
Vertailussa 2025 kesärenkaat 235/55 R19 – Kahden kerroksen väkeä
Pitääkö painavaan sähköautoon hankkia aivan omanlaisensa erikoisrenkaat, vai kelpaavatko yleismalliset renkaat? Otimme asiasta selvää. Testiautona oli Kia EV6.
Tämän kevään rengasvertailuun valitsimme koon 235/55 R19. Tuo on hyvin yleinen koko monen kaltaisissa SUV-luokan autoissa. Joukossa on bensiinillä ja dieselillä kulkevia malleja, hybrideitä, ja myös ihan puhtaita sähköautoja. Testiautomme oli Kia EV6. Siinä on suuri ja painava akku. Kun lähdimme tekemään testiä, kysyimme eri rengasvalmistajilta, että minkälainen rengas sopisi juuri tähän autoon. Vastaukset olivat yhtäläisiä, ja sinänsä yllättäviä. Kaikki valmistajat suosittelivat ihan tavallisia renkaitaan. Yksikään tehdas ei ehdottanut meille sähköautoihin suunniteltuja erikoisrenkaita.
Kun kysyimme rengasvalmistajilta, että miksi he suosittelevat tavallisia renkaitaan, vastaus tuli kuin apteekin hyllyltä: sähköautoihin suunnitellut erikoisrenkaat on tarkoitettu autotehtaiden ensiasennusrenkaiksi eikä tavallisten ostajien käyttöön. Esimerkkinä mainittakoon, että Michelin on lopettanut kokonaan Pilot Sport EV -renkaan myynnin yksityisasiakkaille. Verkkokaupassa on kuitenkin tarjolla juuri tiettyihin autoihin kehitettyjä renkaita - siis niitä joita ruuvataan tehtailla kiinni ensiasennusrenkaina. Aloimme ihmetellä asiaa: miten nämä ensiasennusrenkaat eroavat yleismallisista renkaista?

