Tuulilasi

Vertailussa Audi Q5, Mercedes GLK ja Porsche Macan – Onko Macan paras SUV?

Vertailussa Audi Q5, Mercedes GLK ja Porsche Macan – Onko Macan paras SUV?

Macan on Porschen ensimmäinen keskiluokan SUV, ja dieselinä sitä voi kutsua jopa järkeväksi. Auto haluaa näyttää, että Sport-sana ei ole turha Sport Utility Vehiclessä. Porschen täytyy pärjätä kuitenkin myös arkikäytössä Audi Q5 3.0 TDI:tä ja Mercedes GLK 350 CDI:tä vastaan. Jättääkö haastaja Audin ja Mersun taakseen?
Teksti AMS, Marcus Peters
Kuvat AMS, Hans-Dieter Seufert
Mainos

Jos haluatte vain luokkansa urheilullisimman SUV:n, jo seuraava mittaustulos riittänee päätöksen tekemiseen: Porsche Macan pujottelee nopeassa väistökokeessa vajaan 141 km/h:n vauhdilla keilakujan läpi – se on yli 13 km/h nopeampi kuin Audi Q5 ja Mercedes GLK. Porsche tulee käytännössä jo pujotteluradalta ulos, kun muut autot kääntyvät vielä viimeiseen kujaan. Jos vaaditte kuitenkin muutakin kuin vain ajamisen hauskuutta, sekä Audi Q5:llä että Mercedes GLK:lla on painava sanansa sanottavanaan erityisesti arjen käyttökelpoisuuden ja kustannusten osalta.

Niinpä kaikki kolme autoa osallistuvat testiin dieseleinä. Ei huolta, noin 260 heppaa ja 600 newtonin vääntö tarjoavat tarpeeksi potkua, ja tankkausbudjettikaan ei rasitu liikaa. Ei pidä unohtaa, että kattilaa täytyy lämmittää kunnolla, kun kahden tonnin massaa pitää liikuttaa ripeästi. Macan Turbon keskikulutus on melkein 14 litraa, kun taas tässä testattu dieselversio tyytyy noin yhdeksään litraan, ja lisäksi dieselissä on vielä 30 newtonia enemmän vääntöä.

Olemme siis jo järkiperusteissa ja siirrymme siksi tavaratilan pariin. Sillä on hyvinkin merkitystä Porschen kohdalla, kun puhutaan SUV:sta. Onhan lyhenteen yksi sanoista sentään utility, eli hyöty.

Johdonmukaisesti arkikäyttöön sopiva

Macaniin sopii käytännössä yhtä paljon tavaraa kuin Q5:een ja GLK:hon, jos kuljetettavana on monia pieniä pakaaseja. Auton kuljetuskyky alkaa muuttua kuitenkin merkille tyypilliseksi, jos lastina on suuria ja hankalan mallisia esineitä. Porschen tavaratilan ahdas lastausaukko ei ole amatöörijakelijoiden tai harrastelijanikkareiden mieleen, vaan heidän täytyy kääntyä Mercedeksen puoleen. Sen tavaratilan maksimivetoisuus pitää sen, mitä auton kulmikas ulkonäkö lupaa.

GLK on johdonmukaisesti arkikäyttöön sopiva. Se tarjoaa reilun tilantunteen, mukavan sisään astumisen, ryhdikkään ajoasennon, paljon säilytyslokeroita ja käytännöllisiä yksityiskohtia. Niihin kuuluvat työhanskat sekä taitettava tavarakori, joka sopii tavaratilan lattian alla olevaan lokeroon.

Entäpä Audi? Sen pidempi akseliväli tuo Mercedekseen verrattuna ratkaisevat lisämillit tilojen suhteen. Erityisesti lisävarusteisen, pituussuunnassa säädettävän takapenkin kanssa lisämuunneltavuutta pystyy hyödyntämään hyvin.

Kun Q5:sta siirtyy Macaniin, on hankala uskoa, että molemmissa autoissa on sama pohjalevy. Porsche vaikuttaa ennemminkin Q3:n pohjalta tehdyltä, koska sen ohjaamo kiertyy hyvin tiiviisti kuskin ympärille. Tähän tunteeseen vaikuttaa erityisesti leveä keskikonsoli, jossa on lukemattomia painikkeita ja nappeja. Auto ei juuri loista korirakennetta arvosteltaessa, ja lisäksi osien epätasaiset raot sekä vähemmän täydellisesti paikoilleen sovitettu kuskin ovi heikentävät sen laatuvaikutelmaa. Tämä kaikki on kovien tuuliäänien tavoin jotakin ihan muuta kuin huiman korkea lähtöhinta antaisi odottaa. Asiakas ei siis hyödy tässä suhteessa Audin kanssa tehtävästä yhteistyöstä.

Asia on toisin moottorin osalta: voimakas ja hienostuneesti käyvä kuutosdiesel on peräisin tästä yhteistyöstä koneen parina olevan kaksoiskytkinvaihteiston tavoin. Kokonaisvälitystä ja säätöjä on kuitenkin muutettu. Tämän huomaa erityisesti liikkeelle lähdettäessä: Sport Chrono Plus -pakettiin (lisähinta Saksassa 1071 euroa) kuuluvan lähtöjärjestelmän yhteydessä aggressiivisesti sulkeutuva kytkin antaa Macanille ratkaisevan edun ensimmäisillä metreillä, ja ero kasvaa kiihdytettäessä jokaisen vaihtokohdan myötä. Haittana on selvä nykiminen välillä. Porsche tarjoaa myös erikoisuutena rullaustoiminnon: vaihteisto menee vapaalle heti, kun alamäkeä on vähänkin. Korkeammilla nopeuksilla laatikko siirtyy kuitenkin vain viivytellen pois tästä tilasta.

Todellinen vääntötykki tulee kuitenkin Mercedekseltä. Sen kolmilitrainen kone tuottaa jo 1600 kierroksen kohdalla muhkean 620 newtonin väännön ja vie kahden tonnin painoista autoa korostetun rennosti. Vaikka auton kulmikkaan korin luulisi olevan aerodynaamisesti epäedullinen, se jättää kilpailijansa kuin seisomaan kovissa nopeuksissa. Yhdessä pehmeästi toimivan momentinmuunninautomaatin kanssa tulokseksi ei kylläkään saada ennätyksellisiä suoritusarvoja, mutta moottori vaikuttaa uskomattoman itsevarmalta ja voimakkaalta. Se ei myöskään pidä välttämättömänä vaihtaa hermostuneesti pienemmälle kaasupolkimen pienimmänkin liikkeen myötä.

GLK on rauhallisen tasapainoinen. Auto ei teeskentele Q5:n tavoin ketteryyttä, kun sitä ei muutenkaan juuri odottaisi jo pelkän massan vuoksi. Mersu on ennemminkin mukava kumppani pitkille matkoille. Tämä johtuu myös GLK:n alustasta, joka suodattaa epätasaisuudet parhaiten. Asia muuttuu kuitenkin täyteen kuormattuna. Tällöin joustovarojen rajat tulevat vastaan, kun pahoja kuoppia tulee nopeasti peräjälkeen. Tämä verottaa pisteitä vakiopenkkien niukan sivutuen tavoin.

Entä Porsche? Macanissa on kaikki sellaiset lisävarusteet, joista ajodynamiikasta innostunut unelmoi. Erityisesti ilmajousitus on hämmästyttävä: se saa aikaan lähes uskomattoman spagaatin hyvän matkustusmukavuuden, mahtavan joustokyvyn ja tarkan tienpintatuntuman välillä. On vaikea uskoa, että alustan peruspiirteet ovat samat kuin Q5:ssa, koska Porsche vaikuttaa niin tasapainoiselta.

Porsche kulkee kuitenkin omia teitään jo nelivedon suhteen. Macanissa on lamellikytkin Torsen-tasauspyörästön sijasta, ja myös etuveto päälle kytkettynä auto simuloi takavetoa. Tätä voi seurata hyvin kojelaudassa olevalta voimanjaon näytöltä. Autossa on siis parhaat edellytykset spontaania mutkiin sisään ohjautumista varten. Macan pysyy todellakin hämmästyttävän pitkään tasapainoisena, kunnes se puskee pehmeästi ja ESP:n täytyy puuttua peliin.

6259 euron dynamiikkalisävarusteet

Kuten Porscheilla on tapana, takapyörillä on kurveissa mahtavan paljon mekaanista pitoa. Niinpä Macan pystyy karistamaan vainoajansa mutkateillä kannoiltaan ainakin silloin, kun auton varusteet on valittu taidokkaasti. Testiautossa on nimittäin ilmajousituksen lisäksi myös PTV Plus -niminen sähköisesti ohjattu taka-akselin voimanjako sekä 20-tuumaiset lisävarusterenkaat. Ne maksavat Saksassa yhteensä 6259 euroa lisähintaa. Jos summa ei aiheuta kauhunväreitä, kuuluu varmasti Porschen tavoittelemaan asiakaskuntaan.

Audi ei pysty vastaamaan tähän dynamiikkatarjontaan, vaikka Q5:kin tuntuu sinänsä ihan pätevältä mutkissa. Ajodynamiikan mittaustulokset osoittavat kuitenkin jo Mersuun verrattuna, että tämä on ennemminkin pelkkä tunne kuin kovaa faktaa. GLK on ainoastaan pujottelussa hieman hitaampi.

Olisiko Porschen ero kahteen muuhun autoon yhtä selvä myös ilman Macanin lisävarustearsenaalia? Emme tiedä, mutta toivomme pääsevämme ajamaan pian myös vakioalustalla varustetulla testiautolla. Se on sen sijaan selvää, että Macan voittaa ajo-ominaisuuskategorian ja tämän myötä myös autojen ominaisuuksiin pohjautuvan vertailun. Q5 ja GLK seuraavat lähes tasatahtia perässä.

Porschen etumatka ei kuitenkaan säilyne kustannuksia arvioitaessa, koska asiakasystävälliset hinnat eivät ole koskaan kuuluneet merkin vahvuuksiin. Kuten aina, kaikki testin arvioinnin kannalta olennaiset lisävarusteet lasketaan perushinnan päälle.  Macanin hinta nousee tämän myötä 9000 eurolla, ja niinpä se putoaa vertailun kolmossijalle. Audi menee sen sijaan viime metreillä juuri ja juuri Mersusta ohi. Q5 on hieman hiljaisempi ja minimaalisesti edullisempi polttoainekulujensa osalta.

Nyt täytyy vastata enää yhteen kysymykseen: tuntuuko Macan oikealta Porschelta? Vastakysymyksenä voidaan heittää, että kuinka se voisi edes tehdä niin? Siinä on liikaa massaa, ja autossa istutaan liian korkealla. Lisäksi Macanista puuttuu insinöörien kaikista ponnisteluista huolimatta sellainen välitön ja viiveetön palaute, joka tekee Porschesta niin ainutlaatuisen.

Macan on kuitenkin ensimmäinen keskiluokan SUV, jonka edustaman autoluokan nimessä oleva sport-sana on oikeutettu.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Julkaistu: 27.9.2014