
V12-moottoriset superautot ovat taas kuuminta hottia – toki hybridillä höystettynä, kuten Zenvo Aurora, jonka moottoria on kutsuttu Thorin vasaraksi
Zenvo Auroran polttomoottoria tuetaan perusversiossa noin 200-hevosvoimaisella sähkömoottorilla, kun paremmissa versioissa on kolme sähkömoottoria. Huippuversion teho on 1 875 heppaa. Ja akullakin on sen verran kokoa, että Auroralle luvataan yli 30 kilometrin toimintamatka pelkällä sähköllä.
Anna mulle tähtitaivas, anna valo pimeään; näin lauloi Katri Helena heleästi. Nyt jos ei ihan tähtenä niin ainakin revontulena automaailman taivaalla hohkaa superhybridi Zenvo Aurora, jonka ohjaamon takana mylvii upouusi V12-moottori. Kyllä, joku satsaa yhä polttomoottoreihin.
Ja mikäpä on satsatessa, kun superrikkaat ovat kyllästyneet sähköisiin leluihinsa. Hottia ovat taas V12-moottoriset superautot – toki sähkötekniikalla höystettynä.
Sähkössä on paljon etuja, mutta pelkällä sähköllä kulkevien autojen akilleenkantapäänä ovat aina olleet niiden akut. Ensin niistä ei saatu tarpeeksi toimintamatkaa, ja nyt kun tämä asia on korjattu, akkujen paino on yhä suurempi ongelma. Urheilullisuus kärsii – kaiken muun lisäksi.
Hyvästä päinvastaisesta esimerkistä käy Zenvo Aurora: V12-motista ja hybridi-järjestelmästä huolimatta se kilauttaa vaa'alle vain 1 300 kiloa. Kun pelkästään polttomoottori tuottaa tehoa 1 267 hv. kierrosluvulla 9 800, on suorituskyky huima. Turboahtimia on neljä. Ei ihme, että moottori on ristitty Mjølnerksi eli Thorin vasaraksi.

Päästöjen alentamiseksi polttomoottoria tuetaan perusversiossa noin 200-hevosvoimaisella sähkömoottorilla, kun paremmissa versioissa on kolme sähkömoottoria. Paino tietysti nousee, mutta huippuversion teho on 1 875 heppaa. Ja akullakin on sen verran kokoa, että Auroralle luvataan yli 30 kilometrin toimintamatka pelkällä sähköllä.
V12-moottorin on kehittänyt brittiläinen Mahle Powertrain. Zenvo Automotive on puolestaan tanskalainen – tosin nykyisin tšekkirahalla pyörivä – vuonna 2007 perustettu firma, joka valmistaa pelkästään superautoja.
Ja ei moottoria ole suunniteltu pelkästään V12-käyttöön. Rakenne on modulaarinen, joten myös 6- ja 8-sylinteriset vaihtoehdot ovat mahdollisia. Ja koska moottori on moderni, se täyttää tiukat EU7-päästönormit – eli moottorilla on tulevaisuutta ainakin pari vuosikymmentä. Vaikka Eurooppa onkin siirtymässä vahvasti sähköön, esimerkiksi Arabian niemimaalla riittää pitkään kysyntää tällaisille autoille.
