nopeammaksi välitetty ohjaus, sporttipenkit. Etu- ja taka-akseleiden välillä ei ole mekaanista yhteyttä, eli neliveto on toteutettu sähköllä.
Kia käynnistää sähköajotilassakin (EV) startatessa aina polttomoottorin, jos sisälämmön pyynti on korkeampi kuin ulkolämpötila.
Kia Sportagen ohjaamoilme on hyvin moderni ja selkeä. Iso keskinäyttö on käännetty lievästi kuljettajaa kohden. Hipaisukytkimien lisäksi paneelissa on myös mekaaninen pyöritettävä säädin. Samasta rullasta hieman erikoisesti operoidaan sekä viihdejärjestelmän äänenvoimakkuutta että ilmastoinnin lämpötilaa – riippuen siitä, kumpi valikoista on aktivoituna.
Muuta erityistä tai silmiinpistävää ohjaamossa ei sitten olekaan. Ergonomia ja käytettävyys ovat hyvällä tolalla. Ajoasennosta saa todella hyvän. Ohjauspyörä tulee etäisyyssuunnassa tarpeeksi lähelle ja kuljettajan jakkara tukee vartaloa hyvin. Takapenkeillä on tilaa jopa kolmelle aikuiselle. Tavaratilaa on 540 litraa.




Opel Grandlandin ohjaamo on aavistuksen rouheampaa sorttia. 10-tuumaisessa kosketusnäytössä ikä jo näkyy, vaikkakin toteutukseltaan järjestelmä on varsin käyttäjäystävällinen. Äänenvoimakkuudelle ja ilmastoinnille on molemmille omat mekaaniset kiertokytkimensä.
Opelin ARG-hyväksytty istuin on hyvä niin säätövaroiltaan kuin tueltaankin. Ratin säätövaroissakaan ei olla pihistelty, eli ajoasennosta saa mainion. Takapenkin reunapaikat on mitoitettu aikuisille, mutta epämukava keskipaikka on lähinnä lapsimatkustajille. Tavaratilaa latayshybridi-Grandlandissa on vain 390 litraa.




Mitattu kulutus
Kia Sportage

Opel Grandland


Valot
Kia Sportage

Opel Grandland

Molemmat autot ovat hyviä ajettavia. Nelivetojärjestelmiä emme päässeet varsinaisesti testaamaan, kun pitkä talvikin viimein toukokuussa taittui. Kesäkeleillä erot ajotuntumassa jäivät aika pieniksi.
Sportagen olemuksessa on jämäkkää sivistyneisyyttä. Auto kulkee paimentamatta suoraan, eikä ole tien kaventuessa mutkaosuuksista moksistaan. 6-nopeuksinen automaatti toimii sulavasti myös kaupunkiajossa.
Grandlandin ajotuntumassa on vanhan liiton rehellisyyttä. Ohjauksen vaste on luonteva. Alusta on ehkä turhankin tömäkkä, mutta tämähän on osin makuasia. 300 hv:n tehoilla auto liikahtaa tarvittaessa ripeästi. Ohitustilanteissa kyse on myös turvallisuudesta.
Kia käynnistää sähköajotilassakin (EV) startatessa aina polttomoottorin, jos sisälämmön pyynti on korkeampi kuin ulkolämpötila. Opelissa EV-moodi pysyy päällä niin kauan kuin virtaa riittää. Pääsimme kevätviileässä kelissä suhteellisen vaativalla sekalenkillä Opelilla 42 km ja Kialla 55 km sen jälkeen, kun Sportagen ohjaamo oli ensin lämmitetty polttomoottorilla.


Vertailun voittaja
Ehjä kokonaisuus
Tasapainoisen neutraalit ajo-ominaisuudet, erinomaiset tilat ja parempi sähköajokantama. Siinä resepti, joka vei Kia Sportagen niukkaan voittoon tässä parivertailussa. Jatkuva neliveto on talvikeleillä ehdoton plussa, eikä siitä kesälläkään haittaa ole – vaikka toki se aavistuksen nostaa kulutusta.