
Skoda Superb Combi PHEV on erinomainen valinta taloudellisuutta, tilaa ja ajo-ominaisuuksia painottavalle perheelliselle
Skoda osoittaa uudella Superb Combin pistokehybridillään, että suurikin perheauto voi olla taloudellinen ja mukava. Tämä auto sijoittuu uusien plugareiden kärkiryhmään.
Pistokeladattavat autot jakavat valmistajien leirejä ainakin kolmeen eri katsantokantaan. Ensimmäisten mielestä plugareissa ei ole juurikaan järkeä, vaan on fiksumpaa valmistaa vain perushybridejä ja täyssähköautoja. Toisena ovat monet sähköautovalmistajat, joiden mielestä koko polttomoottori on jo aikansa elänyt tuote, joten myös lataushybridi-idea saa mennä sen mukana. Kolmas porukka ovat sitten ne, joiden mielestä plugareissakin on ideaa, koska juuri ne vastaavat erinomaisesti niin monen asiakkaan käytännön tarpeisiin.
Skoda lukeutuu näistä viimeksi mainittuun ryhmään. Tsekkimerkillä on sortimentissaan nykyisin niin polttomoottori-, hybridi-, pistokehybridi- kuin sähköautojakin. Sähköautovalikoiman laajenemista odotellessa Skoda tuo saataville uuden neljännen sukupolven Superb Combin, johon voi valita niin diesel-, kevythybridi-, bensiini- kuin pistokehybridimoottorinkin

Plussaa
- Kokonaistaloudellisuus
- Runsaat tilat edessä ja takana
Miinusta
- Nelivedon puute
- Keskinkertainen kiihtyvyys
Näistä viimeisin on hyvin mielenkiintoinen uutuus, sillä kasvaneen ajoakun kapasiteetin myötä WLTP-sähköajon mitaksi ilmoitetaan peräti 132 kilometriä – ja 45 litran bensiinitankin turvin ajetaan sitten tarvittaessa loput matkasta. Kun hyvin monen päivittäiset ajot ovat selvästi alle 100 kilometriä, on hommassa todellakin järkeä, sillä kaikkihan varmaankin jo tietävät, kuin vaivatonta ja edullista sähköllä ajaminen voi olla.
Uusi Superb valmistetaan Bratislavassa VW-yhtymän MQB Evo -perusrakenteelle, jolle tehdään myös uusi sisarmalli Volkswagen Passat. Edeltäjäänsä nähden auton akseliväli on ennallaan, mutta pituutta on nyt neljä senttiä enemmän. Superb Combissa on tunnetusti poikkeuksellisen suuri tavaratila, mutta pistokehybridissä se kutistuu ajoakun vuoksi 180 litralla. Silti kontin kooksi jää mukavat 510 litraa, mikä riittää monelle. Matkustamotiloihin plugaritekniikka ei vaikuta.


Ajo-ominaisuuksiltaan Superb on sivistynyt, eleettömän vakuuttava tuote. Ajotuntumaa leimaa rauhallinen suuntavakaus, ja jousitus hoitaa hommansa kyvykkäästi. Nimismiehenkiharoilla auton napakkuus hieman hermostuu, eikä Superbin jousitus pidä syvemmistä kuopista lainkaan.
Täydellä akulla (19,7 kWh netto) sähköajon pituudeksi muodostui normiajoissa tavallisesti noin 110–120 kilometriä. Kulutuslukemat jäivät ahkerasti ladattaessa lähes tuhannen kilometrin suoritteessa 1,4 litraan sadalla, ja sähköllä ajaessa kulutus jäi todella alas, vain 13,4 kWh:iin sadalla. Näillä lukemilla taloudellisuutta räknäävä taulukkoinsinööri on varmasti enemmän kuin innoissaan, ja syystä. Tämä iso perheauto kulkee aidosti todella pienellä, mutta ladatakin pitää tietenkin viitsiä. Jos se ei ole ongelma, on kaikki muu valmiiksi kunnossa.



Kommentti
Reilusti yli 100 kilometriä pelkällä sähköllä, ja bensalla tarvittaessa loput. Näissä nykypäivän plugareissa on ihan oikeasti paljonkin ideaa. Kova veto Skodalta.
Harry Kuurio
