
Vertailussa 2025 kesärenkaat 235/55 R19 – Kahden kerroksen väkeä
Pitääkö painavaan sähköautoon hankkia aivan omanlaisensa erikoisrenkaat, vai kelpaavatko yleismalliset renkaat? Otimme asiasta selvää. Testiautona oli Kia EV6.
Tämän kevään rengasvertailuun valitsimme koon 235/55 R19. Tuo on hyvin yleinen koko monen kaltaisissa SUV-luokan autoissa. Joukossa on bensiinillä ja dieselillä kulkevia malleja, hybrideitä, ja myös ihan puhtaita sähköautoja. Testiautomme oli Kia EV6. Siinä on suuri ja painava akku. Kun lähdimme tekemään testiä, kysyimme eri rengasvalmistajilta, että minkälainen rengas sopisi juuri tähän autoon. Vastaukset olivat yhtäläisiä, ja sinänsä yllättäviä. Kaikki valmistajat suosittelivat ihan tavallisia renkaitaan. Yksikään tehdas ei ehdottanut meille sähköautoihin suunniteltuja erikoisrenkaita.
Kun kysyimme rengasvalmistajilta, että miksi he suosittelevat tavallisia renkaitaan, vastaus tuli kuin apteekin hyllyltä: sähköautoihin suunnitellut erikoisrenkaat on tarkoitettu autotehtaiden ensiasennusrenkaiksi eikä tavallisten ostajien käyttöön. Esimerkkinä mainittakoon, että Michelin on lopettanut kokonaan Pilot Sport EV -renkaan myynnin yksityisasiakkaille. Verkkokaupassa on kuitenkin tarjolla juuri tiettyihin autoihin kehitettyjä renkaita - siis niitä joita ruuvataan tehtailla kiinni ensiasennusrenkaina. Aloimme ihmetellä asiaa: miten nämä ensiasennusrenkaat eroavat yleismallisista renkaista?

Päätimme ostaa verkosta kaksi sarjaa näitä erikoisrenkaita. Yhdet oli tehty Volkswagenia ja toiset Volvoa varten. Oletusarvona näissä renkaissa on se, että mennään energiansäästö edellä, ja samalla ollaan valmiita tinkimään ajoturvallisuudesta. Sähköauton valmistajille tärkein asia lienee mahdollisimman pitkä toimintamatka. Perinteinen hyve, eli renkaan pito näyttää nyt jäävän sivurooliin. Testi osoitti, että näissä erikoisrenkaissa on tingitty erityisesti märkäpidosta, ja kyvystä torjua vesiliirtoa.
Emme halua kertoa näiden renkaiden merkkejä, koska niiden ominaisuuksista eivät ole päättäneet rengasvalmistajat vaan autotehtaat. Meillä oli testissä mukana siis Volvoon ja Volkswageniin suunnitellut renkaat, mutta testiautona oli Kia. Niinpä ajettavuusarvioihin pitää suhtautua pienin varauksin. Jarrutusmatkat ja vesiliirtoherkkyys ovat kuitenkin absoluuttisia arvoja. Erikoisrenkaiden suorituskyky on kokonaisuutena samaa tasoa kuin testissä mukana olleen halpisrenkaan. Tämä on autonvalmistajien kannalta varsin piinallinen tieto.
Renkaiden turvallisuusominaisuudet ovat ne kaikkein tärkeimmät – kulkipa auto sitten sähköllä tai bensiinillä. Ensiasennusrenkaissa näistä on valitettavasti tingitty.

Vertailu 2025 Kesärenkaat 235/55 R19
- Continental PremiumContact7
- Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6
- Hifly Vigorous HP801
- Michelin Pilot Sport 4 SUV
- Nokian Hakka Black 3
- Pirelli Scorpion
- Volkswagenin erikoisrengas sähköautoihin
- Volvon erikoisrengas sähköautoihin
Pistejärjestelmä
Olemme antaneet suurimman painoarvon kaikkein tärkeimmille ominaisuuksille kuten jarrutuksille ja ajo-ominaisuuksille märällä pinnalla. Osakokeiden pisteet jaettiin skaalalla 1-5, jonka jälkeen kriittisimpien ominaisuuksien pisteiden painoarvoa nostettiin kertomalla annetut pisteet luvulla 1-3. Tämä korostaa renkaiden välisiä eroja ihan tarkoituksellisesti.
Osakokeiden maksimipisteet
- Jarrutus märällä pinnalla 15
- Kaarrepito märällä pinnalla 10
- Ajettavuus märällä pinnalla 15
- Vesiliirto 10
- Vesiliirto kaarteessa 10
- Jarrutus kuivalla pinnalla 10
- Ajettavuus kuivalla pinnalla 10
- Polttoaineenkulutus 5
- Melu 10
- Mukavuus 5
- YHTEENSÄ 100
Näin testasimme
Rengasvertailu tehtiin viime marraskuun alussa Madridin lähistöllä Espanjassa. Sää alueella oli ajankohtaan nähden poikkeuksellisen kylmä. Elohopea painui ajoittain jopa kymmenen asteen alapuolelle. Ilma siis oli kuin Pohjolassa keväällä tai syksyllä. Kaikki mittaus- sarjat aloitettiin ja lopetettiin niin sanotulla referenssirenkaalla. Näin varmistimme, että mahdolliset olosuhdemuutokset eivät vääristä tuloksia. Muissa kokeissa autona oli Kia EV6, mutta vesiliirtoherkkyyttä ja polttoaineen-/energiankulutusta mitattaessa autona oli Tesla Model Y.





Kesärenkaiden tulokset osa-alueittain
Vihreä väri grafiikassa kertoo, että rengas on erinomainen. Keltainen tarkoittaa hyvää, oranssi heikkoa ja punainen kelvotonta suoritusta.

Jarrutus märällä

Kaarrepito märällä

Ajettavuus märällä

Vesiliirto

Vesiliirto kaarteessa

Jarrutus kuivalla

Ajettavuus kuivalla

Toimintamatka

Pitkän toimintamatkan tuijottaminen on vaarallista seikkailua

