Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Autouutiset

Uusi Yaris Cross tulee Suomeen kesällä 2024 – Smart palaa kahden mallin voimalla – Tällainen on Ford Transit sähköllä

Uusi Toyota Yaris Cross edustaa pieniä SUVeja, jotka ovat Euroopassa suurinta hottia juuri nyt. Smart palaa uuden omistajan ja uusien mallien voimalla. Tältä näyttää Fordin täyssähköinen E-Transit Custom.

15.1.2024 | Päivitetty 22.1.2024 | Tuulilasi

Yaris Cross uudistuu

Toyota Yaris Cross on kokenut päivityksen, ja Suomeen uutukaisia sopii odottaa kesällä. Myynnin kärkenä toimii uudeksi vaihtoehdoksi tullut 132-hevosvoimainen versio Toyotan tutusta 1,5-litraisesta hybridivoimalinjasta. Sen rinnalla jatkaa maltillisempi, eli 116 hv:n versio.

Ohjaamossa uudistukset näkyvät uusimpana versiona Toyota Smart Connect -multimediajärjestelmästä, jonka avulla voidaan muokata myös mittaristoa. Älypuhelimien ystävät arvostavat taas sitä, että auton digiavain on ladattavissa suoraan puhelimeen.

Pienet SUVit ovat Euroopassa suurinta hottia, ja niiden ennustetaan muodostuvan suurimmaksi segmentiksi lähivuosina. Suomessa trendi on ollut hieman toisenlainen, mutta uusien ja kokonaan sähköisten versioiden myötä tähän suuntaukseen on oletettavissa muutos.

Myös Toyota lähtee tänä vuonna mukaan uudella pienellä sähkö-SUVilla, joka saa todennäköisesti mallimerkinnäkseen bZ2X.

Uusi Yaris Cross tulee 2024.
Toyota Yaris Cross.

Smartin paluu

Muistatteko vielä smartin, tuon pienen (ja pienellä kirjoitettavan) kaksipaikkaisen citykirpun, jota Mercedes valmisti? No, nykyään kaikki on toisin, ja smart on myös siirtynyt uuden omistajan haltuun – ainakin osittain.

Taustalla häärivät nyt Mercedes ja Geely tasaisesti jaetun omistuspohjan kautta. Ja smarthan on ollut täyssähköinen brändi jo ennen kuin se oli suurta muotia.

Suomessa smartien myynti alkaa kahdella malliversiolla, jotka kantavat sinänsä yksinkertaisesti mallimerkintöjä smart #1 ja smart #3.

Ensin mainittu on pieni 4,27 metriä pitkä katumaasturi ja jälkimmäinen hieman kookkaampi, eli 4,4 metriä pitkä ja linjakkaampi coupé-vaihtoehto. Molemmissa on varustetasosta riippuen joko 49 kWh:n tai 66 kWh:n kokoinen akusto.

Sporttisuutta mallistoon tuovat nelivetoiset Brabus-versiot, joilla voi lähteä viivalle Teslojen kanssa – niiden kun luvataan kiihtyvän nollasta sataseen alle neljässä sekunnissa.

Smart tulee takaisin
Smart.

Ford Transit sähköllä

Sähköautot ovat yleistyneet Suomessa vauhdilla, ja tarjonta kasvaa myös hyötyajoneuvoissa. Vanhaan tuttuun tonniluokkaan kuuluva Ford E-Transit Custom on saanut hinnat Suomessa, ja ne alkavat 55 740 eurosta.

E-Transitien tuotanto alkaa kevään aikana, ja ensimmäiset autot saapuvat Suomeen kesällä. Akun kapasiteetti on aina 65 kWh, ja moottori on teholtaan joko 100 tai 160 kW.

Virtaa akku ottaa vastaan enimmillään 125 kW:n teholla. Vetokyky oli pitkään sähköautojen heikkous, mutta ei enää. Vetokykyä E-Trasittiin on tarjolla maksimissaan 2 300 kiloa.

Ford Transit sähköllä
Ford E-Transit Custom.

Dacia Dakariin 2025

Dakar-ralli starttaa uuteen vuoteen 5. tammikuuta, kun autot kokoontuvat lähtöviivalle – ei niin perinteisesti Saudi-Arabiassa. Me odotamme kuitenkin enemmän jo ensi vuotta, kun Dacia lähtee mukaan kisaan.

Mielenkiintoiseksi asian tekee se, että Dacian ratissa nähdään yksi moottoriurheilun kuninkaista: itse Sébastien Loeb. Esimakua konkarin vauhdista voi saada jo tämän vuoden Marokon rallista huhtikuussa, kun Dacia on mukana testaamassa autoaan tositoimissa.

Ammattitaitoa taustalle tuo Prodrive, jonka tiimi muodostaa Dacian Dakar-projektin ytimen.

Numeroiden valossa

7

Luksus myy yhä, vaikka kaikilla taloudelliset näkymät eivät olekaan optimaaliset. Mercedes-Benz on rankattu tuoreessa Best Global Brands 2023 -tutkimuksessa maailman 7. arvokkaimmaksi tuotemerkiksi.

– 75 %

EU ottaa käyttöön vuodesta 2030 alkaen uuden laskutavan autojen päästöjä tarkasteltaessa. Pelkkien CO2-päästöjen sijaan tarkastellaan auton koko elinkaaren päästöjä. Useammat autonvalmistajat ovat jo reagoineet tähän. Volvo on esimerkiksi ilmoittanut tehostavansa toimintasuunnitelmaansa. Tavoitteena on vähentää autokohtaisia CO2-päästöjä 75 prosentilla vuoteen 2030 mennessä vuoden 2018 lähtötasoon verrattuna.

63,17

Vähän päälle 63 miljoonaa henkilöautoa, sen verran niitä valmistettiin 2019. Sitten seurasivat koronavuodet 2020 (55,83 M autoa) ja 2021 (57,05 M) sekä Ukrainan sota 2022 komponenttipulineen (61,6 M). Autoteollisuus on vähitellen toipumassa kriisejä edeltävälle tasolle, mutta ennuste vähän ennen vuoden loppua vuodelle 2023 oli kuitenkin vielä vajaat 63 miljoonaa autoa.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt