
Uusi Škoda Enyaq 85x 4x4 RS – Entistä pätevämpi ja edullisempi täyssähköinen neliveto – Katso video
Entistä pätevämpi ja edullisempi Škoda Enyaq haluaa olla kaikkien kaveri. Tämäkin auto on parhaimmillaan tietysti nelivetoisena.
Otimme ajoon Škoda Enyaqin nelivetoisen RS-mallin. Tämä auto on ajankohtainen siksi, että sen hinnat ovat tulleet joissakin malliversioissa roimasti alaspäin. Enyaq oli viime vuoden toiseksi myydyin sähköauto Suomessa, heti Tesla Model Y:n jälkeen.
Enyaqin varustetasojen nimet ovat menneet uusiksi siten, että kaikissa toistuu BusinessLine-maininta korostamaan kautta linjan hieman paremmaksi hinattuja varustesisältöjä. Lisäksi Enyaq on saanut täksi mallivuodeksi tehokkaammat moottorit, nelivetoversioihin korkeammat pikalataustehot ja hieman lisää toimintamatkaa. Auton käyttöliittymä on myös entistä notkeampi, kun siihen voidaan määrittää oman maun mukaiset pikavalintapainikkeet. Pikkujuttuja, mutta oikeaan suuntaan.
Katso Tuulilasin koeajovideo


Sporttisimmassa Enyaq RS:ssä saa ilman lisäveloitusta ”Mamba Green” -ulkovärin, jos se silmää miellyttää. Talven hangilla ja harmaudessa tämä vihreä sähkömamba ainakin erottuu taustasta. Ajoakku autossa on sama kuin emokonsernin muutamassa muussakin tuotteessa, eli nettokapasiteettia on 77 kWh. Sekalaisessa ajossa tällä pääsee talvella noin 300 kilometriä täyslatausten välillä. Ja kesällä reilusti enemmän.
Arkiajossa huomion kiinnittää jousitus, joka on verrattain kovanpuoleinen RS-hengen mukaisesti. Ajotiloja on viisi, ja Enyaq tarjoaa nykyisin samaa pätevää ajoavustinsortimenttia kuin esimerkiksi VW ID.7. Niinpä vaikkapa risteyksiin saavuttaessa auto osaa itse hidastaa vauhdin nätisti sopivaksi.


Tällä kertaa testasimme Enyaqin todellista lataustehoa tyypillisen, suunnittelemattoman kahvipaussin merkeissä. Monestihan käy niin, että tarve pysähdykselle nousee esiin yllättäen, eikä esimerkiksi auton akkua ole siksi esilämmitetty. Niinpä kurvasimme 150 kW:n laturille akun ollessa noin puolillaan. Vartin kahvipaussin aikana auto otti virtaa vastaan 15 kWh:n verran, eli keskitehoksi muodostui siten noin 60 kW.
Tällaisessa spontaanissa tilanteessa jäätiin siis kauas 175 kW:n huippulataustehosta, mutta esilämmityksen avulla, tyhjemmällä akulla, ja varsinkin kesäkelillä latausteho nousee varmasti huomattavasti korkeammalle. Vartin latauksella ajelisi pikkupakkasissa hieman reilut 50 kilometriä, sillä auton keskikulutus asettui 27,0 kWh:iin sadalla, kun keskinopeus oli taajama-ajopainotteinen 38 km/h.
Kommentti
Elämme sähköautojen halpuutuksen aikaa. Škoda Enyaqin lähes 8 000 euron hinnanalennus on houkutteleva tarjous, ainakin jos ostohousuja on jo aiemmin tullut varovasti soviteltua. Kauanko tätä kestää?
– Harry Kuurio –


Škoda Enyaq 85x 4x4 RS BusinessLine
- Moottori Sähkömoottorit etu+taka
- Teho/vääntö 340 hv / 679 Nm
- Voimansiirto Neliveto, automaatti
- 0−100 km/h 5,5 s
- Huippunopeus 180 km/h
- Akkukapasiteetti 77,0 kWh (netto)
- Lataus ac/dc 11 kW/175 kW
- Yhd. EU-kulutus 16,3 kWh/100 km
- WlTP-toimintamatka 531 km
- Mitat Pituus 4 653 mm, leveys 1 879 mm, korkeus 1 615 mm, akseliväli 2 772 mm, tavaratila 585 l
- Omamassa 2 333 kg
- Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 55 765 €, mallisto alkaen: 48 100 €
- Plussaa Reipas suorituskyky, runsaat tilat
- Miinusta Korkeahko talvikulutus, roisi omamassa
Kenelle?
Kookasta suorituskykyistä sähköperheautoa tarvitsevan varma valinta. Enyaq tarjoaa käytännössä Kodiaq-luokan sisätilat, vain tavaratila on vähän pienempi.
