
Tältä näyttää uusi Skoda Kodiaq ja Mazda MX-5:n malliuudistus – Toisen sukupolven BMW X2 ja Nissan Hyper Adventure -konseptiauto
Uusi Skoda Kodiaq edeltäjäänsä pidempi, mutta myös kapeampi ja matalampi. Pian 35-vuotias ikinuori Mazda MX-5 taas on kokenut pienen malliuudistuksen ennen synttäreitään.
Uusi Skoda Kodiaq on hoikistunut

VW-konsernin strategian mukaisesti konsernisisaria kehitetään yhä enemmän yhdessä. Skoda sai siis kehittää uuden Superbin, josta tehtiin samalla VW Passat, kun taas Kodiaqin sisar on Tiguan.
Voimalinjoista tärkein uudistus on lataushybridin saaminen mallistoon. Paketti koostuu 1,5-litraisesta bensamoottorista, sähkömoottorista ja 6-portaisesta DSG-automaatista. Tehoa on 150 kW.
Akku on hyvän kokoinen, sen kapasiteetti on peräti 25,7 kWh. Mitoiltaan Kodiaq on muuttunut. Se on 6,1 senttiä edeltäjäänsä pidempi, mutta 1,8 senttiä kapeampi ja 1,7 senttiä matalampi.
Mazda MX-5 on 35-vuotias ikinuori

Piakkoin 35-vuotias Mazda MX-5 on kokenut pienen malliuudistuksen ennen synttäreitään. Valot sekä edessä että takana on laitettu uusiksi, avustavia järjestelmiä on lisätty, näyttöruutu kojelaudassa on kasvanut 8,8-tuumaiseksi ja sen käyttöjärjestelmää on päivitetty. Lisäksi 1,5-litraista moottoria on ehostettu hieman tehokkaammaksi.
Paljon muuta ei ole ollut tarvekaan tehdä, sillä auto on edelleen hyvä juuri tällaisenaan. MX-5:n konsepti on iätön myös sähköisellä aikakaudella, sillä hauskoja avonaisia pikkusportteja ei ole markkinoilla koskaan liikaa.
Toisen sukupolven BMW X2

BMW:n kompakti coupé-SUV eli X2 on uudistunut toiseen sukupolveen. Samalla sen muotoihin on lisätty jyhkeyttä ja katu-uskottavuutta.
Myös auton koko on kasvanut selvästi. X2 on nyt pidempi (+ 194 mm), leveämpi (+ 21 mm) ja myös korkeampi (+ 64 mm). Näin sisälle on saatu luotua pääntilaa coupemaisesta kattolinjasta huolimatta. Myös akseliväli on venähtänyt selvästi (+ 22 mm). Tavaratila on saanut kiitettävästi lisälitroja, sen vetoisuus on nyt 560 litraa. Muuten sisätilat ovat luonnollisesti lähes yhtenäiset X1:n kanssa.
Voimalinjoissa lähdetään liikkeelle yläpäästä, eli myynti alkaa X2 M35i xDrive -mallilla. Sen voimanlähde on 2-litrainen nelikko, josta otetaan irti 221 kW (300 hv). Samaan aikaan X2:n kanssa BMW paljasti myös täyssähköisen iX2:n, joka on ainakin toistaiseksi malliston tehokkain versio 313 hevosvoimallaan. Samalla joutuu tosin tinkimään hieman tavaratilasta, joka vetää iX2:ssa 525 litraa.
Nissan julkistaa konseptiauton Nissan Hyper Adventure

Konseptiautojen saralla on ollut hieman rauhallisempi tahti, kun autonäyttelyt ovat etsineet uutta muotoaan. Entinen Tokion, nykyinen Japanin autonäyttely on virittänyt muotoilijat taas oikeanlaiseen luovuuden tilaan. Hyvänä osoituksena tästä käy Nissanin konseptiauto Hyper Adventure.
Ulkoilmaihmisille suunnattu crossover on luonnollisesti sähköinen, ja antaa sähköä myös ulos autosta. Näin se on Nissanin mukaan täydellinen kumppani jopa kuukausien mittaiselle matkalle syrjäisille alueille, jolloin sen suurikapasiteettinen akku ja V2X-ominaisuus (virtaa autosta kaikille) ovat hyvässä käytössä.
Suurjänniteakun kapasiteettia ei kerrota, mutta V2X-ominaisuuden ansiosta autosta saa virtaa vaikkapa vedenkeittimeen teekupin keittämistä varten, mutta myös kotiin (V2H) ja verkkoon (V2G). Näin tietysti vain, jos akussa on tarpeeksi virtaa. Tarvitsemme siis lisää pikalatauspisteitä myös asumattomille alueille.
Kolme faktaa talviliikenteestä
11–12
Talvikuukausista eniten onnettomuuksia sattuu marras- sekä joulukuussa. Tammikuusta lähtien luvut lähtevät laskuun, kun autoilijat ovat taas tottuneet ajamaan talvisimmissa olosuhteissa.
20 %
Noin joka viides auto ajaa nykyään kitkarenkailla. Viimeisen 10 vuoden aikana kitkarenkaiden osuus talvikaudella tapahtuneissa talvikelionnettomuuksissa on ollut silti vain kuutisen prosenttia. Kitkarenkailla ajetaan siis varovaisemmin kuin nastoilla, joten etenkin kuolonkolareita niillä sattuu selvästi vähemmän.
80 %
Neljä viidestä pohjoismaisesta autoilijasta kokee talviliukkaat epämiellyttävänä. Tämä selviää Goodyearin teettämästä tutkimuksesta. Tulosta voi pitää hieman yllättävänä, onhan liukkaus meillä läsnä useamman kuukauden vuodessa. Ehkä osasyyn tähän tarjoaa kitkarenkaiden yleistyminen, jolloin yllättäviä liikennetilanteita tapahtuu jäisellä tiellä enemmän kuin nastoilla ajettaessa. Toinen osasyyllinen tutkimustulokseen taitaa olla se, etteivät ihmiset enää keskity ajamiseen samalla tavalla kuin ennen, joten "yllättäviä" ja epämukavia tilanteita sattuu jo siksikin enemmän.