Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Uusi Škoda Enyaq 85x 4x4 RS – Entistä pätevämpi ja edullisempi täyssähköinen neliveto – Katso video

Entistä pätevämpi ja edullisempi Škoda Enyaq haluaa olla kaikkien kaveri. Tämäkin auto on parhaimmillaan tietysti nelivetoisena.

Päivitetty 10.6.2024 | Alkuperäinen julkaisu 16.5.2024
10.6.2024 | Päivitetty 14.4.2025 | Tuulilasi

Otimme ajoon Škoda Enyaqin nelivetoisen RS-mallin. Tämä auto on ajankohtainen siksi, että sen hinnat ovat tulleet joissakin malliversioissa roimasti alaspäin. Enyaq oli viime vuoden toiseksi myydyin sähköauto Suomessa, heti Tesla Model Y:n jälkeen.

Enyaqin varustetasojen nimet ovat menneet uusiksi siten, että kaikissa toistuu BusinessLine-maininta korostamaan kautta linjan hieman paremmaksi hinattuja varustesisältöjä. Lisäksi Enyaq on saanut täksi mallivuodeksi tehokkaammat moottorit, nelivetoversioihin korkeammat pikalataustehot ja hieman lisää toimintamatkaa. Auton käyttöliittymä on myös entistä notkeampi, kun siihen voidaan määrittää oman maun mukaiset pikavalintapainikkeet. Pikkujuttuja, mutta oikeaan suuntaan.

Katso Tuulilasin koeajovideo

Uuden Skoda Enyaqin kuljettajalla on ohjaamossa hyvät oltavat ja runsaasti tilaa.
Kuljettajalla on ohjaamossa hyvät oltavat ja runsaasti tilaa.
Uuden Skoda Enyaqin kännykän latausalusta on kätevällä paikalla, mutta sen teho heikohko. Fyysiset painikkeet tärkeille toiminnoille on hyvä ratkaisu, jonka emoyhtiö Volkswageninkin soisi kopioivan koko mallistoonsa.
Kännykän latausalusta on kätevällä paikalla, mutta sen teho heikohko. Fyysiset painikkeet tärkeille toiminnoille on hyvä ratkaisu, jonka emoyhtiö Volkswageninkin soisi kopioivan koko mallistoonsa.

Sporttisimmassa Enyaq RS:ssä saa ilman lisäveloitusta ”Mamba Green” -ulkovärin, jos se silmää miellyttää. Talven hangilla ja harmaudessa tämä vihreä sähkömamba ainakin erottuu taustasta. Ajoakku autossa on sama kuin emokonsernin muutamassa muussakin tuotteessa, eli nettokapasiteettia on 77 kWh. Sekalaisessa ajossa tällä pääsee talvella noin 300 kilometriä täyslatausten välillä. Ja kesällä reilusti enemmän.

Arkiajossa huomion kiinnittää jousitus, joka on verrattain kovanpuoleinen RS-hengen mukaisesti. Ajotiloja on viisi, ja Enyaq tarjoaa nykyisin samaa pätevää ajoavustinsortimenttia kuin esimerkiksi VW ID.7. Niinpä vaikkapa risteyksiin saavuttaessa auto osaa itse hidastaa vauhdin nätisti sopivaksi.

Uudessa Skoda Enyaq RS:ssä on muutoin hyvät etuistuimet, mutta reisituen pituussäätö niistä puuttuu.
RS:ssä on muutoin hyvät etuistuimet, mutta reisituen pituussäätö niistä puuttuu.
Uuden Skoda Enyaqin takatilat ovat Škodalle ominaisesti luokassaan erinomaisen runsaat joka suuntaan.
Takatilat ovat Škodalle ominaisesti luokassaan erinomaisen runsaat joka suuntaan.

Tällä kertaa testasimme Enyaqin todellista lataustehoa tyypillisen, suunnittelemattoman kahvipaussin merkeissä. Monestihan käy niin, että tarve pysähdykselle nousee esiin yllättäen, eikä esimerkiksi auton akkua ole siksi esilämmitetty. Niinpä kurvasimme 150 kW:n laturille akun ollessa noin puolillaan. Vartin kahvipaussin aikana auto otti virtaa vastaan 15 kWh:n verran, eli keskitehoksi muodostui siten noin 60 kW.

Tällaisessa spontaanissa tilanteessa jäätiin siis kauas 175 kW:n huippulataustehosta, mutta esilämmityksen avulla, tyhjemmällä akulla, ja varsinkin kesäkelillä latausteho nousee varmasti huomattavasti korkeammalle. Vartin latauksella ajelisi pikkupakkasissa hieman reilut 50 kilometriä, sillä auton keskikulutus asettui 27,0 kWh:iin sadalla, kun keskinopeus oli taajama-ajopainotteinen 38 km/h.

Kommentti

Elämme sähköautojen halpuutuksen aikaa. Škoda Enyaqin lähes 8 000 euron hinnanalennus on houkutteleva tarjous, ainakin jos ostohousuja on jo aiemmin tullut varovasti soviteltua. Kauanko tätä kestää?

– Harry Kuurio –

Uuden Skoda Enyaqin kontti on kerrassaan hulvaton, 585-litrainen. Suksiluukkukin on.
Enyaqin kontti on kerrassaan hulvaton, 585-litrainen. Suksiluukkukin on.
Uusi Skoda Enyaq Tuulilasin koeajossa

Škoda Enyaq 85x 4x4 RS BusinessLine

  • Moottori Sähkömoottorit etu+taka
  • Teho/vääntö 340 hv / 679 Nm
  • Voimansiirto Neliveto, automaatti
  • 0−100 km/h 5,5 s
  • Huippunopeus 180 km/h
  • Akkukapasiteetti 77,0 kWh (netto)
  • Lataus ac/dc 11 kW/175 kW
  • Yhd. EU-kulutus 16,3 kWh/100 km
  • WlTP-toimintamatka 531 km
  • Mitat Pituus 4 653 mm, leveys 1 879 mm, korkeus 1 615 mm, akseliväli 2 772 mm, tavaratila 585 l
  • Omamassa 2 333 kg
  • Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 55 765 €, mallisto alkaen: 48 100 €
  • Plussaa Reipas suorituskyky, runsaat tilat
  • Miinusta Korkeahko talvikulutus, roisi omamassa

Kenelle?

Kookasta suorituskykyistä sähköperheautoa tarvitsevan varma valinta. Enyaq tarjoaa käytännössä Kodiaq-luokan sisätilat, vain tavaratila on vähän pienempi.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt