Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Kesärenkaat

Vertailussa 2025 kesärenkaat 235/55 R19 – Kahden kerroksen väkeä

Pitääkö painavaan sähköautoon hankkia aivan omanlaisensa erikoisrenkaat, vai kelpaavatko yleismalliset renkaat? Otimme asiasta selvää. Testiautona oli Kia EV6.

12.4.2025 Tuulilasi

Tämän kevään rengasvertailuun valitsimme koon 235/55 R19. Tuo on hyvin yleinen koko monen kaltaisissa SUV-luokan autoissa. Joukossa on bensiinillä ja dieselillä kulkevia malleja, hybrideitä, ja myös ihan puhtaita sähköautoja. Testiautomme oli Kia EV6. Siinä on suuri ja painava akku. Kun lähdimme tekemään testiä, kysyimme eri rengasvalmistajilta, että minkälainen rengas sopisi juuri tähän autoon. Vastaukset olivat yhtäläisiä, ja sinänsä yllättäviä. Kaikki valmistajat suosittelivat ihan tavallisia renkaitaan. Yksikään tehdas ei ehdottanut meille sähköautoihin suunniteltuja erikoisrenkaita.

Kun kysyimme rengasvalmistajilta, että miksi he suosittelevat tavallisia renkaitaan, vastaus tuli kuin apteekin hyllyltä: sähköautoihin suunnitellut erikoisrenkaat on tarkoitettu autotehtaiden ensiasennusrenkaiksi eikä tavallisten ostajien käyttöön. Esimerkkinä mainittakoon, että Michelin on lopettanut kokonaan Pilot Sport EV -renkaan myynnin yksityisasiakkaille. Verkkokaupassa on kuitenkin tarjolla juuri tiettyihin autoihin kehitettyjä renkaita - siis niitä joita ruuvataan tehtailla kiinni ensiasennusrenkaina. Aloimme ihmetellä asiaa: miten nämä ensiasennusrenkaat eroavat yleismallisista renkaista?

Kepeästi rullaavat erikoisrenkaat luistelevat märällä pinnalla ihan minne sattuu. Tämä on vaarallista ekotekniikkaa.

Päätimme ostaa verkosta kaksi sarjaa näitä erikoisrenkaita. Yhdet oli tehty Volkswagenia ja toiset Volvoa varten. Oletusarvona näissä renkaissa on se, että mennään energiansäästö edellä, ja samalla ollaan valmiita tinkimään ajoturvallisuudesta. Sähköauton valmistajille tärkein asia lienee mahdollisimman pitkä toimintamatka. Perinteinen hyve, eli renkaan pito näyttää nyt jäävän sivurooliin. Testi osoitti, että näissä erikoisrenkaissa on tingitty erityisesti märkäpidosta, ja kyvystä torjua vesiliirtoa.

Emme halua kertoa näiden renkaiden merkkejä, koska niiden ominaisuuksista eivät ole päättäneet rengasvalmistajat vaan autotehtaat. Meillä oli testissä mukana siis Volvoon ja Volkswageniin suunnitellut renkaat, mutta testiautona oli Kia. Niinpä ajettavuusarvioihin pitää suhtautua pienin varauksin. Jarrutusmatkat ja vesiliirtoherkkyys ovat kuitenkin absoluuttisia arvoja. Erikoisrenkaiden suorituskyky on kokonaisuutena samaa tasoa kuin testissä mukana olleen halpisrenkaan. Tämä on autonvalmistajien kannalta varsin piinallinen tieto.

Renkaiden turvallisuusominaisuudet ovat ne kaikkein tärkeimmät – kulkipa auto sitten sähköllä tai bensiinillä. Ensiasennusrenkaissa näistä on valitettavasti tingitty.

Renkaiden melutasoa arvioitiin sekä mittarilla että omilla korvilla.

Vertailu 2025 Kesärenkaat 235/55 R19

  • Continental PremiumContact7
  • Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6
  • Hifly Vigorous HP801
  • Michelin Pilot Sport 4 SUV
  • Nokian Hakka Black 3
  • Pirelli Scorpion
  • Volkswagenin erikoisrengas sähköautoihin
  • Volvon erikoisrengas sähköautoihin

Pistejärjestelmä

Olemme antaneet suurimman painoarvon kaikkein tärkeimmille ominaisuuksille kuten jarrutuksille ja ajo-ominaisuuksille märällä pinnalla. Osakokeiden pisteet jaettiin skaalalla 1-5, jonka jälkeen kriittisimpien ominaisuuksien pisteiden painoarvoa nostettiin kertomalla annetut pisteet luvulla 1-3. Tämä korostaa renkaiden välisiä eroja ihan tarkoituksellisesti.

Osakokeiden maksimipisteet

  • Jarrutus märällä pinnalla 15
  • Kaarrepito märällä pinnalla 10
  • Ajettavuus märällä pinnalla 15
  • Vesiliirto 10
  • Vesiliirto kaarteessa 10
  • Jarrutus kuivalla pinnalla 10
  • Ajettavuus kuivalla pinnalla 10
  • Polttoaineenkulutus 5
  • Melu 10
  • Mukavuus 5
  • YHTEENSÄ 100

Näin testasimme

Rengasvertailu tehtiin viime marraskuun alussa Madridin lähistöllä Espanjassa. Sää alueella oli ajankohtaan nähden poikkeuksellisen kylmä. Elohopea painui ajoittain jopa kymmenen asteen alapuolelle. Ilma siis oli kuin Pohjolassa keväällä tai syksyllä. Kaikki mittaus- sarjat aloitettiin ja lopetettiin niin sanotulla referenssirenkaalla. Näin varmistimme, että mahdolliset olosuhdemuutokset eivät vääristä tuloksia. Muissa kokeissa autona oli Kia EV6, mutta vesiliirtoherkkyyttä ja polttoaineen-/energiankulutusta mitattaessa autona oli Tesla Model Y.

Vertailun aikana viime marraskuussa Espanjassa oli epä-tavallisen kylmää. Testiautomme oli takavetoinen Kia EV6.

Kesärenkaiden tulokset osa-alueittain

Vihreä väri grafiikassa kertoo, että rengas on erinomainen. Keltainen tarkoittaa hyvää, oranssi heikkoa ja punainen kelvotonta suoritusta.

Jarrutus märällä

Jarrutus välillä 100-5 km/h. 1,5 millimetrin vesipatja. Nokian on aivan omaa luokkaansa viileissä ja märissä oloissa. Hifly tarvitsee seitsemän metriä pidemmän matkan pysähtyäkseen kuin Nokian.

Kaarrepito märällä

Kierrosaika ympyräradalla. Vettä yksi millimetri. Goodyear, Continental ja Michelin toimivat hyvin, kun lämpö nousee yli 15 asteen. Volvon ja Volkswagenin erikoisrenkaiden pito on onneton.

Ajettavuus märällä

Kolmen ratakierroksen keskiarvoaika. Vettä yksi millimetri. Michelin lyö pöytään vakuuttavan suorituksen, samoin Nokian. Hifly puskee jyrkästi, mutta Volkswagenin erikoisrengas karkailee peräluistoihin.

Vesiliirto

Nopeus, jolla vetävät eturenkaat alkavat lyödä tyhjää. Kuusi millimetriä vettä. Michelin loistaa, ja myös muuten onneton Hifly panee parastaan. Continental ja Volvon sekä Volkswagenin erikoisrenkaat karkaavat luistoon muita aiemmin.

Vesiliirto kaarteessa

Nopeus, jolla pito loppuu kokonaan – eli auto karkaa kuskin käsistä. Kuusi millimetriä vettä. Michelin on tässä kokeessa aivan ylivoimainen. Volvon ja Volkswagenin erikoisrenkaiden pito on todella kehno. Piinallisen kapea turvamarginaali.

Jarrutus kuivalla

Jarrutus välillä 110-5 km/h. Tässä kokeessa renkaiden väliset erot jäävät pieniksi. Autonvalmistajien erikoisrenkaatkin pärjäävät kohtalaisen hyvin. Vain Hifly erottuu negatiivisesti joukosta. Sen pysähtymismatka on auton mitan pidempi kuin Nokian renkaalla.

Ajettavuus kuivalla

Arvioimme subjektiivisin perustein ohjausvastetta, ajo-ominaisuuksia ja käytöstä ääritilanteissa. Continentalin ja Michelinin ohjaustuntuma on parempi kuin Nokian ja Goodyearin. Erikoisrenkaat eivät loista.

Toimintamatka

Kia EV6:n toimintamatka. Mitattu tasanopeudella ovaaliradalla. Ainoa koe, jossa Volvon ja Volkswagenin erikoisrenkaat ovat eturivissä: 9-10 prosenttia keskimääräistä enemmän toimintamatkaa.
Pitkän toimintamatkan tuijottaminen on vaarallista seikkailua
Satoja renkaanvaihtoja viikon aikana. Se käy työstä.
Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt