Tuulilasi

Uusi tutkimus: Sähköautot eivät ehkä olekaan sopiva vaihtoehto polttomoottoriautoille

Uusi tutkimus: Sähköautot eivät ehkä olekaan sopiva vaihtoehto polttomoottoriautoille
Chicagon yliopiston energiapolitiikan tutkijat ovat tehneet havainnon, että sähköautoilla ajetaan Yhdysvalloissa vuosittain vain puolet siitä, mitä perinteisillä polttomoottoriautoilla.
Julkaistu: 10.2.2021
Tutkijoiden mukaan lainsäätäjät saattavat yliarvioida täyssähköautojen tuomat hyödyt – ja samalla aliarvioida liikenteen täyden sähköistymisen kokonaiskustannukset.
Tutkimuksen mukaan sähköautoilla ajetaan keskimäärin vain noin 8500 kilometriä vuodessa, polttomoottoriautoilla yli 17 000 kilometriä.
”Kaikkein pessimistisin tulkinta on, että täyssähköautot nähdään pitkälti täydennykseksi perheen polttomoottoriautolle, ei vaihtoehdoksi sille”, sanoo Kalifornian yliopiston apulaisprofessori David Rapson Utility Divelle.
Vielä on liian aikaista vetää isoja johtopäätöksiä tutkimuksesta, mutta tutkijoiden mukaan tämä saattaisi vihjata siihen, että liikenteen täyssähköistäminen tulee kohtaamaan vaikeuksia. Tutkimuksessa selvitettiin ajettuja kilometrimääriä Kaliforniassa vuosina 2014-2017, mutta tutkimus on julkistettu vasta nyt.
”Yksi mahdollisuus on sekin, että sähköautojen omistajien ajotarpeet ovat vain erilaiset kuin polttomoottoriautojen omistajien. Tämä asiahan toki tulee muuttumaan, kun sähköautot edelleen yleistyvät. Mahdollista on silti sekin, etteivät kuluttajat koe täyssähköautoja sopiviksi vaihtoehdoiksi polttomoottoriautoille”, Rapson sanoo.
Osa asiantuntijoista ei ole kuitenkaan samaa mieltä.
”En itse keksi mitään rajoittavia tekijöitä sähköautoissa, mikä voisi johtaa tällaiseen. Voi hyvin olla, että ne ihmiset, jotka ovat ensimmäisinä täyssähköauton hankkineet, ajavat yksinkertaisesti monia muita vähemmän. Tämä on jopa hyvin todennäköistä, sillä vuosina 2014-2017 sähköautojen toimintamatkat olivat vielä lyhyitä”, muistuttaa Rocky Mountain -liikenneinstituutin johtaja Chris Nelder.
Kalifornian yliopiston professori Rapsonin mukaan seuraavaksi pitää tutkia, kuinka monessa perheessä on sähköauton lisäksi polttomoottoriauto tai -autoja.
”Tämän tutkiminen saattaa tuoda jo lisävalaistuksen asiaa.”
Yhdeksi mahdolliseksi lisäsyyksi kalifornialaisten sähköautonomistajien vähäisille ajokilometreille on myös esitetty osavaltion verrattain korkea sähkön hintaa, mikä on kalliimpaa kuin Yhdysvalloissa keskimäärin. Kilowattitunnin hinta Kaliforniassa on euroiksi muunnettuna 0,14 euroa ja maassa keskimäärin 0,09 euroa.
(Lähde: Utility Dive)
Edit 16.2. klo 10.13: Lisätty lähde ja tieto siitä, että tutkimus on julkaistu tänä vuonna
31 kommenttia