Apu

F1-kauden aloituksen pilasi pandemia, mutta Valtteri Bottas on onnellinen mies: "Elämä loistaa – Siitä on varmasti apua myös MM-sarjassa"

F1-kauden aloituksen pilasi pandemia, mutta Valtteri Bottas on onnellinen mies: "Elämä loistaa – Siitä on varmasti apua myös MM-sarjassa"
Valtteri Bottas on uuden edessä. Viime kauden F1-sarjan kakkonen tähtää neljänneksi suomalaiseksi maailmanmestariksi. Koko talvi on tehty työtä unelman eteen. Talvi on tuonut 30-vuotiaan elämään myös uuden ihmissuhteen. Työrintamalla ilmassa on epävarmuutta, jonka syy on koronaviruspandemia.

30-vuotias Valtteri Bottas valmistautuu uransa kahdeksanteen kilpakauteen poikkeuksellisissa olosuhteissa. Osakilpailut ainakin kesäkuuhun asti on peruttu tai siirretty koronaviruspandemian vuoksi.

Yksityiselämän puolella Bottas on tyytyväinen mies.

Valtteri Bottas.

– Täytyy sanoa, että elämä loistaa ja on balanssissa. Olen tosi onnellinen ja hyvässä mielentilassa. Tuntuu, että kaikki asiat ovat hyvin. Siitä on varmasti apua myös MM-sarjassa. Tunnen saaneeni paljon uutta virtaa, Bottas säteili Avun erikoishaastattelussa Barcelonan talvitestien päätyttyä.

Viime kauden jälkeen Valtteri Bottaksen elämässä on tapahtunut paljon.

Valtteri ja Emilia Bottaksen paljon julkisuudessa ollut avioliitto tuli ruutulipulle viime vuoden lopussa. Uusi kumppani Valtterin vierelle löytyi vuotta vanhemmasta australialaispyöräilijä Tiffany Cromwellista.

Heidän romanssinsa hätkähdytti formuloita seuraavaa maailmaa, ja formulatähden elämään alkoi ilmestyä uudenlaisia kuvioita.

Siviilielämänsä uutta vaihetta Bottas availi talven mittaan Instagram-päivityksissään, joissa hän usein näyttäytyi säteilevänä uuden elämänkumppaninsa Tiffanyn kanssa.

Tiffany Cromwell, 31, on kotoisin Stirlingin kaupungista Etelä-Australiasta, mutta hänen kotipaikkansa Monacossa kuten Valtterinkin.

Bottas nautiskeli talvesta Tiffanyn kanssa Australiassa, mutta pariskunta piipahti myös Lapissa avannossa.

– Meillä on Tiffanyn kanssa tosi paljon yhteisiä juttuja, joita pystymme tekemään, Bottas myhäilee.

Pyöräily on parin yhteinen harrastus, sillä laji kuuluu oleellisesti myös F1-kuljettajan kuntotreeniohjelmaan.

– Vietin talvesta pääosan hyvin mukavissa oloissa. Oli kivat paikat ja kivaa seuraa niin kaukana kotoa ja kaikesta. Eteläisessä Australiassa minua ei tunneta, ja oli kiva lomailla siellä. Olen todella tyytyväinen viime kuukausiin. Huvi ja harjoittelu olivat tasapainossa, Bottas sanoo.

Fysiikan oltava kunnossa

Viime vuonna Bottas avasi kautensa räväkästi voittamalla ylivoimaisesti Australian kisan. Hienon alkukauden jälkeen eteen tuli ongelma toisensa perään. Se söi miestä.

Loppukaudesta Bottas jo purki saamaansa kritiikkiä haistattamalla haukkujilleen. Kauden kolmanneksi viimeisessä kisassa hän lopulta palasi voittojen tielle, ja se sai paineet laskemaan. Hän päätyi kauden lopuksi F1-sarjan kakkoseksi.

Bottas Goodwood Festival of Speed -tapahtumassa Sussexissa 2018.

Mitä sinun olisi tehtävä toisin, jotta Lewis Hamilton olisi lyötävissä?

– Minun on oltava kaikessa parempi kuin viime vuonna. Viime kausi oli urani toistaiseksi paras, mutta jääminen kakkoseksi oli silti pettymys. Oli kisoja, joissa pystyin ottamaan paalun ja voittoja, mutta Lewis oli kokonaisuutena parempi.

Bottas aikoo alkavalla kaudella ottaa itsestään kaiken irti ja pyrkiä jokaisena viikonloppuna sataprosenttiseen suoritukseen.

– Tiedän, että pystyn päihittämään kenet tahansa. Mutta hoitaa koko kisaviikonloppu korkeimmalla tasolla on se kaikkein suurin haaste. Silloin ihan kaiken pitää olla kohdallaan: valmistautumisen, elämäntilanteen, kunnon, terveyden ja mielentilan. Se kaikki on saatava kuntoon. Siitä voi olla suurtakin haittaa, jos asiat käyvät jollakin osa-alueella hankaliksi.

Valtteri Bottas Bakussa huhtikuussa 2019.

Bottas on keskittynyt parantamaan varsinkin siinä, missä hän yleensä on jäänyt jälkeen Hamiltonista. Hän on hakenut yksityiskohtia esiin insinöörien kanssa, ja he ovat yhdessä hioneet niitä.

– Odotan kovasti kauden alkamista, että pääsen hyökkäämään tavoitteiden kimppuun. Mutta sillä ei ole merkitystä, mitä tässä höpötän, puhumalla ei saavuteta mitään. Pitää päästä ajamaan kisaa, Valtteri julistaa.

Mitä muita osa-alueita pitää saada vahvemmaksi, että olet entistä parempi?

– Tietenkin yksityiselämän asiat vaikuttavat aika paljon omaan fiilikseen ja mielentilaan. Lisäksi fyysisen puolen on oltava aina kunnossa. Treenit ja valmistautuminen täytyy olla aina kohdillaan, kun on paljon matkustelua ja muuta ulkopuolista ärsykettä – kuten sponsoritilaisuuksia. Kaikki pitää koettaa järjestää entistä paremmin: matkustukset ja edustukset, miten tiimin kanssa toimitaan, minä päivinä ollaan yhteydessä ja milloin saa vapaapäiviä. Niitä on koetettu suunnitella vähän tarkemmin.

Bottas sanoo, että kun tehdään töitä, niin tehdään töitä ja silloin, kun ollaan vapaalla, ollaan myös vapaalla.

Mentaaliurheilua

Valtteri Bottas antoi lupaavat näytöt neljän kauden aikana Williamsilla, kun brittitiimi vielä pärjäsi. Mercedeksellä hänestä kasvoi mestarikandidaatti ja Grand Prix -voittaja, mutta hän on joutunut seuraamaan sivusta tiimikaverinsa Lewis Hamiltonin riemukulkua kolmeen perättäiseen mestaruuteen.

Hamilton on kuin kone. Onko hän muuttunut mitenkään talven aikana?

– Aika samalta hän vaikuttaa. Hän on nopea ja taitava ja tekee kovasti töitä tiimin kanssa. Hänen päihittämisensä on aina suuri haaste. Hän on voittanut niin paljon ja haluaa voittaa vielä lisää. Omat tavoitteeni ovat myös korkealla, niistä en tingi, Bottas kertoo.

Haaste Hamiltonin päihittämisestä ajaa suomalaiskuskia kurinalaisesti eteenpäin.

– Tietenkin tässä urheilussa oman itsensä kehittäminen on ikuista, kun on niin paljon opittavaa. Uuden auton valmistuttua on ollut todella kiva olla ohjaamossa ja tuntea parannukset autossa ja ajamisessa.

Valtteri Bottas pyöräili lokakuussa 2019 Malibun maisemissa Los Angelesissa.

Bottas sanoo tehneensä talvella töitä insinöörien kanssa ajotyylinsä parantamiseksi.

– Sillä tavalla olen saanut lisää työkaluja pakkiini, kun puhutaan nopeudesta erilaisissa mutkissa. Tunnen edistyneeni hyvin, vaikka testiaikojen perusteella ei mitään voikaan sanoa. Se selviää sitten myöhemmin kisaviikonloppuina. Olen aivan varmasti paras itseni ja parempi kuin koskaan ennen.

Bottas on myös tarkkailut tuntemuksiaan.

– Kun mietin tunnettani autossa, tiedän ottaneeni taas edistysaskeleen ajamisessa. Siitä tulee hyvä olo ja mieli. Haluan saavuttaa tavoitteeni eli mestaruuden. Siitä syntyy korkein motivaatio.

Barcelonan olosuhteet sallivat toukokuussa 2019 pitää salitreenit terassilla.

Onko aggressiivisempi ote ajamiseen tehnyt sinusta vahvemman?

– Tämä on mentaaliurheilua. Suoritus on kaiken avain. Kun löytää sen, mikä sopii itselle, latautuu niin, että saa kaiken irti omasta itsestään ja autosta. Se on hyvin henkilökohtaista. Tämä asenne sopii minulle. Tavalla tai toisella pyrin olemaan korkeimmalla tasollani joka viikonloppu.

Fysiikka kunnossa

Uuteen kauteen virittäytynyt kuljettaja kiittelee, että menossa on toinen perättäinen vuosi, jonka aikana hän ei ole sairastellut juuri lainkaan. Hän on tehnyt pitkään yhteistyötä fysiikka- ja terveysvalmentaja Antti Vierulan kanssa, ja kuviot toimivat luotettavasti.

Valtteri Bottas treenaa Antti Vierulan opastuksessa.

Vierulan kanssa on löydetty menetelmä, joka pitää miehen terveenä.

– Viime vuoteen verrattuna painoa on tullut kilo lisää, eikä siitä ainakaan haittaa ole. Viime vuonna minulla oli aika terve kausi, kun ei tarvinnut tasapainoilla painon kanssa. Nyt olen taas voinut ottaa vähän lisää massaa. Minulle sopii, että olen ennemmin normaali- kuin alipainoinen. Se passaa minulle todella hyvin, Valtteri kiittelee.

F1-kuskin on treenattava monipuolisesti. Valtteri Bottas hyppää narua kotikonnuillaan Monacossa.

Menestyksekkääseen MM-taistoon valmistautuvan huippu-urheilijan ajatukset ovat tietenkin omissa vahvuuksissa, mutta onko mielessä pidettävä myös tähän asti vaivanneet heikkoudet?

– Se on selvää, että minun on omaksuttava ajotyyli kulloisistakin oloista riippuen. Välillä taas on keskityttävä viikonloppuun eri lailla. Olen huomannut, että yleensä on paras keskittyä omaan tekemiseen. On monta asiaa, jotka uskon pystyväni tekemään paremmin. Viime kaudesta jäi mieleen muutama aika-ajo, jossa tein virheen ja joka vaikutti sitten kisaankin. Virheet kävivät kalliiksi kokonaisuuden kannalta. Parannettavien asioiden lista on pitkä.

Katsojat hurraavat F1 Festivaliin osallistuneelle Valtteri Bottakselle Los Angelesissa lokakuussa 2019.

Koronavirus romutti F1-kauden aloituksen

Urheiluvuosi on alkanut Kiinasta lähteneen koronaviruspandemian varjossa. Kevään kaikki F1-osakilpailut on peruttu.

Viimeisin muutos oli kesäkuun Azerbaidžanin osakilpailun siirtäminen tulevaisuuteen. Kauden jatko on hämärän peitossa.

Valtteri Bottas poseeraa Australian osakilpailun alla Melbournessa 12. maaliskuuta. Seuraavana päivänä kisa peruttiin, koska McLarenin tiimin jäsenellä oli diagnosoitu koronavirustartunta.

Bottas on edennyt koko F1-uransa pätkäsopimuksilla. Nykypesti päättyy ensi joulukuussa, optiota jatkosta ei ole. Alkukaudesta pitääkin taas antaa näyttöjä, ja jatkoneuvottelut ovat edessä jossakin vaiheessa kesää.

Bottaksen tavoite on jatkaa Mercedeksellä ja saada saman tien pidempi kiinnitys.

– Pitkä sopimus auttaisi tietysti paljon. Kun viihtyy tiimissä, on hyväksi, että on pitkä sopimus. Silloin voi keskittyä tekemään työtä ja kehittämään autoa. Ei tarvitse pelätä riskien ottamista, Bottas sanoo.

Niin ei kuitenkaan käy useinkaan F1:ssä, joka on poliittista urheilua ja jossa moni kuljettaja haluaa saman paikan.

– Tietysti haluaisin aloittaa neuvottelut aikaisin. Meillä on hyvät suhteet Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolffin kanssa. Kun aika koittaa, voimme puhua avoimesti – ilman isoja otsikoita.

Tunnetko jo olevasi osa vanhempaa kuskikaartia?

– Varmaan olen sitä keskikaartia. Kimi on 40-vuotias ja Lewis 35. Nuorin on kaksikymppinen. Olen siinä puolivälissä. ●

Valtteri Bottaksen F1-ura

  • Syntynyt 28.8.1989
  • Pesti Williamsin kehityskuskiksi 2010, harjoituskuskiksi 2012 ja kisakuskiksi 2013.
  • 2013 Williams MM-17 4 pistettä (1. pistesija Austin 8)
  • 2014 Williams MM-4 186 pistettä (1. podium Itävalta 3)
  • 2015 Williams MM-5 150 pistettä
  • 2016 Williams MM-8 85 pistettä
  • 2017 Mercedes MM-3 305 pistettä (1. paalu Bahrain, 1. voitto Venäjä)
  • 2018 Mercedes MM-5 247 pistettä
  • 2019 Mercedes MM-2 326 pistettä (4 voittoa, 5 paalua, 3 nopeinta kierrosta)
  • Yhteensä 139 GP-kisaa
  • 7 voittoa (45 palkintosijaa)
  • 11 paalua (26 eturiviä)
  • 13 nopeinta kierrosta
  • 1289 MM-pistettä

Julkaistu: 25.3.2020
1 kommentti