Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Iso koeajo

Uusi Toyota Land Cruiser ei jää jumiin – Törmäystestissä täydet pisteet – Katso video

Toyota Land Cruiser tarjoaa hulppeat tilat ja hyvät kyydit, mutta kallis se on, jopa ilman suomalaista autoveroa, saati sitten veron kanssa.

16.7.2025 Tuulilasi

Katso video: Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D Executive Aut.

  • Mittarilukema: 13 061 km
  • Testimatka: 707 km
  • Renkaat: 265/60/R20
  • Mittauspäivä: 9.5.2025
  • Sää: Aurinkoinen, pouta
  • Lämpötila: + 12°C
  • Tien pinta: Asvaltti, sora

Toyota Land Cruiser on elävä legenda. Tätä jo klassikoksi muodostunutta mallia on valmistettu yli 70 vuoden ajan, olkoonkin, että auton eri sukupolvet ovat vuosikymmenten varrella muovautuneet moneen eri mallihaaraan. Land Cruiser on uskomattoman luotettava ja ennen kaikkea kestävä, mikä tekee siitä yhden sitkeimmistä saatavilla olevista aidosti maastokykyisistä nelivetoautoista. Tasavertaisia kilpailijoita on vähän, tärkeimmät niistä lienevät Land Rover Defender ja Mercedes-Benz G. Mercedes-Benzin saa nykyisin myös täyssähköisenä, Defenderistä on valittavissa esimerkiksi kevyt- ja lataushybridiversiot.

Land Cruiser uudistuu erittäin harvakseltaan, ja sen edellinen sukupolvi teki taivalta peräti 14 vuoden ajan. Toissa vuonna Land Cruiserista esiteltiin vihdoin uusi, viides sukupolvi (mallikoodi Prado J250), ja nyt uutuus on saatu myös Suomen kamaralle. Edellinen mallisukupolvi oli Tuulilasin maasturivertailussa yhdessä uuden Range Roverin kanssa syksyllä 2022. Tuolloin voiton vei niukasti huomattavasti kalliimpi Range Rover, mutta Toyota antoi kovan vastuksen.

Uusi Land Cruiser pyrkii ottamaan ohjat jälleen käsiinsä saman kestävyyden ja luotettavuuden saattelemana kuin ennenkin, mutta nyt lisättynä annoksella modernimpaa muotoilua, teknologiaa ja ripauksella hienostuneisuutta. Näillä eväin pitäisi pystyä houkuttamaan taas uusia Land Cruiser -asiakkaita, joita ennestään Suomessakin riittää. Suomeen on rekisteröity henkilöautoina noin 4 400 ja kevyemmin verotettuina pakettiautoina noin 2 300 Land Cruiseria. Kuorma-autoksikin muutettuna niitä on joitakin kymmeniä maassamme.

Uuden Toyota Land Cruiserin sähköisesti tehostettu ohjausvaihde on onnistuneesti säädetty. Kantateillä auto etenee vaivattoman vakaasti, ja moottoritienopeuksiin päästäessä ajaminen paljastuu leppoisaksi ilman jatkuvaa ohjailun tarvetta
Ajettavuus | Uusi sähköisesti tehostettu ohjausvaihde on onnistuneesti säädetty. Kantateillä auto etenee vaivattoman vakaasti, ja moottoritienopeuksiin päästäessä ajaminen paljastuu leppoisaksi ilman jatkuvaa ohjailun tarvetta

Faktat

  • Mallin perushinta 164 616 euroa
  • Testiauton lisävarusteet Metalliväri (1 349 €)
  • Webasto lisälämmitin 5 kW (3 673 €)
  • Testiauton hinta 169 638 euroa
  • Takuu 3 vuotta / 100 000 km
  • Maahantuoja Toyota Auto Finland Oy
  • Valmistaja Toyota Motor Company
  • Valmistuspaikka Tahara, Japani

Pohjustukseksi on todettava, että yksi pahimmista Land Cruiserin vihollisista on suomalainen autovero. Auto ei ole edullinen ilman meikäläistä autoveroakaan, mutta on hätkähdyttävää, kuinka suuren siivun ylimääräistä Suomen valtion kassaan tästä autosta pitää pulittaa: koeajoyksilössämme pelkkää autoveroa on huikeat 68 076 euroa! Täsmälleen sama auto maksaa esimerkiksi Saksassa vain noin 80 000 euroa, kun sen hinta meillä on lähes 165 000 euroa. Suomalaisen Land Cruiser -asiakkaan täytyy todella rakastaa niin kallista isänmaataan kuin Toyotaakin.

Uuden Land Cruiserin mallisto sisälsi alkuun neljä eri varustetasoa sekä viidennen, ensisijaisesti ennakkovaranneille asiakkaille tarkoitetun erikoiserän First Edition -varustetason autoja, joita valmistettiin Euroopan markkinoille vain 3000 kappaleen erä. Kolmesta varustetasosta ei kuitenkaan enää oteta lainkaan vastaan uusia tehdastilauksia, ja Suomessa jäljelle ovat jääneet vain Prestige- ja Executive-varustelut. Näistä ensimmäinen on aina viisipaikkainen, jälkimmäisessä ja koeajomme kaltaisessa yksilössä istuinrivejä on kolme sekä istuinpaikkoja seitsemän.

Prestige-varustetasossa on muun muassa täysdigitaalinen mittaristo, pätevät 360- ja maastoajokamerajärjestelmät, tärkeät Multi Terrain Select -maastoajotoimintatilat sekä sähköisesti ohjattu takatasauspyörästön lukko. Korkeammassa Executive-varustetasossa saa esimerkiksi nahkaverhoilun, HUD-tuulilasinäytön sekä 14 kaiuttimen audiojärjestelmän. Kaiken kaikkiaan varustelu on varsin runsasta.

Muotoilullisesti uutuus erottuu rohkeasti edeltäjästään, mutta juuriakaan ei ole unohdettu. Iso maastomöyrijä on saanut vakuuttavan laatikkomaisen ja selkeän muotoilun. Kulmikas ja utilitaristinen muotoilu on omalla tavallaan retroilevaa ja tietenkin myös käytännöllistä. Land Cruiser on hyvin korkea auto, johon täytyy kiivetä, sillä maavaraa on alimmastakin kohdasta mitattuna yli 20 senttiä. Ohjaamoon pääsy vaatii silti hieman omanlaistaan opettelua, jotta operaatio olisi notkea. A-pilariin sijoitettu kahva auttaa tässä. Näkyvyys ulos on korkealta miellyttävän esteetön muutoin, mutta taustapeili osuu melko keskelle tuulilasia.

Uuden Toyota Land Cruiserin ohjaamossa on jykevä yleisilme ja ajoasennon säätäminen on helppoa. Kosketusnäyttö on 12,3-tuumainen ja sijoitettu korkealle, jotta sitä olisi vaivatonta käyttää ajon aikana. Korkeasta keskikonsolista löytyvät monet usein tarvittavat toiminnot ja tietenkin mukitelineet.
Ohjaamo | Ohjaamossa on jykevä yleisilme ja ajoasennon säätäminen on helppoa. Kosketusnäyttö on 12,3-tuumainen ja sijoitettu korkealle, jotta sitä olisi vaivatonta käyttää ajon aikana. Korkeasta keskikonsolista löytyvät monet usein tarvittavat toiminnot ja tietenkin mukitelineet.
Uuden Toyota Land Cruiserin tavaratila on viisipaikkaisena kookas, 620-litrainen, mutta nostokorkeus on melkoinen. Seitsemänpaikkaisena tila kutistuu 120-litraiseksi. Kolmannen rivin istuinten kippaus toimii sähköisesti. Kontin kansi on saranoitu yläreunastaan, eikä oikealta sivulta.
Tavaratila on viisipaikkaisena kookas, 620-litrainen, mutta nostokorkeus on melkoinen. Seitsemänpaikkaisena tila kutistuu 120-litraiseksi. Kolmannen rivin istuinten kippaus toimii sähköisesti. Kontin kansi on saranoitu yläreunastaan, eikä oikealta sivulta.

Toyota on halunnut painottaa auton jokapäiväistä käytettävyyttä, vaikka se on suunniteltu ennen kaikkea kiveäkin kovemmaksi maastoautoksi. Tämä käytännönläheinen maastokelpoisuus ilmentyy myös sisätiloissa, jotka tuntuvat napakasti suunnitelluilta ja tukevilta. Sisämateriaalit ovat lujia, mutta toisaalta kohtuullisen tyylikkäitä ilman erityistä hienostelua. Autossa on polvisuojat ja pehmustetut ovenkarmit, jotka estävät matkustajia kolhimasta itseään erityisen epätasaisessa maastossa.

Testijaksolla sisätiloissa ei kuulunut nitinöitä tai kolinoita, mikä on huomattavan tärkeää autossa, jolla ajetaan usein epätasaisessa maastossa. Parannettavaakin silti jää, sillä auton jousitus vavahtelee hieman epätasaisemmilla pinnoilla ajettaessa, ja varsinkin kivetyillä katuosuuksilla korin eläminen tuntuu jo selvänä hytinänä. Tasaisemmilla pinnoilla uusi Land Cruiser etenee eleettömän siististi, ja tietenkin maastossa, missä auto on omimmillaan. Ilmajousitusta autoon ei saa edes lisärahalla.

Mitat

  • Pituus: 4 925 mm
  • Leveys: 1 980 mm
  • Korkeus: 1 935 mm
  • Akseliväli: 2 850 mm
  • Raideleveys – edessä: 1 664 mm – takana: 1 668mm
  • Maavara: 215 mm
  • Tavaratila: 120/620 l (VDA)

Massat

  • Painonjakautuma – edessä: 1 605 kg – takana: 1 860 kg
  • Virallinen omamassa: 2 550 kg

Suurimmat sallitut massat

  • Kokonaismassa: 3 150 kg
  • Kattokuorma: 100 kg
  • Perävaunu– jarruin: 3 500 kg – jarruitta: 750 kg

Uusi Land Cruiser valmistetaan TNGA GA-F perusrakenteelle, jolle tehdään esimerkiksi myös Toyotan Tacoma-lava-autoa ja Lexuksen suurinta SUV-mallia LX:ää. Ultraluksusta tarjoava LX maksaa muuten USA:n markkinoilla karvan alle 100 000 euroa. Selittäjäksi löytyy auton moottoritekniikka ja etenkin päästöt, sillä Land Cruiserin moottoriksi on Euroopassa tarjolla vain jo edellissukupolvesta tuttu 2,8-litrainen, nelisylinterinen turbodiesel. Toyota pelaa varman päälle: voimalinjan luotettavuutta ei tarvitse pelätä, kun kaikki on jo takuuvarmaksi testattu. Moottoria on kehitetty hieman hienostuneemmaksi kuin Toyota Hilux -avolava-autossa, mutta kovemmissa kiihdytyksissä voimanlähteen työkalumainen käyntiääni tunkeutuu kovana auton muuten hiljaisiin sisätiloihin.

Moottorin ajoittainen elämöinti ei ole merkittävä ongelma, mutta erikoista on, että auton kulutus ja päästöt ovat nousseet: kun aiemmin testaamassamme Land Cruiserissa täsmälleen saman moottorin voimin päästötaso oli 252 grammaa kilometrille, on se uudessa versiossa nyt 281 grammaa. Tämän faktan myötä myös autoveroa peritään nyt enemmän. Käytännössä autolla on vaikea päästä sekalaisessa ajossa mitenkään alle 10 litran kulutuslukemiin, ja taajama-ajossa dieseliä kuluu varsin reippaasti. Moottorin jatkeena on kahdeksanportainen automaattivaihteisto, josta löytyy sopiva välityssuhde kaikkiin tilanteisiin ja ajo-olosuhteisiin. Jykevästä mutta janoisesta dieselpadasta on meillekin ensi vuonna tulossa kevythybridiversio, mutta jostain syystä Yhdysvalloissa jo saatavilla olevaa täyshybridiversiota ei odoteta lainkaan Eurooppaan.

Uuden Toyota Land Cruiserin nahkaverhoilluille etuistuimille noustaan. Matkustajan puolella ei ole korkeussäätöä.
Etutilat | Nahkaverhoilluille etuistuimille noustaan. Matkustajan puolella ei ole korkeussäätöä.
Uuden Toyota Land Cruiserin takana on kohtuullisen mukavasti tilaa kaikkiin suuntiin, ja reunapaikoilla on lämmitys.
Takatilat | Takana on kohtuullisen mukavasti tilaa kaikkiin suuntiin, ja reunapaikoilla on lämmitys.

Tien päälle siirryttäessä Land Cruiser ei ole aivan niin massiivisen kömpelö ohjastettava kuin sen koon ja painon perusteella voisi olettaa. Alhaisilla nopeuksilla kaupungissa tien epätasaisuudet kuitenkin välittyvät ohjaamoon, ja mukavuutta voisi odottaa olevan tarjolla enemmän. Land Cruiser ei tietenkään ole kaupunkiauto, mutta näkyvyys ulos on pääosin hyvä ja suhteellisen pieni kääntösäde tekee siitä ketterämmän kuin sen mitat antavat odottaa. Tavallisiin pysäköintiruutuihin ajettaessa auton leveys konkretisoituu nopeasti, mutta kätevä maastokamerajärjestelmä auttaa sovittelua mukavasti.

Kantateillä auto etenee vaivattoman vakaasti, ja moottoritienopeuksissa ajaminen paljastuu leppoisaksi ilman jatkuvaa ohjailun tarvetta. Uusi sähköisesti tehostettu ohjausvaihde on onnistuneesti säädetty. Sport-ajotilassa moottoriohjaus muuttuu huomattavasti aggressiivisemmaksi ja vaihteisto reagoi herkemmin, ja Land Cruiserin jarrut hidastavat vauhdin erinomaisesti omamassasta huolimatta. Rengasmelu ja ilmavirtojen pyörteily on vähäistä, vain kookkaiden sivupeilien suunnalta kantautuu sisälle hieman ääntä. Hyvä tulos ottaen huomioon Land Cruiserin kovin pystysuora tuulilasi.

Yksityiskohdat

Erikoista on, että auton kulutus on noussut: kun aiemmin testaamassamme Land Cruiserissa päästötaso oli 252 grammaa kilometrille, on se nyt 281 grammaa. Tämän faktan myötä myös autoveroa peritään enemmän.

Uuden Toyota Land Cruiserin 12,3-tuumainen digimittaristo on vakiovaruste ja miellyttävän helppolukuinen.
12,3-tuumainen digimittaristo on vakiovaruste ja miellyttävän helppolukuinen.
Uuden Toyota Land Cruiserin kiintolevy-navigointi Euroopan kartoin sisältyy aina hintaan, pois lukien alkuvaiheen Entry-varustetaso.
Kiintolevy-navigointi Euroopan kartoin sisältyy aina hintaan, pois lukien alkuvaiheen Entry-varustetaso.
Uuden Toyota Land Cruiserin mukava määrä painikkeita ja kiertosäätimiä helpottaa esimerkiksi ilmastoinnin käyttöä.
Mukava määrä painikkeita ja kiertosäätimiä helpottaa esimerkiksi ilmastoinnin käyttöä.
Uuden Toyota Land Cruiserin keskikonsolin painikkeilla valitaan mm. nopeusalue ja hallitaan lukkoja. Tästä löytyy myös etuvakaajatankojen vapautus.
Keskikonsolin painikkeilla valitaan mm. nopeusalue ja hallitaan lukkoja. Tästä löytyy myös etuvakaajatankojen vapautus.
Uuden Toyota Land Cruiserin ohjauspyörässä ei ole lähdetty turhia kikkailemaan, vaan molemmin puolin tapaa perinteisiä, varmatoimisia painikkeita. Ohjauspyörän kehä on sopivan paksu.
Ohjauspyörässä ei ole lähdetty turhia kikkailemaan, vaan molemmin puolin tapaa perinteisiä, varmatoimisia painikkeita. Ohjauspyörän kehä on sopivan paksu.

Maastossa Land Cruiser pääsee tietenkin loistamaan. Autossa on hienostunutta maastoajotekniikkaa, joka säätää vaihteistoa, moottorin ohjelmointia, ohjausta ja jarruja erilaisten ajo-olosuhteiden mukaan. Tavallisten ajotilojen lisäksi Land Cruiserissa on omat ajo-ohjelmansa hiekalle, soralle, mudalle ja syvälle lumelle automaattiasetuksen lisäksi. Autossa on myös keskitasauspyörästön lukko ja kallistuksenvakaajat, jotka voidaan tarvittaessa sähköisesti vapauttaa maastoajoa varten. Tarjolla on uskomattoman paljon pitoa niin mutaisilla kuin irtosorateilläkin sekä jyrkissä alamäissä ja nousuissa. Lähestymis-, jättö- ja ylityskulmat ovat Land Cruiserissa erinomaisella tasolla, ja kahluusyvyyttäkin järjestyy mukavat 70 senttiä.

Kaiken kaikkiaan tekniikka on todennäköisesti hieman ylimitoitettua, mutta parempi näin päin. Maastossa tämä auto ei varmasti jätä pulaan, vaan selviytyy lähes haasteesta kuin haasteesta. Land Cruiserin vetomassat ovat parasta A-luokkaa, eli jarruttoman vaunun maksimimassa on 750 ja jarrullisen täydet 3500 kiloa. Koeajoyksilöön ei ollut kuitenkaan asennettu koukkua (kiinteä koukku maksaa 1 200 euroa), joten emme päässeet testaamaan auton veto-ominaisuuksia käytännössä.

Uudistuksen myötä Land Cruiser on saanut runsaasti nykyaikaista turvallisuusteknologiaa. On makuasia, kokeeko esimerkiksi ylinopeusvaroittimen pimputukset häiritseviksi. Kuljettajan virkeyttä tarkkaileva väsymysvaroitin on yliaktiivista sorttia. Törmäyksenestojärjestelmä varoittaa risteyksissä, joissa liikennettä lähestyy risteäviltä suunnilta. Sortimentissa on myös hätäohjausavustaja, joka opastaa pois esteen tai toisen auton luota. Turvallisen poistumisen avustaja varoittaa matkustajia, jos ovi avataan toisen tienkäyttäjän eteen.

Erinomainen uutuus on varoittaja, joka kertoo kuljettajalle takaa lähestyvästä liikenteestä, esimerkiksi moottoritiellä vasenta kaistaa ajettaessa samaa kaistaa takana nopeammin liikkuvasta autosta. Kuljettajan valvontajärjestelmä antaa hälytyksen ja pysäyttää lopulta auton hallitusti sekä kytkee hätävilkut päälle, mikäli kuljettaja ei ole reagoinut riittävän pitkään aikaan.

Uutta Toyota Land Cruiseria ei ole vielä testattu Euro NCAP-testissä, mutta vastaavassa australialaisessa ANCAP-törmäystestissä autolle napsahti jo täydet viisi tähteä.

Uuden Toyota Land Cruiserin kahdessa osassa avautuva takakansi on kätevä, jos konttiin täytyy hujauttaa jotain kevyttä nopeasti.
Kahdessa osassa avautuva takakansi on kätevä, jos konttiin täytyy hujauttaa jotain kevyttä nopeasti.
Uuden Toyota Land Cruiserin takamatkustajia ei ole unohdettu, vaan heille on omat ilmastoinnin säätönsä. Istuintuuletuskin löytyy reunoille.
Takamatkustajia ei ole unohdettu, vaan heille on omat ilmastoinnin säätönsä. Istuintuuletuskin löytyy reunoille.
Uuden Toyota Land Cruiserin Multi Terrain Monitor -maastokamerajärjestelmä on erittäin kätevä apu maastossa, mutta myös pysäköintipaikoilla leveän ja pitkän auton ruutuun sovittelun yhteydessä. Järjestelmä sisältyy sekä Prestige- että Executive-varustetasoihin.
Multi Terrain Monitor -maastokamerajärjestelmä on erittäin kätevä apu maastossa, mutta myös pysäköintipaikoilla leveän ja pitkän auton ruutuun sovittelun yhteydessä. Järjestelmä sisältyy sekä Prestige- että Executive-varustetasoihin.

Land Cruiser 2.8 D-4D Executive Aut

  • Moottori R4, turbo, diesel
  • Iskutilavuus 2 755 cm3
  • Teho 150 kW (204 hv) / 3 400 r/min
  • Vääntö 500 Nm / 1 600 r/min
  • Voimansiirto Neliveto, aut.
  • 0−100 km/h 10,9 s
  • Huippunopeus 175 km/h
  • Yhd. EU-kulutus 10,7 l/100 km
  • CO2-päästöt 281 g/km
  • Mitat Pituus 4 925 mm, leveys 1 980 mm, korkeus 1 935 mm, akseliväli 2 850 mm, tavaratila 620 l
  • Omamassa 2 550 kg
  • Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 164 616 € Mallisto alkaen 146 219 €

Kenelle?

Land Cruiser istuu isoa maasturia tarvitseville maksukykyisille autoilijoille, jotka arvostavat luotettavuutta ja suoraviivaista käytettävyyttä.

Uusi Toyota Land Cruiser ei kulje pelkällä pyhällä hengellä. Sekalaisen ajon kulutus asettui 10,9 litraan sadalla (keskinopeus 39 km/h).
Sekalaisen ajon kulutus asettui 10,9 litraan sadalla (keskinopeus 39 km/h). Pelkällä pyhällä hengellä ei uusi Land Cruiser kulje.

Kommentti

Land Cruiserin uudistuminen on Toyotalle iso juttu, jota on valmisteltu pitkään. Ulkomuoto on ihan uusi, mutta nokalla sykkii edelleen vanha tuttu 2.8-litrainen dieselpata. Suurin kysymys lienee, milloin Land Cruiser alkaa toden teolla sähköistyä? Isot laivat kääntyvät hitaasti.

Harry Kuurio

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt